Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Parkeerkencijfers 2024
Deze tekst is gepubliceerd op 29-02-24

Afwijken parkeernormen

Afwegingskader reductie parkeernormering
Gemeenten willen ontwikkelingen mogelijk maken, voorkomen dat overlast ontstaat en stimuleren dat mobiliteit zo duurzaam mogelijk is. Deze ontwikkelingen vinden bij voorkeur zo veel mogelijk plaats binnen de huidige bebouwdekom grenzen in de vorm van inbreidingsgebieden of transitiegebieden. De ontwikkeling van dergelijke locaties, waar de ruimte dikwijls schaars is, kan niet zonder maatwerk. Hiervoor is een duidelijk, eenduidig en toetsbaar kader onontbeerlijk. Dat kader volgt dus steeds eenzelfde denkwijze.
Voor een reductie op de parkeernormering bij nieuw bouwprojecten kan gebruik worden gemaakt van een afwegingskader voor afwijken. Hiermee kan in het gemeentelijk beleid een onderbouwde afwijking van de parkeernormen worden vastgelegd.
Een afwegingskader bevat één of meerdere reductiefactoren. Een ontwikkelaar kan deze reductiefactoren toepassen op de parkeernorm en kan zo zien of er naar beneden kan worden bijgesteld op de voorgeschreven norm. Met behulp van dit maatwerkkader wordt een onderbouwing aandragen voor een parkeerbalans met minder parkeerplaatsen dan in de basis normatief wordt voorgeschreven. De gemeente toetst een aanvraag met bijgeleverde onderbouwing. Afwijken van de parkeernormen buiten het maatwerkkader is in principe niet gebruikelijk, tenzij daar zwaarwegende argumenten voor zijn. In een dergelijk bijzonder geval is het aan het gemeentebestuur om de belangen af te wegen en hierover een besluit te nemen.
In figuur 2 is een schematisch voorbeeld van een stappenplan met reductiefactoren weergegeven. De volgende reductiefactoren kunnen worden gebruikt om een afwijking van de norm te motiveren en zo aan te sluiten bij een meer reële gebiedsspecifieke en politiek gewenste parkeernorm vereiste.
[ link ]

Figuur 2. Voorbeeld afwegingskader voor het bepalen van locatie specifieke parkeernormen