Ambitie voor het gebied
Het is belangrijk om helder te hebben wat de ambities voor een gebiedsontwikkeling of functiewijziging zijn. Vooral wanneer een bestemmingsplan veel meer mogelijk maakt dan wat er in werkelijkheid gerealiseerd wordt, kan het onduidelijk zijn met welke cijfers de gemeente moet rekenen om een plan te toetsen. Jurisprudentie hierover stelt dat de gemeente bij een bestemmingsplan moet toetsen of het totale, maximaal mogelijk gemaakte programma haalbaar is. Dit betekent dat altijd een berekening moet worden gemaakt waarbij de parkeerbalans uitgaat van de hoogst mogelijke parkeerdruk van een bestemmingsplan.
In werkelijkheid zal niet altijd de gehele planologische ruimte van een bestemmingsplan worden gerealiseerd.
In werkelijkheid zal niet altijd de gehele planologische ruimte van een bestemmingsplan worden gerealiseerd.
In Eindhoven wordt bij de herontwikkeling van Strijp-S het gebruik van de parkeervoorzieningen (de parkeervraag) gemonitord en wordt het parkeeraanbod bijgestuurd gedurende de realisatie van het project.
Voorbeeld Strijp-S en Mobility Mobiliteit en bereikbaarheid op Strijp-S is geclusterd in het programma Mobility-S. Dit programma verzorgt de realisatie en exploitatie van het openbaar (bezoekers)parkeren van auto’s en fietsen en investeert in innovatie op het gebied van mobiliteit. Het is gericht op drie niveaus: dienstverlening; ontwikkeling; innovatie.
Strijp-S wordt in fases ontwikkeld en Mobility-S volgt deze fases om in te spelen op actuele ontwikkelingen.
Het richt zich op de mobiliteitsbehoefte van bezoekers en gebruikers van Strijp-S. Zo zijn in dit plan naast de basisvoorzieningen zoals parkeren en stallen van fietsen, vooral zeer veel innovatieve diensten in onderzoek en uitvoering. Bijvoorbeeld elektrische auto’s delen; een goede elektrische laadinfrastructuur voor auto’s, fietsen en scooters; mobiliteitsplanning real time door apps; dynamische routeverwijzing; deelfietsen; en integratie van mobiliteit met openbaar vervoer.
Mobility-S streeft naar minder autogebruik op Strijp-S. Door dit streven zijn er in de toekomst ook minder parkeerplekken nodig. Ook kunnen bestaande voorzieningen zo worden uitgebreid, dat er meer parkeergelegenheid ontstaat, zonder dat elke open plek ontsierd wordt door ontelbare auto’s .
Voorbeeld Strijp-S en Mobility Mobiliteit en bereikbaarheid op Strijp-S is geclusterd in het programma Mobility-S. Dit programma verzorgt de realisatie en exploitatie van het openbaar (bezoekers)parkeren van auto’s en fietsen en investeert in innovatie op het gebied van mobiliteit. Het is gericht op drie niveaus: dienstverlening; ontwikkeling; innovatie.
Strijp-S wordt in fases ontwikkeld en Mobility-S volgt deze fases om in te spelen op actuele ontwikkelingen.
Het richt zich op de mobiliteitsbehoefte van bezoekers en gebruikers van Strijp-S. Zo zijn in dit plan naast de basisvoorzieningen zoals parkeren en stallen van fietsen, vooral zeer veel innovatieve diensten in onderzoek en uitvoering. Bijvoorbeeld elektrische auto’s delen; een goede elektrische laadinfrastructuur voor auto’s, fietsen en scooters; mobiliteitsplanning real time door apps; dynamische routeverwijzing; deelfietsen; en integratie van mobiliteit met openbaar vervoer.
Mobility-S streeft naar minder autogebruik op Strijp-S. Door dit streven zijn er in de toekomst ook minder parkeerplekken nodig. Ook kunnen bestaande voorzieningen zo worden uitgebreid, dat er meer parkeergelegenheid ontstaat, zonder dat elke open plek ontsierd wordt door ontelbare auto’s .