Bereikbaarheidskenmerken van de locatie
De vraag naar parkeerplaatsen en de omvang van de verkeersgeneratie wordt bepaald door:
- de locatie van de functie;
- het aanbod en de kwaliteit van alternatieve vervoerswijzen.
- centrum;
- schil/overloopgebied;
- rest bebouwde kom;
- buitengebied.
Het aanbod en de kwaliteit van alternatieve vervoerswijzen en, als gevolg daarvan, ook de hoogte van het kencijfer, is niet alleen afhankelijk van de stedelijke zone, maar ook van de stedelijkheidsgraad. Het aanbod van de alternatieve vervoerswijzen in bijvoorbeeld het centrum van Rotterdam is van een ander niveau dan in het centrum van Oosterhout. Daarom zijn de kencijfers naar stedelijke zone onderscheiden, en ook naar stedelijkheidsgraad. De stedelijkheidsgraad is het aantal adressen per vierkante kilometer. Er zijn vijf stedelijkheidsgraden. Aan elke Nederlandse gemeente is een stedelijkheidsgraad toegekend. Binnen een gemeente kunnen echter meerdere stedelijkheidsgraden voorkomen, wanneer naar de omgevingsadressendichtheid in een afgebakend gebied (wijk of buurt) wordt gekeken. Tabel 1 toont deze vijf stedelijkheidsgraden.
Tabel 1. Stedelijkheidsgraad van Nederlandse gemeenten
Klasse | Omgevingsadressendichtheid (adressen per km 2 ) |
---|---|
Zeer sterk stedelijk | > 2500 |
Sterk stedelijk | 1500-2500 |
Matig stedelijk | 1000-1500 |
Weinig stedelijk | 500-1000 |
Niet stedelijk | < 500 |
Bron: CBS |