Kencijfers hoofdgroep wonen
Het autobezit is landelijk iets toegenomen tussen 2017 en 2022. Het verschil ten opzichte van 2017 is echter geen aanleiding om de kencijfers naar boven toe bij te stellen.
De parkeerkencijfers zijn ‘beleidsarm’ vastgesteld. Het gaat hierbij om welke parkeervraag gemiddeld te verwachten is, zonder de invloed van extra maatregelen en met behoud van het in het verleden regerende beleid. De parkeerkencijfers bevatten geen expliciet standpunt met betrekking tot vraagvolgend of vraagsturend beleid, maar zijn slechts een hulpmiddel. De wijze van toepassen is aan het bevoegd gezag.
In de kencijfers voor wonen zijn geen kencijfers van 0 opgenomen (met uitzondering van studentenhuisvesting of woningen met zorg). Dit impliceert niet dat een parkeernorm van 0 niet toepasbaar is, maar dat er wel substantiële maatregelen vereist zijn die ook op de langere termijn houdbaar zijn . Denk bij deze maatregelen aan nabijheid vergroten van voorzieningen, op de lange termijn geborgde alternatieven voor de personenauto of werkgeversmaatregelen.
De parkeerkencijfers wonen zijn gekoppeld aan het type woning en indien relevant een oppervlakteklasse.De volgende typen woning zijn onderscheiden:
- Koop, huis, vrijstaand
- Koop, huis, twee-onder-een-kap
- Koop, huis, tussen/hoek
- Koop, appartement, >100 m² bvo
- Koop, appartement, 75 - 100m² bvo
- Koop, appartement, <75m² bvo
- Huur, huis, vrije sector
- Huur, huis, sociale huur
- Huur, appartement, vrije sector, >100 m² bvo
- Huur, appartement, vrije sector, 75 - 100 m² bvo
- Huur, appartement, vrije sector, <75 m² bvo
- Huur, appartement, sociale huur, >100 m² bvo
- Huur, appartement, sociale huur, 75 - 100 m² bvo
- Huur, appartement, sociale huur, <75 m² bvo
- Huur, appartement, vrije sector of sociale huur <30 m² bvo
- Kamerverhuur, studenten, niet zelfstandig
- Aanleunwoning, serviceflat (zelfstandige woning met beperkte zorgvoorzieningen)
- Kleine eenpersoonswoning (tiny house, meestal grondgebonden)
Met de indeling op basis van vierkante meters brutovloeroppervlak (bvo) is afgestapt van de indeling op basis van prijsklasses. Om een indeling te kunnen maken op basis van oppervlak is gekeken naar onderscheidende grenswaarden voor het gemiddelde landelijke autobezit.
Het aandeel bezoekers voor de woonfuncties is separaat in tabel 10 weergegeven. De waarden in deze tabel staan voor het aantal parkeerplaatsen dat openbaar toegankelijk moet zijn voor bezoekers.
Het weergegeven parkeerkencijfer per woning is exclusief bezoekersparkeren. Het aantal bezoekersparkeerplaatsen moet dus worden opgeteld bij het aantal bewonersparkeerplaatsen voor de totale parkeervraag.
Tabel 10. Aandeel bezoekers bij woningen
Parkeerkencijfers voor bezoekers (per woning) | ||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | |
Zeer sterk stedelijk | 0,1 | 0,1 | 0,15 | 0,2 |
Sterk stedelijk | 0,1 | 0,1 | 0,15 | 0,2 |
Matig stedelijk | 0,1 | 0,1 | 0,15 | 0,2 |
Weinig stedelijk | 0,15 | 0,15 | 0,2 | 0,3 |
Niet stedelijk | 0,15 | 0,15 | 0,2 | 0,3 |
Het weergegeven kencijfer verkeersgeneratie is inclusief de verkeersgeneratie van bezoekers. Het aandeel bezoekersverkeer bij woningen is niet apart berekend en is niet apart vermeld.
De kencijfers voor woningen zijn opgesteld met het oog op een brede, landelijk gemiddelde doelgroep. Wanneer woningen voor een zeer specifieke doelgroep worden gebouwd, kunnen zowel meer als minder parkeerplaatsen nodig zijn dan berekend aan de hand van deze kencijfers. Het gaat dan om bijvoorbeeld ouderenwoningen en flexwoningen. Hiervoor zijn geen nieuwe kencijfers opgenomen, maar is een toelichting op zijn plaats.
Er komen steeds meer verschillende woonvormen voor ouderen, die verschillen in de wijze waarop, en de mate waarin, wordt voorzien in zorg. Voor het toepassen van de parkeerkencijfers is het met name van belang in welke mate bewoners nog in staat zijn om zelf auto te rijden. Als ze een auto hebben en gebruiken, zijn de betreffende woningen te beschouwen als een ‘gewone’ woning. Is dat niet het geval, dan is meer sprake van een woonzorgcentrum. Sommige complexen zijn een combinatie van beide. Bepaal de parkeervraag dan verhoudingsgewijs. Gebruik hiervoor bestaande kencijfers (of een combinatie daarvan) zoals serviceflat of aanleunwoning (een zelfstandige woning met beperkte zorgvoorzieningen).
Houd er rekening mee dat flexwoningen vaak voor veel langere tijd als woning blijven bestaan.
In het segment kleine woningen is sprake van steeds grotere differentiatie. Het woningtype kamerverhuur, studenten, niet zelfstandig heeft betrekking op woonruimte die specifiek bestemd is voor studenten (vaak met een zogenaamd ‘campuscontract’). Hierbij is altijd sprake van gedeelde keuken en sanitaire voorzieningen. Kleine eenpersoonswoning (tiny house, meestal grondgebonden) zijn kleine, zelfstandige woningen, veelal voor jongeren, zowel studenten als niet-studenten. Het zijn zowel koop- als huurwoningen. Er worden steeds nieuwe woonformules ontwikkeld, met name voor betaalbaar wonen voor niet-studenten. Het bepalen van de parkeervraag van dit woningtype is maatwerk.
Steeds vaker is er een specifieke geconcentreerde huisvesting voor arbeidsmigranten. De woonvorm van deze groep kent een sterke variatie. Daarom is het bepalen van de parkeervraag voor dit woningtype ook maatwerk. Houd hierbij onder andere rekening met het gebiedstype, huisvesting al dan niet op eigen terrein direct bij de werkgever en deels ook autobezit.
Bij de verkeersgeneratie wonen geldt een belangrijke vuistregel: reken een weekdag om naar een werkdag door de kencijfers te vermenigvuldigen met 1,11.
Koop, huis, vrijstaand | |||||||||
Parkeerkencijfers( per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,8 | 1,6 | 1,0 | 1,8 | 1,3 | 2,1 | 1,6 | 2,4 | 8 - 13% per woning |
Sterk stedelijk | 0,9 | 1.7 | 1,1 | 1,9 | 1,4 | 2,2 | 1,7 | 2,5 | |
Matig stedelijk | 1,1 | 1,9 | 1,2 | 2,0 | 1,5 | 2,3 | 1,7 | 2,5 | |
Weinig stedelijk | 1,1 | 1,9 | 1,4 | 2,2 | 1,6 | 2,4 | 1,7 | 2,5 | |
Niet stedelijk | 1,1 | 1,9 | 1,4 | 2,2 | 1,6 | 2,4 | 1,7 | 2,5 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 5,9 | 6,7 | 6,4 | 7,2 | 7,3 | 8,1 | 7,8 | 8,6 | |
Sterk stedelijk | 6,4 | 7,2 | 7,3 | 8,1 | 7,8 | 8,6 | 7,8 | 8,6 | |
Matig stedelijk | 7,3 | 8,1 | 7,6 | 8,4 | 7,8 | 8,6 | 7,8 | 8,6 | |
Weinig stedelijk | 7,5 | 8,3 | 7,7 | 8,5 | 7,8 | 8,6 | 7,8 | 8,6 | |
Niet stedelijk | 7,5 | 8,3 | 7,7 | 8,5 | 7,8 | 8,6 | 7,8 | 8,6 |
Koop, huis, twee-onder-een-kap | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 1,7 | 1,2 | 2 | 1,4 | 2,2 | 8 - 13% per woning |
Sterk stedelijk | 0,8 | 1,6 | 1,0 | 1,8 | 1,3 | 2,1 | 1,5 | 2,3 | |
Matig stedelijk | 1,0 | 1,8 | 1,1 | 1,9 | 1,4 | 2,2 | 1,5 | 2,3 | |
Weinig stedelijk | 1,0 | 1,8 | 1,3 | 2,1 | 1,5 | 2,3 | 1,5 | 2,3 | |
Niet stedelijk | 1,0 | 1,8 | 1,3 | 2,1 | 1,5 | 2,3 | 1,5 | 2,3 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 5,0 | 5,8 | 5,9 | 6,7 | 6,9 | 7,7 | 7,4 | 8,2 | |
Sterk stedelijk | 5,9 | 6,7 | 6,9 | 7,7 | 7,4 | 8,2 | 7,4 | 8,2 | |
Matig stedelijk | 6,9 | 7,7 | 7,2 | 8,0 | 7,4 | 8,2 | 7,4 | 8,2 | |
Weinig stedelijk | 7,2 | 8,0 | 7,3 | 8,1 | 7,4 | 8,2 | 7,4 | 8,2 | |
Niet stedelijk | 7,2 | 8,0 | 7,3 | 8,1 | 7,4 | 8,2 | 7,4 | 8,2 |
Koop, huis, tussen/hoek | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,8 | 1,6 | 1,0 | 1,8 | 1,2 | 2,0 | 5 - 8% per woning |
Sterk stedelijk | 0,7 | 1,5 | 0.9 | 1,7 | 1,1 | 1,9 | 1,3 | 2,1 | |
Matig stedelijk | 0,8 | 1,6 | 1,0 | 1,8 | 1,3 | 2,1 | 1,4 | 2,2 | |
Weinig stedelijk | 0,8 | 1,6 | 1,1 | 1,9 | 1,4 | 2,2 | 1,4 | 2,2 | |
Niet stedelijk | 0,8 | 1,6 | 1,1 | 1,9 | 1,4 | 2,2 | 1,4 | 2,2 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 4,5 | 5,3 | 5,4 | 6,2 | 6,4 | 7,2 | 7,0 | 7,8 | |
Sterk stedelijk | 5,4 | 6,2 | 6,4 | 7,2 | 6,7 | 7,5 | 7,0 | 7,8 | |
Matig stedelijk | 6,4 | 7,2 | 6,5 | 7,3 | 6,7 | 7,5 | 7,0 | 7,8 | |
Weinig stedelijk | 6,8 | 7,6 | 6,9 | 7,7 | 7,0 | 7,8 | 7,0 | 7,8 | |
Niet stedelijk | 6,8 | 7,6 | 6,9 | 7,7 | 7,0 | 7,8 | 7,0 | 7,8 |
Koop, appartement, > 100 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,8 | 1,6 | 1,1 | 1,9 | 1,3 | 2,1 | 8 - 13% per woning |
Sterk stedelijk | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 1,7 | 1,2 | 2 | 1,4 | 2,2 | |
Matig stedelijk | 0,9 | 1,7 | 1,0 | 1,8 | 1,3 | 2,1 | 1,4 | 2,2 | |
Weinig stedelijk | 0,9 | 1,7 | 1,2 | 2,0 | 1,4 | 2,2 | 1,4 | 2,2 | |
Niet stedelijk | 0,9 | 1,7 | 1,2 | 2,0 | 1,4 | 2,3 | 1,4 | 2,2 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 4,5 | 5,3 | 5,4 | 6,2 | 6,4 | 7,2 | 7,0 | 7,8 | |
Sterk stedelijk | 5,4 | 6,2 | 6,4 | 7,2 | 6,7 | 7,5 | 7,0 | 7,8 | |
Matig stedelijk | 6,4 | 7,2 | 6,5 | 7,3 | 6,7 | 7,5 | 7,0 | 7,8 | |
Weinig stedelijk | 6,8 | 7,6 | 6,9 | 7,7 | 7,0 | 7,8 | 7,0 | 7,8 | |
Niet stedelijk | 6,8 | 7,6 | 6,9 | 7,7 | 7,0 | 7,8 | 7,0 | 7,8 |
Koop, appartement, 75-100 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,5 | 1,3 | 0,5 | 1,3 | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 1,7 | 5 - 8% per woning |
Sterk stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,6 | 1,4 | 0,8 | 1,6 | 1,0 | 1,8 | |
Matig stedelijk | 0,7 | 1,5 | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 1,7 | 1,0 | 1,8 | |
Weinig stedelijk | 0,7 | 1,5 | 0,8 | 1,6 | 1,0 | 1,8 | 1,0 | 1,8 | |
Niet stedelijk | 0,7 | 1,5 | 0,8 | 1,6 | 1,0 | 1,8 | 1,0 | 1,8 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekers | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 2,9 | 3,7 | 3,7 | 4,5 | 4,7 | 5,5 | 5,6 | 6,4 | |
Sterk stedelijk | 3,7 | 4,5 | 4,7 | 5,5 | 5,2 | 6,0 | 5,6 | 6,4 | |
Matig stedelijk | 4,7 | 5,5 | 5,0 | 5,8 | 5,2 | 6,0 | 5,6 | 6,4 | |
Weinig stedelijk | 5,4 | 6,2 | 5,5 | 6,3 | 5,6 | 6,4 | 5,6 | 6,4 | |
Niet stedelijk | 5,4 | 6,2 | 5,5 | 6,3 | 5,6 | 6,4 | 5,6 | 6,4 |
Koop, appartement, < 75 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,4 | 1,2 | 0,5 | 1,3 | 0,6 | 1,4 | 0,8 | 1,6 | 1 - 3% per woning |
Sterk stedelijk | 0,5 | 1,3 | 0,6 | 1,4 | 0,8 | 1,6 | 0,9 | 1,7 | |
Matig stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 1,7 | 0,9 | 1,7 | |
Weinig stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 1,7 | 0,9 | 1,7 | |
Niet stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 1,7 | 0,9 | 1,7 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 1,2 | 2,0 | 2,8 | 3,6 | 3,9 | 4,7 | 5,2 | 6,0 | |
Sterk stedelijk | 2,8 | 3,6 | 3,9 | 4,7 | 4,5 | 5,3 | 5,2 | 6,0 | |
Matig stedelijk | 3,9 | 4,7 | 4,2 | 5,0 | 4,5 | 5,3 | 5,2 | 6,0 | |
Weinig stedelijk | 4,8 | 5,6 | 5,0 | 5,8 | 5,2 | 6,0 | 5,2 | 6,0 | |
Niet stedelijk | 4,8 | 5,6 | 5,0 | 5,8 | 5,2 | 6,0 | 5,2 | 6,0 |
Huur, huis, vrije sector | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 1,7 | 5 - 8% per woning |
Sterk stedelijk | 0,5 | 1,3 | 0,7 | 1,5 | 0,8 | 1,6 | 1,0 | 1,8 | |
Matig stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,8 | 1,6 | 0,9 | 1,7 | 1,0 | 1,8 | |
Weinig stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,9 | 1,7 | 1 | 1,8 | 1,0 | 1,8 | |
Niet stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,9 | 1,7 | 1 | 1,8 | 1,0 | 1,8 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 3,7 | 4,5 | 4,6 | 5,4 | 5,1 | 5,9 | 6,0 | 6,8 | |
Sterk stedelijk | 4,5 | 5,3 | 5,5 | 6,3 | 5,5 | 6,3 | 6,0 | 6,8 | |
Matig stedelijk | 5,4 | 6,2 | 5,7 | 6,4 | 5,5 | 6,3 | 6,0 | 6,8 | |
Weinig stedelijk | 5,8 | 6,6 | 5,9 | 6,7 | 6,0 | 6,8 | 6,0 | 6,8 | |
Niet stedelijk | 5,8 | 6,6 | 5,9 | 6,7 | 6,0 | 6,8 | 6,0 | 6,8 |
Huur, huis, sociale huur | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 1 - 3% per woning |
Sterk stedelijk | 0,3 | 1,1 | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 0,7 | 1,5 | |
Matig stedelijk | 0,4 | 1,2 | 0,5 | 1,3 | 0,7 | 1,5 | 0,7 | 1,5 | |
Weinig stedelijk | 0,4 | 1,2 | 0,5 | 1,3 | 0,7 | 1,5 | 0,7 | 1,5 | |
Niet stedelijk | 0,4 | 1,2 | 0,5 | 1,3 | 0,7 | 1,5 | 0,7 | 1,5 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,9 | 1,7 | 2,3 | 3,1 | 3,2 | 4,0 | 4,4 | 5,2 | |
Sterk stedelijk | 2,3 | 3,1 | 3,2 | 4,0 | 3,9 | 4,7 | 4,4 | 5,2 | |
Matig stedelijk | 3,2 | 4,0 | 3,5 | 4,1 | 4,0 | 4,8 | 4,4 | 5,2 | |
Weinig stedelijk | 3,9 | 4,7 | 4,2 | 5,0 | 4,4 | 5,2 | 4,4 | 5,2 | |
Niet stedelijk | 3,9 | 4,7 | 4,2 | 5,0 | 4,4 | 5,2 | 4,4 | 5,2 |
Huur, appartement, vrije sector,> 100 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 0,7 | 1,5 | 0,8 | 1,6 | 8 - 13% per woning |
Sterk stedelijk | 0,5 | 1,3 | 0,7 | 1,5 | 0,8 | 1,6 | 0,9 | 1,7 | |
Matig stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,8 | 1,6 | 0,9 | 1,7 | 0,9 | 1,7 | |
Weinig stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,9 | 1,7 | 1,0 | 1,8 | 0,9 | 1,7 | |
Niet stedelijk | 0,6 | 1,4 | 0,9 | 1,7 | 1,0 | 1,8 | 0,9 | 1,7 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 2,7 | 3,4 | 3,5 | 4,3 | 4,2 | 5,0 | 5,3 | 6,1 | |
Sterk stedelijk | 3,5 | 4,3 | 4,5 | 5,3 | 4,6 | 5,4 | 5,3 | 6,1 | |
Matig stedelijk | 4,4 | 5,2 | 4,7 | 5,5 | 4,7 | 5,5 | 5,3 | 6,1 | |
Weinig stedelijk | 5,1 | 5,9 | 5,2 | 6,0 | 5,3 | 6,1 | 5,3 | 6,1 | |
Niet stedelijk | 5,1 | 5,9 | 5,2 | 6,0 | 5,3 | 6,1 | 5,3 | 6,1 |
Huur, appartement, vrije sector, 75-100 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,2 | 0,8 | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 5- 8% per woning |
Sterk stedelijk | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 0,6 | 1,4 | |
Matig stedelijk | 0,3 | 1,1 | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 0,6 | 1,4 | |
Weinig stedelijk | 0.3 | 1,1 | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 0,6 | 1,4 | |
Niet stedelijk | 0,3 | 1,1 | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 0,6 | 1,4 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,7 | 1,5 | 1,6 | 2,4 | 2,5 | 3,3 | 3,4 | 4,2 | |
Sterk stedelijk | 1,7 | 2,5 | 2,5 | 3,3 | 2,9 | 3,7 | 3,4 | 4,2 | |
Matig stedelijk | 2,5 | 3,3 | 2,7 | 3,5 | 3,0 | 3,8 | 3,4 | 4,2 | |
Weinig stedelijk | 3,3 | 4,1 | 3,3 | 4,1 | 3,4 | 4,2 | 3,4 | 4,2 | |
Niet stedelijk | 3,3 | 4,1 | 3,3 | 4,1 | 3,4 | 4,2 | 3,4 | 4,2 |
Huur, appartement, vrije sector, < 75 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,2 | 0,6 | 0,2 | 0,8 | 0,2 | 1,0 | 0,4 | 1,2 | 5- 8% per woning |
Sterk stedelijk | 0,2 | 0,8 | 0,2 | 1,0 | 0,4 | 1,2 | 0,5 | 1,3 | |
Matig stedelijk | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 0,5 | 1,3 | |
Weinig stedelijk | 0.2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 0,5 | 1,3 | |
Niet stedelijk | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 0,5 | 1,3 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,6 | 1,4 | 1,6 | 2,2 | 2,2 | 3,0 | 3,0 | 3,8 | |
Sterk stedelijk | 1,4 | 2,2 | 2,2 | 3,0 | 2,6 | 3,4 | 3,0 | 3,8 | |
Matig stedelijk | 2,4 | 3,2 | 2,4 | 3,2 | 2,7 | 3,5 | 3,0 | 3,8 | |
Weinig stedelijk | 2,9 | 3,7 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 3,8 | |
Niet stedelijk | 2,9 | 3,7 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 3,8 |
Huur, appartement, sociale huur, > 100 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,2 | 0,9 | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 1- 3% per woning |
Sterk stedelijk | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 0,6 | 1,4 | |
Matig stedelijk | 0,3 | 1,1 | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 0,6 | 1,4 | |
Weinig stedelijk | 0.3 | 1,1 | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 0,6 | 1,4 | |
Niet stedelijk | 0,3 | 1,1 | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 1,4 | 0,6 | 1,4 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,7 | 1,5 | 1,6 | 2,4 | 2,5 | 3,3 | 3,4 | 4,2 | |
Sterk stedelijk | 1,6 | 2,4 | 2,5 | 3,3 | 2,9 | 3,7 | 3,4 | 4,2 | |
Matig stedelijk | 2,5 | 3,3 | 2,7 | 3,5 | 3,0 | 3,8 | 3,4 | 4,2 | |
Weinig stedelijk | 3,3 | 4,1 | 3,3 | 4,1 | 3,4 | 4,2 | 3,4 | 4,2 | |
Niet stedelijk | 3,3 | 4,1 | 3,3 | 4,1 | 3,4 | 4,2 | 3,4 | 4,2 |
Huur, appartement, sociale huur, 75-100 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,2 | 0,6 | 0,2 | 0,8 | 0,2 | 1,0 | 0,4 | 1,2 | 1- 3% per woning |
Sterk stedelijk | 0,2 | 0,8 | 0,2 | 1,0 | 0,4 | 1,2 | 0,5 | 1,3 | |
Matig stedelijk | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 0,5 | 1,3 | |
Weinig stedelijk | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 0,5 | 1,3 | |
Niet stedelijk | 0,2 | 1,0 | 0,3 | 1,1 | 0,5 | 1,3 | 0,5 | 1,3 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,6 | 1,4 | 1,5 | 2,3 | 2,2 | 3,0 | 3,0 | 3,8 | |
Sterk stedelijk | 1,4 | 2,2 | 2,2 | 3,0 | 2,5 | 3,3 | 3,0 | 3,8 | |
Matig stedelijk | 2,1 | 2,9 | 2,5 | 3,3 | 2.6 | 3,4 | 3,0 | 3,8 | |
Weinig stedelijk | 2,8 | 3,6 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 3,8 | |
Niet stedelijk | 2,8 | 3,6 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 3,8 |
Huur, appartement, sociale huur, < 75 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,2 | 0,5 | 0,2 | 0,6 | 0,2 | 0,8 | 0,3 | 1,1 | 1- 3% per woning |
Sterk stedelijk | 0,2 | 0,6 | 0,2 | 0,8 | 0,3 | 1,1 | 0,4 | 1,2 | |
Matig stedelijk | 0,2 | 0,8 | 0,2 | 1,0 | 0,4 | 1,2 | 0,4 | 1,2 | |
Weinig stedelijk | 0.2 | 0,8 | 0,2 | 1,0 | 0,4 | 1,2 | 0,4 | 1,2 | |
Niet stedelijk | 0,2 | 0,8 | 0,2 | 1,0 | 0,4 | 1,2 | 0,4 | 1,2 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,5 | 1,3 | 1,4 | 2,2 | 2,1 | 2,9 | 2,9 | 3,7 | |
Sterk stedelijk | 1,3 | 2,1 | 2,1 | 2,9 | 2,2 | 3,0 | 2,9 | 3,7 | |
Matig stedelijk | 2,0 | 2,8 | 2,4 | 3,2 | 2,3 | 3,1 | 2,9 | 3,7 | |
Weinig stedelijk | 2,6 | 3,4 | 2,9 | 3,7 | 2,9 | 3,7 | 2,9 | 3,7 | |
Niet stedelijk | 2,6 | 3,4 | 2,9 | 3,7 | 2,9 | 3,7 | 2,9 | 3,7 |
Huur, appartement, sociale huur of vrije sector,< 30 m 2 bvo | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 0,4 | 0,3 | 0,5 | 1 - 3% per woning |
Sterk stedelijk | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,4 | 0,3 | 0,5 | 0,4 | 0,6 | |
Matig stedelijk | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,5 | 0,4 | 0,6 | 0,4 | 0,6 | |
Weinig stedelijk | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,5 | 0,4 | 0,6 | 0,4 | 0,6 | |
Niet stedelijk | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,5 | 0,4 | 0,6 | 0,4 | 0,6 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren Let op: bezoekersnorm is per woning | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,3 | 0,8 | 0,8 | 1,3 | 1,3 | 1,7 | 1,7 | 2,2 | |
Sterk stedelijk | 0,8 | 1,3 | 1,3 | 1,7 | 1,3 | 1,8 | 1,7 | 2,2 | |
Matig stedelijk | 1,2 | 1,7 | 1,4 | 1,9 | 1,4 | 1,9 | 1,7 | 2,2 | |
Weinig stedelijk | 1,5 | 2,0 | 1,7 | 2,2 | 1,7 | 2,2 | 1,7 | 2,2 | |
Niet stedelijk | 1,5 | 2,0 | 1,7 | 2,2 | 1,7 | 2,2 | 1,7 | 2,2 |
Kamerverhuur, studenten, niet-zelfstandig | |||||||||
Parkeerkencijfers(per kamer) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 1 - 3% per kamer |
Sterk stedelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,1 | 0,2 | 0,3 | |
Matig stedelijk | 0 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | |
Weinig stedelijk | 0 | 0,1 | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,5 | |
Niet stedelijk | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,5 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren Let op: bezoekersnorm is per woning | |||||||||
Verkeersgeneratie (per kamer) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | |
Sterk stedelijk | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | |
Matig stedelijk | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | |
Weinig stedelijk | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | |
Niet stedelijk | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 | 0,8 | 1,2 |
Aanleunwoning, serviceflat (zelfstandige woning met beperkte zorgvoorzieningen) | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0 | 0,2 | 0 | 0,2 | 0,4 | 0,9 | 0,6 | 1,0 | 1 - 3% per woning |
Sterk stedelijk | 0 | 0,3 | 0,5 | 1,0 | 0,6 | 1,0 | 0,7 | 1,1 | |
Matig stedelijk | 0,5 | 1,0 | 0,6 | 1,0 | 0,6 | 1,0 | 0,7 | 1,1 | |
Weinig stedelijk | 0,5 | 1,0 | 0,6 | 1,0 | 0,7 | 1,1 | 0,7 | 1,1 | |
Niet stedelijk | 0,5 | 1,0 | 0,6 | 1,0 | 0,7 | 1,1 | 0,7 | 1,1 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie (per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | 0,4 | 1,2 | 0,4 | 1,2 | 2,0 | 2,7 | 2,2 | 3,0 | |
Sterk stedelijk | 0,4 | 1,2 | 2,0 | 2,7 | 2,1 | 2,8 | 2,2 | 3,0 | |
Matig stedelijk | 2,0 | 2,7 | 2,0 | 2,7 | 2,1 | 2,8 | 2,2 | 3,0 | |
Weinig stedelijk | 2,0 | 2,7 | 2,1 | 2,8 | 2,2 | 3,0 | 2,2 | 3,0 | |
Niet stedelijk | 2,0 | 2,7 | 2,1 | 2,8 | 2,2 | 3,0 | 2,2 | 3,0 |
Kleine eenpersoonswoning (tiny house, meestal grondgebonden) | |||||||||
Parkeerkencijfers(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | Aandeel oplaadpunten | |||||
min. | max. | min. | max | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 0,4 | 1 - 3% per woning |
Sterk stedelijk | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 0,3 | 0,4 | 0,3 | 0,5 | |
Matig stedelijk | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,4 | 0,3 | 0,5 | 0,3 | 0,5 | |
Weinig stedelijk | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,4 | 0,3 | 0,5 | 0,3 | 0,5 | |
Niet stedelijk | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,4 | 0,3 | 0,5 | 0,3 | 0,5 | |
Opmerking Let op: de tabel is exclusief bezoekersparkeren | |||||||||
Verkeersgeneratie(per woning) | |||||||||
Centrum | Schil centrum | Rest bebouwde kom | Buitengebied | ||||||
min. | max. | min. | max. | min. | max. | min. | max. | ||
Zeer sterk stedelijk | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | n.v.t | 1,8 | 2,1 | 1,8 | 2,4 | |
Sterk stedelijk | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | 1,8 | 2,1 | 1,8 | 2,4 | |
Matig stedelijk | 1,5 | 1,8 | 1,8 | 2,1 | 1,8 | 2,4 | 1,8 | 2,4 | |
Weinig stedelijk | 1,5 | 1,8 | 1,8 | 2,1 | 1,8 | 2,4 | 1,8 | 2,4 | |
Niet stedelijk | 1,5 | 1,8 | 1,8 | 2,1 | 1,8 | 2,4 | 1,8 | 2,4 |