Mobiliteitskenmerken van gebruikers/bezoekers
Mobiliteitskenmerken van (potentiële) gebruikers van functies kunnen invloed hebben op de bepaling van het aantal parkeerplaatsen en de verkeersgeneratie. De voorbeelden in de tabellen 2 en 3 geven hiervan een indicatie.
Bij een bedrijf dat zijn personeel een abonnement geeft voor het openbaar vervoer, worden minder autoverplaatsingen gemaakt en zijn minder parkeerplaatsen nodig dan gemiddeld.
Bij een bedrijf dat zijn personeel een abonnement geeft voor het openbaar vervoer, worden minder autoverplaatsingen gemaakt en zijn minder parkeerplaatsen nodig dan gemiddeld.
Bij een voorziening die is bestemd voor studenten (die in het bezit zijn van een studenten ov-kaart) is dit eveneens voor een deel het geval. Het gaat hierbij vaak om specifieke situaties, waarvoor de kencijfers van geval tot geval moeten worden geïnterpreteerd.
Tabel 2. Autobezit en autogebruik naar stedelijkheidsgraad (2022)
autobezit per huishouden | autogebruik, bestuurders | |
---|---|---|
totaal | ||
zeer sterk stedelijk | 0,71 | 24% |
sterk stedelijk | 1,08 | 32% |
matig stedelijk | 1,31 | 35% |
weinig stedelijk | 1,52 | 38% |
niet stedelijk | 1,61 | 40% |
Tabel 3. Autogebruik naar motief
Ontwikkeling autogebruik naar motief | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Van en naar het werk | Zakelijk bezoek in werksfeer | Diensten/ persoonlijke verzorging | Winkelen/ boodschappen doen | Onderwijs/ cursus volgen, kinderopvang | Visite/ logeren | Sociaal, sport, recreatief overig | Toeren/ wandelen | Ander motief | ||
Zeer sterk stedelijk | 2018 | 49% | 60% | 47% | 37% | 11% | 43% | 31% | 24% | 49% |
2020 | 58% | 61% | 53% | 42% | 21% | 42% | 34% | 19% | 55% | |
2022 | 54% | 55% | 47% | 41% | 19% | 43% | 32% | 17% | 52% | |
Sterk stedelijk | 2018 | 66% | 71% | 45% | 47% | 17% | 46% | 41% | 22% | 52% |
2020 | 70% | 66% | 63% | 53% | 22% | 51% | 40% | 22% | 65% | |
2022 | 68% | 57% | 59% | 48% | 17% | 48% | 38% | 23% | 60% | |
Matig stedelijk | 2018 | 66% | 53% | 53% | 50% | 22% | 40% | 40% | 19% | 65% |
2020 | 73% | 59% | 59% | 60% | 28% | 55% | 43% | 17% | 63% | |
2022 | 69% | 58% | 58% | 54% | 22% | 51% | 39% | 18% | 69% | |
Weinig stedelijk | 2018 | 73% | 62% | 53% | 55% | 22% | 48% | 41% | 23% | 67% |
2020 | 79% | 64% | 58% | 62% | 30% | 54% | 40% | 18% | 67% | |
2022 | 71% | 71% | 65% | 56% | 25% | 52% | 40% | 18% | 68% | |
Niet stedelijk | 2018 | 72% | 61% | 60% | 58% | 27% | 53% | 43% | 18% | 62% |
2020 | 75% | 70% | 70% | 62% | 32% | 53% | 44% | 13% | 68% | |
2022 | 69% | 68% | 68% | 60% | 29% | 63% | 45% | 14% | 74% |