Nauwkeurigheid en statistische betrouwbaarheid
De gepresenteerde kencijfers zijn het resultaat van berekeningen op basis van onderzoeksgegevens uit diverse (data)bronnen en/of uitgangspunten getoetst aan veldwerk. Het nauwkeurigheidsniveau sluit soms niet geheel aan bij het nauwkeurigheidsniveau van de aan het getal ten grondslag liggende (aannames binnen) berekeningen. In bijlage II is uitgelegd hoe de herijking van de parkeerkencijfers is uitgevoerd.
Alle kencijfers in deze publicatie zijn gebaseerd op praktijk- of literatuurgegevens, of onderbouwde bewerkingen hiervan. Omdat deze werkwijze uitgaat van het principe van ‘best practice’, is het niet mogelijk om te spreken van statistische betrouwbaarheid.
De parkeerkencijfers geven het benodigd aantal parkeerplaatsen weer op een druk moment in een normale week. Het is immers niet efficiënt om te dimensioneren op uitzonderlijke pieken. Zo is ervan uitgegaan dat er voldoende parkeerplaatsen moeten zijn voor het normaal functioneren van een supermarkt op een normale zaterdag. De kencijfers geven niet de parkeerbehoefte en verkeersgeneratie weer voor de dag voor Kerstmis.
Een met de kencijfers berekende waarde voor de verkeersgeneratie zal nooit (exact) overeenkomen met de werkelijkheid. Dit is ook niet noodzakelijk. De kencijfers zijn ontwikkeld als hulpmiddel voor specialisten bij het opstellen of uitvoeren van ruimtelijke plannen, de ruimtelijke ontwikkeling van een gebied of de realisatie van een voorziening op een bepaalde locatie. Het doel hiervan is om verkeers- en vervoersaspecten op een relatief eenvoudige wijze inzichtelijk te maken in een vroeg stadium van het proces van ruimtelijke ontwikkeling.
Omdat het om een hulpmiddel gaat, mag van de gepresenteerde waarden worden afgeweken. Het is wel aan te raden slechts af te wijken als hiervoor een gedegen onderbouwing is, zie hoofdstuk 9. Als deze niet gegeven kan worden, zijn de gepresenteerde kencijfers het beste uitgangspunt dat dan voorhanden is.
Bij verschillende functies bleek het niet mogelijk te zijn om de bestaande parkeerkencijfers en de bestaande kencijfers verkeersgeneratie inhoudelijk aan elkaar te koppelen. De kencijfers van deze functies zijn globaler en dienen met een forse marge in acht genomen te worden.