Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Parkeerkencijfers 2024
Deze tekst is gepubliceerd op 28-10-18

Parkeren op afstand

Naast het aspect van de acceptabele loopafstanden, speelt het te voeren parkeerbeleid een grote rol in de keuze voor de locatie van parkeervoorzieningen. Binnen een integraal parkeerbeleid worden deze voorzieningen steeds vaker op een niet-beloopbare afstand aangelegd; het zogenaamde parkeren-op-afstand. Deze keuze gaat samen met mobiliteitsbeleid of ruimtelijk beleid, gericht op het verminderen van autoverkeersbewegingen in een bepaald gebied en met het vrijmaken van meer ruimte voor andere activiteiten dan parkeren in de openbare ruimte.
Van cruciaal belang daarbij zijn de goede verbindingen voor alternatieve vervoerswijzen zoals lopen, fietsen en het openbaar vervoer tussen de locatie van de (veelal grootschalige) parkeervoorzieningen en de populaire bestemmingen. Voorbeelden van parkeervoorzieningen op afstand zijn:
  • P+R-locaties (transferia);
  • P+Fiets-locaties;
  • Hubs.
Het parkeren-op-afstand is in groeiende mate populair. Dit is zowel te danken aan de verbeterde kwaliteit van de locatie en de voorzieningen, als aan de verbeterde kwaliteit van de verbindingen. Verder zijn de volgende aspecten bepalend voor het succes van dit type parkeervoorziening:
  • frequentie, beschikbaarheid en kwaliteit van het aanvullend vervoer;
  • reistijdwinst;
  • parkeerkosten, zowel nabij de eindbestemming als op de parkeren-op-afstandlocatie;
  • afname van hoeveelheid parkeerplaatsen bij de bestemming (met name in de binnensteden).