Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Parkeerkencijfers 2024
Deze tekst is gepubliceerd op 28-10-18

Rekenvoorbeeld parkeerbalans

In een herstructureringsgebied aan de rand van het centrum van een middelgrote stad wordt een project gerealiseerd met woningen, winkels, kantoren, restaurant, basisschool en kinderdagverblijf.
Stap 1 - bepalen parkeerbeleid
Voor het gebied gelden de maximale parkeerkencijfers, zoals opgenomen in de tabellen in hoofdstuk 4. Alleen voor de kantoren geldt een meer sturend beleid (minimale parkeerkencijfers). De woningen hebben 1,0 parkeerplaats op eigen terrein. Alle overige parkeerplaatsen krijgen een openbaar karakter voor gecombineerd gebruik.
Stap 2 - afbakening onderzoeksgebied en deelgebieden
Het project ligt ten opzichte van de functies in de omgeving erg geïsoleerd en loopafstanden zijn aanzienlijk. Overloop naar of vanuit andere gebieden, is daardoor ook niet te verwachten.
Stap 3 - definiëren onderzoeksgebied
De stedelijkheidsgraad van de gemeente waarin het onderzoeksgebied ligt, is ‘sterk stedelijk’. Het project is gelegen in de schil of het overloopgebied (stedelijke zone) van het centrum.
Stap 4 - inventarisatie parkeervraag en -aanbod
Het ruimtelijk programma (parkeervraag) van het project is:
  • 80 koopappartementen groter dan 100 m²
  • 5000 m2 bvo grootschalige detailhandel (winkelboulevard)
  • 5000 m2 bvo kantoren zonder baliefunctie
  • 500 m2 bvo restaurant
  • basisschool met 235 leerlingen in 8 leslokalen (groep 1 t/m 8) en kinderdagverblijf van 300 m2 bvo
Binnen het project zijn in totaal 300 parkeerplaatsen gepland. Daarvan zijn er 80 exclusief voor de bewoners, in een afgesloten parkeergarage. Voor de functie basisschool en kinderdagverblijf komt voor het halen en brengen van de kinderen afzonderlijke parkeercapaciteit. Deze wordt in dit voorbeeld niet verder meegenomen. Wel wordt parkeerruimte voor het personeel meegenomen in de parkeerbalans.
Stap 5 - berekening benodigd aantal parkeerplaatsen
Voor het berekenen van het benodigd aantal parkeerplaatsen zijn de getallen uit tabel 14 gehanteerd. In dit voorbeeld is rekening gehouden met het aandeel bezoek.
Tabel 14. Voorbeeld van berekeningsaantallen voor parkeerbalans
koop, appartement > 100 m
2
(bewoners)
1,7 p.p. per woning
koop, appartement > 100 m
2
(bezoekers)
0,1 p.p. per woning
winkelboulevard3,7 p.p. per 100 m
2
bvo
kantoren zonder balie1,3 p.p. per 100 m
2
bvo
restaurant10,0 p.p. per 100 m
2
bvo
basisschool1,0 p.p. per leslokaal
kinderdagverblijf1,2 p.p. per 100 m
2
bvo
Stap 6 bepalen van (on)balans en vormen nieuw beleid
In tabel 15 is de parkeerbehoefte weergegeven per voorziening, per periode van de dag, gebaseerd op de aanwezigheidspercentages. Uit de tabel blijkt dat de koopavond de maatgevende periode is voor de parkeerbalans. Het merendeel van de bewoners is thuis en de winkels zijn geopend. Zonder rekening te houden met gecombineerd gebruik is de parkeervraag 456. Door een optimale inrichting van het project zijn door gecombineerd gebruik 322 parkeerplaatsen afdoende. Er bestaat dus een kleine onbalans tussen vraag en aanbod en het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein voor woningen voldoet niet. De geïsoleerde ligging van het project en het openbaar maken van het parkeren bij wonen resulteert in deze situatie op piekmomenten niet in extra beschikbaar parkeeraanbod. Voor het project dienen daarom extra parkeerplaatsen te worden aangelegd.
Tabel 15. Bepalen parkeervraag en maatgevende periode
maximaalwerkdagochtendwerkdagmiddagwerkdagavondwerkdagnachtkoopavondvrijdagmiddagvrijdagavondzaterdagmiddagzaterdagavondzondagmiddag
wonen, appartement, > 100 m
2
, (bewoners)
136828212313610996968210995
  • waarvan niet-openbaar
8080808080808080808080
  • waarvan openbaar
56224356291616222922
wonen, appartement, koop, > 100 m
2
(bezoekers)
84460658888
grootschalige detailhandel (winkelboulevard)18556111130014811113018500
kantoren zonder balie6565654033939000
restaurant50313450452050205020
basisschool88800080000
kinderdagverblijf44400040000
totaal parkeren456221287307136311282322315167130