Overloopvergunning in Amsterdam
Situatiebeschrijving
In enkele stadsdelen van Amsterdam is de vraag naar een parkeervergunning groter dan het aanbod aan parkeerplaatsen. Om de parkeerdruk te beheersen, is er een maximum aan het aantal uit te geven parkeervergunningen, het zogenaamde vergunningenplafond. Dit heeft als gevolg dat er lange wachtlijsten zijn voor het verkrijgen van een parkeervergunning.
In enkele stadsdelen van Amsterdam is de vraag naar een parkeervergunning groter dan het aanbod aan parkeerplaatsen. Om de parkeerdruk te beheersen, is er een maximum aan het aantal uit te geven parkeervergunningen, het zogenaamde vergunningenplafond. Dit heeft als gevolg dat er lange wachtlijsten zijn voor het verkrijgen van een parkeervergunning.
Om dit probleem op te lossen, wordt aan bewoners de mogelijkheid geboden om te parkeren in andere vergunningsgebieden waar de parkeerdruk aanzienlijk lager is. Zo zijn er in Amsterdam vergunningengebieden waar de parkeerdruk hoger dan 95% is en vergunningengebieden waar de parkeerdruk lager dan 70% is. Het verschil in parkeerdruk biedt de mogelijkheid om gebieden met een relatief lage parkeerdruk te gebruiken als overloopgebied.
De bewoners hebben zelf aangegeven dat ze de behoefte hadden om in naastgelegen gebieden te parkeren.
Proces
Lange tijd wilde de gemeente niet in deze behoefte voorzien omdat overloopvergunningen een verplaatsing van de parkeerdruk van de ene wijk naar de andere wijk zou opleveren. Lange wachtlijsten, toenemende parkeerdruk en de drang om redelijkerwijs in de parkeerbehoefte te voorzien, hebben geleid tot invoering van de overloopvergunning.
In het proces naar invoering is de normale beleidscyclus gevolgd. Bewonersvergaderingen maakten hiervan deel uit. Het merendeel van de bewoners was voor, slechts een klein groep bewoners stemde tegen. Tegenstanders van het plan betroffen bewoners uit gebieden waar een relatief lage parkeerdruk heerste. Toch is in het proces geen bezwaar tegen het plan ingediend.
Lange tijd wilde de gemeente niet in deze behoefte voorzien omdat overloopvergunningen een verplaatsing van de parkeerdruk van de ene wijk naar de andere wijk zou opleveren. Lange wachtlijsten, toenemende parkeerdruk en de drang om redelijkerwijs in de parkeerbehoefte te voorzien, hebben geleid tot invoering van de overloopvergunning.
In het proces naar invoering is de normale beleidscyclus gevolgd. Bewonersvergaderingen maakten hiervan deel uit. Het merendeel van de bewoners was voor, slechts een klein groep bewoners stemde tegen. Tegenstanders van het plan betroffen bewoners uit gebieden waar een relatief lage parkeerdruk heerste. Toch is in het proces geen bezwaar tegen het plan ingediend.
Kosten
Voor een overloopvergunning worden dezelfde kosten berekend als voor een reguliere parkeervergunning. Voor een bedrijfsvergunning betaalt men per zes maanden € 163,20, voor een bewonersvergunning € 102,00 (prijspeil….).
Voor een overloopvergunning worden dezelfde kosten berekend als voor een reguliere parkeervergunning. Voor een bedrijfsvergunning betaalt men per zes maanden € 163,20, voor een bewonersvergunning € 102,00 (prijspeil….).