Parkeren in Oudelandshoek, Dordrecht
Situatieomschrijving
Oudelandshoek is een woonbuurt uit de jaren negentig die ligt in de wijk Stadspolders. Bijzonder aan deze woonbuurt is dat stedenbouwkundigen en verkeerskundigen bij het begin van het ontwerp hebben samengewerkt. De verkeersstructuur en de parkeermogelijkheden zijn hierdoor diep verankerd in de opzet van de wijk. Bij het begin van het ontwerp is er een onderscheid gemaakt tussen bewoners- en bezoekersparkeren. Het eerste gebeurt (voor de eerste auto) op eigen terrein. Dit kan de voortuin zijn, maar ook op een apart terrein aan de kopse kant van de strokenbouw. Het bezoekersparkeren vindt altijd plaats aan de gebiedsontsluitingsweg. Hier zijn, deels via ventwegen, parkeerplaatsen aangelegd voor de bezoekers. Specifieke verwijssystemen wijzen de bezoekers de optimale parkeerplaatsen aan voor het gezochte huisadres. De loopafstand tot de woning bedraagt maximaal 250 m. Vaak is dit korter dankzij het fijnmazige voetgangersnetwerk.
Oudelandshoek is een woonbuurt uit de jaren negentig die ligt in de wijk Stadspolders. Bijzonder aan deze woonbuurt is dat stedenbouwkundigen en verkeerskundigen bij het begin van het ontwerp hebben samengewerkt. De verkeersstructuur en de parkeermogelijkheden zijn hierdoor diep verankerd in de opzet van de wijk. Bij het begin van het ontwerp is er een onderscheid gemaakt tussen bewoners- en bezoekersparkeren. Het eerste gebeurt (voor de eerste auto) op eigen terrein. Dit kan de voortuin zijn, maar ook op een apart terrein aan de kopse kant van de strokenbouw. Het bezoekersparkeren vindt altijd plaats aan de gebiedsontsluitingsweg. Hier zijn, deels via ventwegen, parkeerplaatsen aangelegd voor de bezoekers. Specifieke verwijssystemen wijzen de bezoekers de optimale parkeerplaatsen aan voor het gezochte huisadres. De loopafstand tot de woning bedraagt maximaal 250 m. Vaak is dit korter dankzij het fijnmazige voetgangersnetwerk.
De integrale ontwerpaanpak resulteerde op het niveau van het woningblok in een interessant ontwerp. In plaats van twee rijtjesblokken met achtertuinen naast elkaar en auto's aan de voorzijde (op straat of in de voortuin) is er op veel locaties in Oudelandshoek gewerkt met een parkeerplein. De buitenste woningen van elk blok zijn een kwartslag gedraaid waardoor aan beide zijkanten een verbreding is ontstaan. Hier kunnen, afgeschermd en privé, acht tot tien auto's gestald worden. De straten aan de voorzijde blijven hierdoor gespaard van auto's.
Proces
De verschillende disciplines zijn reeds vanaf de eerste ontwerpschets erbij betrokken geweest. Alleen op deze wijze is het mogelijk verkeer en parkeren integraal op te nemen in een wijk.
De verschillende disciplines zijn reeds vanaf de eerste ontwerpschets erbij betrokken geweest. Alleen op deze wijze is het mogelijk verkeer en parkeren integraal op te nemen in een wijk.
Kosten
De parkeeroplossing voor bewoners en bezoekers is meegenomen in de totale wijkbegroting. De bezoekersplaatsen langs de ringweg worden betaald en onderhouden door de gemeente. Hier staat tegenover dat het bewonersparkeren voor het overgrote deel op eigen terrein is.
De parkeeroplossing voor bewoners en bezoekers is meegenomen in de totale wijkbegroting. De bezoekersplaatsen langs de ringweg worden betaald en onderhouden door de gemeente. Hier staat tegenover dat het bewonersparkeren voor het overgrote deel op eigen terrein is.