Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Parkeeroplossingen in woonwijken – een ideeënboek
Deze tekst is gepubliceerd op 18-12-12

Parkeren op afstand

Beschrijving maatregel
Parkeren op afstand is het parkeren van de auto op loopafstand van de woning. Belangrijk hierbij is dat de verkeersstructuur en de parkeermogelijkheden diep verankerd zijn in de opzet van de wijk. Gekozen kan worden om een duidelijk onderscheid te maken in bewoners- en bezoekersparkeren. Bewonersparkeren vindt plaats op eigen terrein, bezoekersparkeren op collectieve parkeerhavens of andere parkeervoorzieningen elders in de wijk. Deze parkeervoorzieningen liggen verspreid in de wijk zodat vanaf elke woning een parkeerplaats op loopafstand te bereiken is. Specifieke verwijssystemen wijzen bezoekers de optimale (meest dichtstbijzijnde) parkeerplaatsen aan voor het gezochte huisadres. De afstand tot de woning blijft kort door slimme looproutes en doorsteekjes.
Oplossend vermogen
Toepassingsgebieden
Nieuwbouw- en inbreidingssituaties.
Ruimtelijke kwaliteit
Parkeren op afstand zorgt ervoor dat er minder/geen auto's op straat komen te staan. De omgevingskwaliteit van de straat neemt hierdoor toe; er ontstaat een klimaat dat minder op de auto en meer op de mens afgestemd is.
Doelgroepen
  • bewoners;
  • bezoekers.
Draagvlak doelgroepen
Het draagvlak onder de bewoners is – mits er goed wordt overlegd en gecommuniceerd – groot. Bewoners kiezen er namelijk zelf voor om in een wijk met parkeren op afstand te wonen. Bezoekers zullen moeten wennen aan grotere loopafstanden.
Initiatiefnemers
  • gemeente (nauwe samenwerking tussen verkeerskundigen en stedenbouwkundigen);
  • woningbouwcorporatie;
  • projectontwikkelaar.
Realisatietijd
Lange termijn, > 3 jaar, door lange voorbereidingstijd.
Kosten
- Kostenindicatie
De kosten betreffen slechts de meerprijs ten opzichte van een ‘reguliere’ woonwijk. Dit maakt een accurate prijsschatting moeilijk.
- Kostenopbouw
Grond, constructie parkeergelegenheid, aanleg parkeerverwijssysteem, onderhoud, beheer. Niet in de kosten meegenomen zijn: constructie woningen en aanleg straten.
- Kostendragers
Primair: bewoners of (in geval van sociale huur) een woningstichting.
Secundair: de gemeente (aanleg en beheer openbare ruimte).
Combinatiemogelijkheden
  • ontwerpen aan de gevel zoals: drive-inwoningen en terugleggen van de carport/garage ten opzichte van de rooilijn;
  • goed fiets- en openbaar vervoernetwerk;
  • autodate;
  • garageparkeren of volautomatische parkeergarages.
Opmerkingen
  • Om draagvlak onder de bewoners en bezoekers te houden, is het noodzakelijk dat er aantrekkelijke en korte looproutes zijn. Er moeten veel ‘doorsteekjes’ gerealiseerd worden.
  • Voor gehandicapten is het soms noodzakelijk om uitzonderingen te maken. Er kunnen speciale bezoekersplaatsen dichtbij de woningen worden aangelegd. In de praktijk is echter te zien dat bewoners hun auto zelf al op een reguliere bezoekersplaats neerzetten zodat hun eigen plaats vrijkomt voor de mindervalide die op bezoek komt.
  • Om ongewenst parkeren op locaties dichter bij huis te voorkomen, moet de openbare ruimte zorgvuldig zijn ontworpen. Dit voorkomt de noodzaak van het plaatsen van veel paaltjes in latere stadia.
  • Parkeren op afstand moet doorgaans een integraal onderdeel van het ontwerp zijn.
  • Het aantal privéparkeerplaatsen kan per woning gekoppeld zijn. Bewoner kan dus zelf hiervoor kiezen (en betalen gekoppeld aan woningprijs).
Voorbeelden
Oudelandshoek, Dordrecht. Zie bijlage II.