Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Richtlijn parkeerbebording
Deze tekst is gepubliceerd op 06-10-11

Zonale toepassingen en combinaties daarvan

Zonale toepassing van parkeerborden geniet de voorkeur boven toepassing per weggedeelte. Het aantal borden op straat wordt daarmee beperkt. In het BABW (artikel 9) wordt aangegeven welke verkeersborden in zonale uitvoering mogen worden toegepast. In de UVS BABW is aangegeven welke combinaties van zoneborden mogelijk zijn. In tabel 1 zijn de mogelijkheden schematisch weergegeven.
Naast de combinaties uit tabel 1 kan de combinatie van zone E01 en zone betaald parkeren worden aanbevolen voor bijvoorbeeld binnensteden en andere centrumgebieden. De combinatie is echter niet geschikt voor toepassing op afzonderlijke parkeerterreinen. Hiervoor gaat de voorkeur uit naar een positieve aanduiding, waarbij bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van de borden E04 of E08.
Tabel 1. Mogelijke combinaties van zonale toepassingen (gebaseerd op gewijzigd RVV)
A1 E01 E09 E10 C..
1
G5 G7
A1 X J J J J N N
E01 X J X J N N
E09 X J J J J
E10 X J J N
C..
1
J J N
G5 X N
G7 X
J = combinatie van zones mogelijk
N = combinatie van zones niet mogelijk
X = niet van toepassing
1 = met dien verstande dat een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen, voortvloeiend uit C1 of C12, de toepassing van de andere zoneborden meestal overbodig maakt

Figuur 3. Combinatie van een parkeerverbodszone en een zone voor betaald parkeren

Figuur 4. De zone voor vergunninghoudersparkeren kan heel goed worden gecombineerd met de zone voor betaald parkeren

Zones moeten niet te klein worden gekozen, omdat dan de kans bestaat dat ze elkaar onverwacht of te vaak afwisselen. Vanuit deze achtergrond moet de afwisseling van zone E09 en zone ‘betaald parkeren’ bij voorkeur worden vermeden en wordt aanbevolen het parkeren met vergunning en betaald parkeren bij de meter te integreren (vergunninghouders zijn dan vrijgesteld van betaling bij de meter). Dit overigens in de wetenschap dat een gemeente redenen kan hebben om niet voor integratie te kiezen, bijvoorbeeld wanneer kenmerken van vraag en aanbod van parkeerplaatsen het gebied daarvoor ongeschikt maken.