Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Handreiking vrachtautoparkeren
Deze tekst is gepubliceerd op 27-09-13

Draaicirkels

Bij de inrichting van parkeerterreinen en bedrijventerreinen moet rekening worden gehouden met de manoeuvreerruimte van vrachtauto’s. Algemene vuistregels zijn hiervoor niet voorhanden omdat de variëteit in vrachtauto’s groot is. Rijcurvesimulatieprogramma’s van gespecialiseerde bureaus bieden de juiste informatie over de benodigde manoeuvreerruimte. TLN heeft in 2006 een infoblad uitgebracht waarin aandacht wordt besteed aan manoeuvreerruimte op parkeerterreinen en bedrijfslocaties. Aan de hand van een aantal uitgangspunten en voorbeelden wordt in dit infoblad de problematiek van het manoeuvreren van vrachtauto’s duidelijk gemaakt.
Een goede analyse vormt de basis voor een goed ontwerp. Voor een juiste berekening van de manoeuvreerruimte voor vrachtauto’s is informatie nodig over:
  • lengte van het voertuig;
  • breedte van het voertuig;
  • samenstelling van het voertuig (aanhangwagen, oplegger of LZV);
  • draaicirkel van het voertuig;
  • wielbasis van het voertuig;
  • snelheid van het voertuig;
  • wel of geen meesturende assen (wel of geen starre assen).
Ter illustratie (zie de volgende afbeeldingen) is een aantal voorbeelden uitgewerkt van manoeuvreersituaties. Om de verschillen in ontwerp aan te duiden, is gekeken naar drie typen vrachtauto’s:
  • type A: vrachtauto met enkele achteras met een lengte van 10,75 meter;
  • type B: vrachtauto met aanhangwagen met een totale lengte van 18,75 meter;
  • type C: trekker met oplegger (drie starre achterassen) met een totale lengte van 16,50 meter.
Draaicirkels van LZV’s
Door de afwijkende afmetingen en samenstelling wijkt de bestreken baan van een LZV bij het nemen van onder meer haakse bochten en rotondes af van de bestreken baan van reguliere vrachtauto’s of vrachtautocombinaties. Om te kunnen bepalen of een route geschikt is voor een LZV moet daarom worden vastgesteld of de bestreken baan past binnen de contouren van de rijbaanverharding. De configuratie vrachtauto met twee middenasaanhangwagens kent de minst gunstige bestreken baan. Met andere woorden: als de bestreken baan van deze configuratie past binnen de afmetingen van een bepaald uitwisselpunt, dan passen ook de andere configuraties.
Zie verder voorzieningenblad:
CROW-publicatie 320 ‘LZV’s op het onderliggend wegennet 2013 – Advies aan de wegbeheerder voor het beoordelen van verkeerssituaties’ geeft meer informatie over dit onderwerp.
Hierna volgen een zevental voorzieningenbladen. In de tekst wordt naar het betreffende voorzieningenblad verwezen met dit symbool.