Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Basiskenmerken wegontwerp - Categorisering en inrichting van wegen
Deze tekst is gepubliceerd op 05-09-12

Erftoegangsweg binnen de bebouwde kom

De erftoegangsweg binnen de bebouwde kom (ETW-bibeko) heeft als functie uitwisselen. Dit type weg kent de minste richtlijnen en komt daardoor in veel verschijningsvormen in Nederland voor. De categorie ETW-bibeko kent dus veel vrijheden. Een bijzondere vorm van een erftoegangsweg is een erf. Een erf kent zijn eigen karakteristieken, de richtlijnen betreffende erven blijven onverminderd van kracht. Ook inrichting volgens Shared Space valt onder deze categorie.
Figuur 10. Ideale inrichting erftoegangsweg binnen de bebouwde kom
A Verharding
Open verharding/streetprint (uitstraling open verharding).
B Fysieke rijrichtingscheiding
Eén rijbaan zonder rijrichtingscheiding.
C Lengtemarkering
In de ideale situatie zijn er opsluitbanden aan­wezig en er is nimmer witte lengtemarkering aanwezig (fietsstroken, kantmarkering, parkeer­vakken en dergelijke).
D Openbare verlichting
Openbare verlichting is aanwezig.
E Voorzieningen landbouwverkeer – G Erfaansluitingen op de rijbaan – H Menging verkeerssoorten – I Fietsvoorzieningen
Landbouwverkeer, (brom-)fietsers en voetgan­gers en erfaansluitingen zijn toegestaan; geen voorzieningen op de rijbaan voor (brom-)fiets- en/of landbouwverkeer, tenzij sprake is van een fietsstraat.
F Oversteken langzaam verkeer op wegvakken
Oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer. Hiervoor zijn geen voorzieningen vereist, niet om te stimuleren, maar ook niet om te beperken.
L Ov-haltes (bus/tram)
Er is geen openbaar vervoer aanwezig met bussen langer dan 8 meter. Vervoer met buurtbus en regiotaxi met kleine busjes kan wel plaatsvinden.
M Parkeren
Parkeren mag op de rijbaan.
N Horizontaal en verticaal alignement
Ontwerpsnelheid is 30 km/h. Erftoegangswegen hebben bij voorkeur korte rechtstanden.
Er zijn voor de ETW-bibeko met een ideale inrichting geen richtlijnen voorgeschreven met betrekking tot de overige basiskenmerken J , K , O , P , Q , R en S .
Figuur 11. Minimale inrichting erftoegangsweg binnen de bebouwde kom
A Verharding
Onverhard, open of gesloten
B Fysieke rijrichtingscheiding
Eén rijbaan zonder rijrichtingscheiding
C Lengtemarkering
Er is nimmer witte lengtemarkering aanwezig (fietsstroken, kantmarkering, parkeervakken en dergelijke). Bij een onoverzichtelijke bocht mag over een korte lengte een asstreep worden aangebracht.
D Openbare verlichting
Openbare verlichting is aanwezig.
E Voorzieningen landbouwverkeer
Niet aanwezig.
F Oversteken langzaam verkeer op wegvakken
Oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer. Hiervoor zijn geen voorzieningen vereist, niet om te stimuleren, maar ook niet om te beperken.
G Erfaansluitingen op de rijbaan – H Menging verkeerssoorten – I Fietsvoorzieningen
Landbouwverkeer, (brom)fietsers op de rijbaan, voetgangers en erfaansluitingen zijn toegestaan.1
L Ov-haltes (bus/tram)
Openbaar vervoer mag aanwezig zijn.2
N Horizontaal en verticaal alignement
Ontwerpsnelheid is 30 km/h. Erftoegangswegen hebben bij voorkeur korte rechtstanden.
Compenserende maatregelen
  1. Wanneer toch een fietsvoorziening aan­wezig of gewenst is (fietspad/fietsstrook/fietsstraat), dan wordt op de rijbaan geen witte lengtemarkering toegepast. Gezocht moet worden naar creatieve oplossingen zoals de kleur van de verharding, bestratingspatroon of een oplossing zoals inrichting als een fietsstraat.
  2. Als openbaar vervoer aanwezig is, dan wordt gehalteerd op de rijbaan.
Er zijn voor de ETW-bibeko met een minimale inrichting geen richtlijnen voorgeschreven met betrekking tot de overige basiskenmerken J , K , M , O , P , Q , R en S .