Erftoegangsweg binnen de bebouwde kom
De erftoegangsweg binnen de bebouwde kom (ETW-bibeko) heeft als functie uitwisselen. Dit type weg kent de minste richtlijnen en komt daardoor in veel verschijningsvormen in Nederland voor. De categorie ETW-bibeko kent dus veel vrijheden. Een bijzondere vorm van een erftoegangsweg is een erf. Een erf kent zijn eigen karakteristieken, de richtlijnen betreffende erven blijven onverminderd van kracht. Ook inrichting volgens Shared Space valt onder deze categorie.
.
Figuur 10. Ideale inrichting erftoegangsweg binnen de bebouwde kom
A Verharding
Landbouwverkeer, (brom-)fietsers en voetgangers en erfaansluitingen zijn toegestaan; geen voorzieningen op de rijbaan voor (brom-)fiets- en/of landbouwverkeer, tenzij sprake is van een fietsstraat.
Open verharding/streetprint (uitstraling open verharding).
B Fysieke rijrichtingscheiding Eén rijbaan zonder rijrichtingscheiding.
C Lengtemarkering In de ideale situatie zijn er opsluitbanden aanwezig en er is nimmer witte lengtemarkering aanwezig (fietsstroken, kantmarkering, parkeervakken en dergelijke).
D Openbare verlichting Openbare verlichting is aanwezig.
E Voorzieningen landbouwverkeer – G Erfaansluitingen op de rijbaan – H Menging verkeerssoorten – I Fietsvoorzieningen Landbouwverkeer, (brom-)fietsers en voetgangers en erfaansluitingen zijn toegestaan; geen voorzieningen op de rijbaan voor (brom-)fiets- en/of landbouwverkeer, tenzij sprake is van een fietsstraat.
F Oversteken langzaam verkeer op wegvakken
Oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer. Hiervoor zijn geen voorzieningen vereist, niet om te stimuleren, maar ook niet om te beperken.
Oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer. Hiervoor zijn geen voorzieningen vereist, niet om te stimuleren, maar ook niet om te beperken.
L Ov-haltes (bus/tram)
Er is geen openbaar vervoer aanwezig met bussen langer dan 8 meter. Vervoer met buurtbus en regiotaxi met kleine busjes kan wel plaatsvinden.
M Parkeren Parkeren mag op de rijbaan.
N Horizontaal en verticaal alignement
Ontwerpsnelheid is 30 km/h. Erftoegangswegen hebben bij voorkeur korte rechtstanden.
Ontwerpsnelheid is 30 km/h. Erftoegangswegen hebben bij voorkeur korte rechtstanden.
Er zijn voor de ETW-bibeko met een ideale inrichting geen richtlijnen voorgeschreven met betrekking tot de overige basiskenmerken J , K , O , P , Q , R en S .
Figuur 11. Minimale inrichting erftoegangsweg binnen de bebouwde kom
A Verharding
Onverhard, open of gesloten
B Fysieke rijrichtingscheiding Onverhard, open of gesloten
Eén rijbaan zonder rijrichtingscheiding
C Lengtemarkering
Er is nimmer witte lengtemarkering aanwezig (fietsstroken, kantmarkering, parkeervakken en dergelijke). Bij een onoverzichtelijke bocht mag over een korte lengte een asstreep worden aangebracht.
Er is nimmer witte lengtemarkering aanwezig (fietsstroken, kantmarkering, parkeervakken en dergelijke). Bij een onoverzichtelijke bocht mag over een korte lengte een asstreep worden aangebracht.
D Openbare verlichting
Openbare verlichting is aanwezig.
Openbare verlichting is aanwezig.
E Voorzieningen landbouwverkeer
Niet aanwezig.
Niet aanwezig.
F Oversteken langzaam verkeer op wegvakken
Oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer. Hiervoor zijn geen voorzieningen vereist, niet om te stimuleren, maar ook niet om te beperken.
Oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer. Hiervoor zijn geen voorzieningen vereist, niet om te stimuleren, maar ook niet om te beperken.
G Erfaansluitingen op de rijbaan – H Menging verkeerssoorten – I Fietsvoorzieningen
Landbouwverkeer, (brom)fietsers op de rijbaan, voetgangers en erfaansluitingen zijn toegestaan.1
Landbouwverkeer, (brom)fietsers op de rijbaan, voetgangers en erfaansluitingen zijn toegestaan.1
L Ov-haltes (bus/tram)
Openbaar vervoer mag aanwezig zijn.2
Openbaar vervoer mag aanwezig zijn.2
N Horizontaal en verticaal alignement
Ontwerpsnelheid is 30 km/h. Erftoegangswegen hebben bij voorkeur korte rechtstanden.
Compenserende maatregelen Ontwerpsnelheid is 30 km/h. Erftoegangswegen hebben bij voorkeur korte rechtstanden.
- Wanneer toch een fietsvoorziening aanwezig of gewenst is (fietspad/fietsstrook/fietsstraat), dan wordt op de rijbaan geen witte lengtemarkering toegepast. Gezocht moet worden naar creatieve oplossingen zoals de kleur van de verharding, bestratingspatroon of een oplossing zoals inrichting als een fietsstraat.
- Als openbaar vervoer aanwezig is, dan wordt gehalteerd op de rijbaan.