Kruispunten
Bij kruispunten is er geen ideale of minimale inrichting. Niet alle typen kruispunten en aansluitingen komen bij alle wegcategorieën voor of zijn vanuit verkeersveiligheid gewenst. Daarnaast zijn kruispunten en kruisingen mogelijk met solitaire fietsroutes, bus- en trambanen en spoor- en metrolijnen. In tabel 12 staan voor alle mogelijke combinaties de voorkeursoplossing. Deze zijn overgenomen uit bestaande richtlijnen.
Tabel 12. Voorkeursoplossingen bij kruispunten tussen wegcategorieën
Van | Met | |||||||||||||
Solitaire hoofdfietsroute | Vrijliggende ov-baan (bus/tram) | Spoor- en metrolijnen | ETW bibeko | GOW bibeko | ETW bubeko | GOW bubeko | SW bubeko | |||||||
ETW bibeko | Vorm | Gelijkvloers met voorrangsregeling (fiets mag in de voorrang) | Gelijkvloers met voorrangsregeling (ov in de voorrang) | Ongelijkvloers of volledig bewaakte overgang (ov in de voorrang) | Gelijkvloers/rechts gaat voor/gelijkwaardig | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Ongelijkvloers | |||||
Optionele elementen | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkendemaatregelen, eventueel voorrangsregeling voor ov | - | Plateau/attentieverhogende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | - | ||||||
GOW bibeko | Vorm | Gelijkvloers met fiets uit de voorrang | Gelijkvloers met voorrangsregeling (ov in de voorrang) | Ongelijkvloers of volledig bewaakte overgang (ov in de voorrang) | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Ongelijkvloers | |||||
Optionele elementen | Attentieverhogende en/of snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | - | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen. De veilige snelheid op het kruispunt is 30 km/h | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | - | ||||||
ETW bubeko | Vorm | Gelijkvloers (fiets in de voorrang) | Ongelijkvloers of volledig bewaakte overgang (ov in de voorrang) | Ongelijkvloers of volledig bewaakte overgang (ov in de voorrang) | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers/rechts gaat voor/gelijkwaardig | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Ongelijkvloers | |||||
Optionele elementen | Snelheidsbeperkende maatregelen, eventueel voorrangsregeling voor fietsers | - | - | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | Plateau/attentieverhogende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | - | ||||||
GOW bubeko | Vorm | Gelijkvloers met voorrangsregeling (fiets uit de voorrang) | Ongelijkvloers of volledig bewaakte overgang (ov in de voorrang) | Ongelijkvloers of volledig bewaakte overgang (ov in de voorrang) | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Gelijkvloers met voorrangsregeling | Ongelijkvloerse aansluiting met voorrangsregeling | |||||
Optionele elementen | Snelheidsbeperkende maatregelen | - | - | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen De veilige snelheid op het kruispunt is 50 km/h | - | ||||||
SW BUBEKO | Vorm | Ongelijkvloers | Ongelijkvloers | Ongelijkvloers | Ongelijkvloers | Ongelijkvloers | Ongelijkvloers | Ongelijkvloerse aansluiting met voorrangsregeling | Ongelijkvloers knooppunt | |||||
Optionele elementen | - | - | - | - | - | - | - | - |