Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek
7 maart 2003 | Hoofdkantoor van de Waterstaat Directie Uitvoering |
Nummer
-HKW/UB
-HKW/UB
Onderwerp
Richtlijn Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (BPS)
Richtlijn Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (BPS)
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op het Organiek Besluit Rijkswaterstaat (Stb. 1971, 42)
Overwegende:
- dat sinds 1990 de Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (BPS) geleidelijk is ingevoerd bij de dienstonderdelen van Rijkswaterstaat;
- dat deze systematiek in de praktijk heeft bewezen waardevol te zijn en ook wordt gebruikt door andere wegbeheerders en hulpdiensten;
- dat echter nog geen sprake is van algemeen gebruik;
- dat het in verband met de samenwerking tussen wegbeheerders en hulpdiensten noodzakelijk is te beschikken over een uniform landelijk voorschrift voor de plaatsaanduiding op wegen dat algemeen wordt gebruikt.
Besluit:
Artikel 1 Reikwijdte
Deze richtlijn geldt voor alle wegbeheerders en hulpdiensten.
Deze richtlijn geldt voor alle wegbeheerders en hulpdiensten.
Artikel 2 BPS
- Voor de plaatsaanduiding op wegen wordt de Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (BPS) gebruikt zoals beschreven in het rapport Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek van Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde, Delft, ISBN 90-369-0006-9, Rapport nr. P-DWW-94-014, december 1994.
- Dit rapport is ter inzage gelegd op de bibliotheek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de bibliotheken van de regionale directies van Rijkswaterstaat en kan ook worden geraadpleegd op internet:
http://www.minvenw.nl/rws/dww/home/richtlijnen/bps/index.htm
Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel
- Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.
- Dit besluit wordt aangehaald als: Richtlijn Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek.
Dit besluit zal met de toelichting worden geplaatst in de Staatscourant.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs.
K.M.H. Peijs.
Toelichting
De Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (BPS) is een eenduidige manier om plaatsen op wegen te beschrijven. De BPS is ontwikkeld als gereedschap voor iedereen die meer met een weg doet dan alleen erop rijden. Het systeem wordt al gebruikt bij het wegbeheer van de hoofdwegen, de verkeersbeheersing en bij de hulpverlening op de weg, bijvoorbeeld bij de uitvoering van wegwerkzaamheden, in de verkeerscentrale en in het gemeenschappelijk meldkamersysteem (GMS) van politie, brandweer en ambulances (CPA's).
De voorliggende richtlijn heeft het karakter van een aanbeveling aan alle wegbeheerders en hulpdiensten in Nederland om de BPS te gaan gebruiken als enig systeem voor plaatsbepaling op de weg, dit ongeacht de soort van weg (bijvoorbeeld autoweg, autosnelweg). Wanneer alle betrokkenen in hun communicatie met anderen de aanbevolen systematiek gebruiken, wordt de veiligheid maximaal gediend.
De afspraken en aanwijzingen van de systematiek zorgen ervoor dat de beschrijving van een plaats uniek wordt.
Binnen en buiten Rijkswaterstaat werken veel mensen op en aan de wegen.
Het niet spreken van een uniforme taal over een plaats op de weg kan tijd en geld kosten en ook levens in gevaar brengen. Daarom is vanaf 1990 binnen Rijkswaterstaat geleidelijk BPS ingevoerd in de mondelinge en schriftelijke communicatie en wordt dit systeem ook in computerprogramma's toegepast, onder andere in het Nationaal Wegenbestand. In de communicatie met anderen wordt zoveel mogelijk de BPS systematiek toegepast. De voorliggende richtlijn past in het streven het gebruik van de BPS door anderen die werkzaam op of langs de weg verder te bevorderen.
Recentelijk is het gebruik van de BPS ook voor de weggebruiker zichtbaar geworden door de plaatsing van de nieuwe hectometerbordjes langs de rijkswegen.
Opgemerkt wordt dat de BPS niet bedoeld is om het meten met behulp van coördinaten te vervangen, dat bijvoorbeeld nodig is om een kaart te tekenen.
De voorliggende richtlijn heeft het karakter van een aanbeveling aan alle wegbeheerders en hulpdiensten in Nederland om de BPS te gaan gebruiken als enig systeem voor plaatsbepaling op de weg, dit ongeacht de soort van weg (bijvoorbeeld autoweg, autosnelweg). Wanneer alle betrokkenen in hun communicatie met anderen de aanbevolen systematiek gebruiken, wordt de veiligheid maximaal gediend.
De afspraken en aanwijzingen van de systematiek zorgen ervoor dat de beschrijving van een plaats uniek wordt.
Binnen en buiten Rijkswaterstaat werken veel mensen op en aan de wegen.
Het niet spreken van een uniforme taal over een plaats op de weg kan tijd en geld kosten en ook levens in gevaar brengen. Daarom is vanaf 1990 binnen Rijkswaterstaat geleidelijk BPS ingevoerd in de mondelinge en schriftelijke communicatie en wordt dit systeem ook in computerprogramma's toegepast, onder andere in het Nationaal Wegenbestand. In de communicatie met anderen wordt zoveel mogelijk de BPS systematiek toegepast. De voorliggende richtlijn past in het streven het gebruik van de BPS door anderen die werkzaam op of langs de weg verder te bevorderen.
Recentelijk is het gebruik van de BPS ook voor de weggebruiker zichtbaar geworden door de plaatsing van de nieuwe hectometerbordjes langs de rijkswegen.
Opgemerkt wordt dat de BPS niet bedoeld is om het meten met behulp van coördinaten te vervangen, dat bijvoorbeeld nodig is om een kaart te tekenen.