Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Handboek verkeersmanagement 2022
Deze tekst is gepubliceerd op 01-09-22

5.6.4 Incident management

Korte beschrijving
Incidentmanagement draagt bij aan het minimaliseren van de negatieve verkeerseffecten als gevolg van ongevallen, pechgevallen et cetera.
Onder incidentmanagement wordt verstaan: het geheel van organisatorische en technische maatregelen die tot doel hebben de rijbaan zo snel mogelijk voor het verkeer vrij te maken nadat een incident heeft plaatsgevonden. Een en ander met inachtneming van de verkeersveiligheid, de behartiging van de belangen van mogelijke slachtoffers en de beheersing van de ontstane schade.
Incidentmanagement is een samenwerkingsverband tussen de publieke en de private partijen in de hulpverlening. De publieke partners zijn politie, brandweer, ambulancediensten, Rijkswaterstaat en de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De private partners zijn de verzekeringsmaatschappijen, de alarmcentrales, de brancheorganisaties in het transport, de bergingsbranche en de wegenwacht van de ANWB.
Bij incidentmanagement worden de volgende vier stappen doorlopen:
  • de detectie van het incident en van het type incident;
  • het waarschuwen van de betrokken instanties;
  • de operationele reacties van de betrokken instanties;
  • de afhandeling van het incident ter plaatse.
Zie verder de CROW-module/publicatie over Incident Management.
Rond incidenten worden tevens maatregelen genomen om het aankomende verkeer tijdig te waarschuwen en eventueel om te leiden. De verkeerscentrales coördineren deze maatregelen, inclusief het plaatsen van mobiele DRIP's (tekstwagens). Op basis van de beschikbare en gedeelde informatie zorgen serviceproviders voor informatievoorziening naar het verkeer verderop.
Verdieping
De module/publicatie over Incident Management.
[ link ]

Figuur: Incident Management (foto: Gerard van Dijck)