Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Selectieve toegang en doseren
Deze tekst is gepubliceerd op 25-01-13

Toepassing van middengeleiders

Een middengeleider (rijbaanscheiding) wordt om twee redenen toegepast:
  • het scheiden van verkeer in twee rijrichtingen;
  • het creëren van ruimte voor bijvoorbeeld een kaartlezer, een intercom en/of een camerasysteem.
Voor het scheiden van het verkeer moet de middengeleider zo breed zijn als verkeerstechnisch gezien nodig wordt geacht. Toepassing van twee BFA's naast elkaar zonder middengeleider heeft om een aantal redenen geen voorkeur.
  • er is een grote kans dat de niet verzonken BFA wordt beschadigd of aangereden;
  • er treedt extra slijtage op wanneer beide BFA's verzonken zijn en voertuigen met de wielen over de verzonken BFA's rijden;
  • er is kans op misbruik van de tegenrichting door links te passeren over de verzonken BFA.
Als toepassing van twee BFA's door de ruimtelijke situatie niet te vermijden is, dan moeten deze risico's goed zijn afgewogen.
Als de middengeleider is bestemd voor de plaatsing van een kaartlezer, dan moet de geleider voldoende breedte daartoe hebben, veelal minimaal 80 tot 100 cm. De maat is echter afhankelijk van het gekozen systeem.