Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Verkeerskundig beheer van regel- en informatiesystemen
Deze tekst is gepubliceerd op 03-01-13

3.2 Informatiesystemen

Route-informatiepanelen
Dynamische route-informatiepanelen (DRIP’s) zijn begin jaren negentig van de vorige eeuw geïntroduceerd in Nederland.
De rijbaanbrede DRIP’s geven informatie aan de weggebruiker door middel van tekstboodschappen. In de afgelopen vijftien jaar zijn er ook DRIP’s verschenen die niet boven de weg, maar naast de weg in de berm geplaatst worden: bermDRIP’ s. Een DRIP wordt meestal geplaatst om de weggebruiker te informeren over files, reistijden of doorstroming. Daarnaast kunnen DRIP’s worden ingezet voor het informeren over werk in uitvoering, onvoorziene gebeurtenissen en bijzondere omstandigheden. Een DRIP-systeem maakt onder andere gebruik van meetgegevens van de snelwegsignalering. Een centraal algoritme genereert de te tonen boodschappen.
Het beoordelen van het verkeerskundig functioneren van een DRIP gebeurt aan de hand van de getoonde boodschappen. Centrale vragen zijn of de getoonde informatie juist is, de boodschappen leesbaar en begrijpelijk zijn en of het beoogde effect wordt behaald. Daarbij is het relevant kennis te nemen van de tekststrategieën en regelscenario’s waarin de DRIP een rol speelt. In de analyse wordt het verkeerskundig functioneren in kaart gebracht aan de hand van vragen als:
  • Hoe vaak wordt de DRIP ingezet en waar voor?
  • Hoe lang wordt de DRIP ingezet?
  • Welk deel van de tijd toont de DRIP geen informatie?
  • Welk deel van de tijd is de DRIP (om technische redenen) niet beschikbaar?
Vervolgens kan worden onderzocht of de DRIP effect heeft op (een beoogde verschuiving van) verkeersstromen, de getoonde reistijden of filelengtes overeenkomen met geregistreerde waarden en of de locatie van geregistreerde files klopt. Aanpassingen aan DRIP’s of bermDRIP’s bestaan veelal uit het corrigeren of het aanpassen van de configuratie van (deel)systemen, tekststrategieën of regelscenario’s. Meer informatie over het invullen van verkeerskundig beheer voor route-informatiepanelen is te vinden in Uitwerking deel C. Uitvoeren van verkeerskundig beheer voor dynamische route-informatiepanelen (DRIP's).
Parkeerverwijssystemen
In stedelijk gebied vervullen parkeerverwijssystemen een vergelijkbare functie als route-informatiepanelen op snelwegen: het informeren van verkeer. Alleen informeren parkeerverwijssystemen niet over reistijden of files, maar over de actuele bezetting van parkeerlocaties. Dit gebeurt veelal met als doel de bereikbaarheid van het centrum te verbeteren en de leefbaarheid van de stad te vergroten door overlast als gevolg van zoekverkeer en wachtrijen voor de parkeerlocaties te verminderen. Het beoordelen van het verkeerskundig functioneren van een parkeerverwijzing bestaat vooral uit het controleren of de juiste bezetting van parkeerlocaties wordt getoond. De vervolgvraag, of de getoonde informatie ook effect heeft op (een verschuiving van) verkeersstromen en op de bezetting van parkeerlocaties, wordt nog weinig gesteld. Meer dan bij route-informatiesystemen op snelwegen worden aan parkeerverwijssystemen ook kwalitatieve doelen gekoppeld. Een betrouwbaar parkeerverwijssysteem (en klantvriendelijke en gastvrije uitstraling naar de bezoekers van de binnenstad) draagt bij aan het economisch functioneren van een binnenstad. Meer informatie over het invullen van verkeerskundig beheer voor parkeerverwijssystemen is te vinden in Uitwerking deel C. Uitvoeren van verkeerskundig beheer voor parkeerroute-informatiesystemen (PRIS).