Antislip
Het glad worden/zijn van bijvoorbeeld brugdekdelen heeft geen directe consequenties voor de technische levensduur. Gladheid is echter wel een direct risico voor de functionaliteit van de constructie en de daarmee gepaard gaande onderhoudskosten.
Overzicht technieken
Grofweg zijn er vier hoofdcategorieën aan technieken ter voorkoming van gladheid:
- Coaten
- Coating met reeds ingemengde antislipkorrel
- Coating die ingestrooid wordt
- Sleuven frezen in hout
- Vullen met antislipprofiel
- Vullen met pasta en eventueel instrooien
- Antislipstrips
- Overig
Coaten
Beschrijving techniek
Het brugdek wordt ontdaan van vuil en eventuele afwerklagen, opgeschuurd en vervolgens voorzien van een coating. Dit kan een coating zijn met reeds ingemengde korrels of de korrels worden in de nog natte coating ingestrooid. Afhankelijk van het product en de staat van de ondergrond is vooraf een primer en/of achteraf een sealer nodig.
Het brugdek wordt ontdaan van vuil en eventuele afwerklagen, opgeschuurd en vervolgens voorzien van een coating. Dit kan een coating zijn met reeds ingemengde korrels of de korrels worden in de nog natte coating ingestrooid. Afhankelijk van het product en de staat van de ondergrond is vooraf een primer en/of achteraf een sealer nodig.
Er kan voor gekozen worden om het gehele brugdek, alleen banen in lengterichting of alleen banen in breedterichting, te voorzien van antislipcoating al naar gelang het gebruik en de esthetische randvoorwaarden.
Instrooimateriaal varieert van fijn tot grof en is in verschillende kleuren verkrijgbaar.
[ link ] Over volledig oppervlak (bron: Kuipers). | [ link ] Volledig oppervlak, detail (bron: Protekta). |
[ link ] In banen aangebracht (bron: Nonhebel). | [ link ] Banen, detail (bron: Protekta). |
[ link ] In lengterichting aan weerszijde (bron: TNO). |
+ | Bij behandeling van het volledige oppervlak worden de brugdekdelen voorzien van een beschermlaag waardoor de onderliggende delen minder snel slijten. |
+ | Bij een coating op basis van bijvoorbeeld epoxy zullen ook scheuren in het brugdek worden gedicht. |
+ | Relatief snel uit te voeren. |
- | Slijtlaag zal slijten en heeft onderhoud nodig. |
- | Op termijn kan een verminderde hechting ontstaan als gevolg van veroudering en werking van het hout. |
Werkwijze
- Voorafgaand moeten de te behandelen delen schoongemaakt worden. Dit kan met een hogedrukreiniger en zo nodig met een reinigingsmiddel (anti-algen).
- Afhankelijk van de staat van de ondergrond moeten aangetaste delen eerst hersteld of vervangen worden en moet de ondergrond opgeschuurd worden.
- De coating wordt aangebracht met een roller en ingestrooid. Bij de meeste producten is het product na 12 tot 24 uur uitgehard en beloopbaar.
- Toepassen op droge, vetvrije, schone en draagkrachtige ondergrond. Zo nodig oppervlak eerst reinigen en opschuren.
- Buitenluchttemperatuur: meeste producten kunnen alleen toegepast worden bij +10°C.
- Niet toepassen bij een relatieve vochtigheid >85%
- Let op dat het houtvochtgehalte niet te hoog is voor het gebruikte materiaal. Anders is er kans op blaasvorming en delaminatie.
- Naden tussen brugdekdelen moeten open blijven.
- Periodiek monitoren.
Kosten
Kosten worden met name bepaald door aantal arbeidsgangen. Dit is niet alleen het aantal arbeidsgangen voor het aanbrengen van de antislipcoating, maar ook de inspanning die geleverd moet worden zodat de ondergrond draagkrachtig, schoon en droog is.
Kosten worden met name bepaald door aantal arbeidsgangen. Dit is niet alleen het aantal arbeidsgangen voor het aanbrengen van de antislipcoating, maar ook de inspanning die geleverd moet worden zodat de ondergrond draagkrachtig, schoon en droog is.
Infrezen
Beschrijving techniek
Bij deze techniek worden de brugdekdelen ingefreesd. Vervolgens wordt de ruimte opgevuld met een antislipprofiel of een kunststofgebonden pasta met een slijtlaag.
Bij deze techniek worden de brugdekdelen ingefreesd. Vervolgens wordt de ruimte opgevuld met een antislipprofiel of een kunststofgebonden pasta met een slijtlaag.
Deze techniek wordt met name toegepast bij nieuwbouw en is minder bekend als onderhoudsmaatregel bij bestaande bouw. Bij nieuwbouw is het makkelijker om de losse delen te voorzien van een zwaluwstaartprofiel en kan onder gecontroleerde omstandigheden de sleuf gevuld worden met een pasta.
Voordelen, nadelen en aandachtspunten
+ | Het is niet nodig om het gehele brugdek schoon, droog en draagkrachtig te maken. Het infrezen zorgt voor lokaal een schone en vetvrije ondergrond. |
+ | Het hout blijft grotendeels zichtbaar. |
- | Infrezen is arbeidsintensief. |
- | Op termijn kunnen strips loslaten als gevolg van veroudering van de hechting en werking van het hout. |
Uitvoering
Werkwijze
- Afhankelijk van de staat van de ondergrond moeten aangetaste delen eerst hersteld of vervangen worden.
- Infrezen van sleuven in dekdelen.
- Verlijmen van het antislipprofiel of aanbrengen van/inspuiten met kunststofgebonden pasta en instrooien.
- Tijdsduur afhankelijk van het frezen. De meeste producten zijn binnen enkele uren uitgehard en beloopbaar.
Aandachtspunten
- Ondergrond moet draagkrachtig zijn.
- Buitenluchttemperatuur: meeste producten kunnen alleen toegepast worden bij +10°C.
- Niet toepassen bij een relatieve vochtigheid >85%.
- Periodiek monitoren.
Kosten
De kosten worden met name bepaald door het aantal arbeidsgangen en de omvang van de freeswerkzaamheden.
De kosten worden met name bepaald door het aantal arbeidsgangen en de omvang van de freeswerkzaamheden.
Strips
Beschrijving techniek
Kant-en-klare antislipstrips worden met schroeven en montagekit gemonteerd op de ondergrond. Strips zijn verkrijgbaar in diverse tinten. Voor extra stroefheid zijn er ook strips die bol lopen.
Kant-en-klare antislipstrips worden met schroeven en montagekit gemonteerd op de ondergrond. Strips zijn verkrijgbaar in diverse tinten. Voor extra stroefheid zijn er ook strips die bol lopen.
Voordelen, nadelen en aandachtspunten
+ | Niet nodig om gehele oppervlak schoon, vetvrij en droog te maken. Wel aandacht dat op de plek waar de schroeven komen, de ondergrond draagkrachtig is. |
+ | Relatief snel en goedkoop. |
- | Hoogteverschil kan voor sommige gebruikers oncomfortabel zijn (fietsers, rolstoelgebruikers). |
- | Capillaire naden: wanneer er geen waterdichte afsluiting is tussen de strips en het hout kan water onder de strips komen. Dit vergoot het risico op houtaantasting. |
- | Risico op het loskomen van de strips door corrosie van het bevestigingsmateriaal. |
Uitvoering
Werkwijze
- Afhankelijk van de staat van de ondergrond moeten aangetaste delen eerst hersteld of vervangen worden.
- Afhankelijk van type lijm of kit moet de ondergrond schoon en vetvrij gemaakt worden.
- Bevestiging van strips door middel van schroeven.
Aandachtspunten
- Ondergrond moet draagkrachtig zijn.
- Voorkomen van capillaire naden tussen strips en ondergrond.
- weerscondities: in verband met lijmen en kitten, bij voorkeur uitvoeren bij +10°C en maximale relatieve vochtigheid van 85%.
- Periodiek monitoren op loskomen strips in verband met struikelgevaar.
Kosten
De kosten worden met name bepaald door de omvang van de werkzaamheden (arbeidsloon en materiaalkosten).
De kosten worden met name bepaald door de omvang van de werkzaamheden (arbeidsloon en materiaalkosten).