Gedetailleerde inspectie
Inleiding
In deze paragraaf wordt de gedetailleerde inspectie nader beschreven. Achtereenvolgens worden de volgende aspecten behandeld:
In deze paragraaf wordt de gedetailleerde inspectie nader beschreven. Achtereenvolgens worden de volgende aspecten behandeld:
- schadegroepen en schades;
- toelichting op formulieren;
- stappenplan beoordeling schades;
- voorbeeld invulling inspectieformulier.
Schadegroepen en schades
In tabel 5 zijn de voor de gedetailleerde inspectie relevante schadegroepen met bijbehorende schades weergegeven. De tabel omvat alle schadegroepen en schades die in de schadecatalogus zijn gedefinieerd. Per schade wordt een beoordeling gegeven, waarbij (indien aanwezig) voor iedere ernstklasse de omvang wordt aangegeven. De omvang wordt afhankelijk van de schade uitgedrukt in %, m, m2, stuks, of aantal platen.
Naast de schades zoals genoemd in tabel 5, bestaat er de mogelijkheid tijdens de inspectie opmerkingen te plaatsen, bijvoorbeeld de noodzaak tot het verrichten van aanvullende metingen.
[ link ]
Figuur 9. Voorbeeld ernstbepaling bij gedetailleerde inspectie
Tabel 5. Schadegroepen en schades bij de gedetailleerde inspectie
Schadegroep | Schade | ||
Asfaltbetonverhardingen | Elementenverhardingen | Cementbetonverhardingen | |
Textuur | Rafeling Vet | Aantasting | |
Vlakheid | Dwarsonvlakheid Oneffenheden | Dwarsonvlakheid Oneffenheden | Oneffenheden |
Samenhang | Scheurvorming | Voegwijdte Kwaliteit elementen | Scheurvorming |
Waterdichtheid | Voegvulling | ||
Verhardingsrand | Randschade Kantopsluiting | Kantopsluiting | |
Diversen | Afwatering Berm Dwarsscheuren/Dwarslassen Langslassen Gaten Zetting | Afwatering Berm Gaten Zetting | Afwatering Berm Voegvulling Voegschade Voegwijdte Plaathoekbreuk Gaten Zetting |
Reparaties | Reparatie | Reparatie |
In de volgende hoofdstukken zijn voor ieder verhardingstype per te inspecteren schade de volgende aspecten beschreven:
- definitie;
- ernst en omvang;
- toelichting.
Toelichting op de formulieren
Voor het uitvoeren van de gedetailleerde inspectie zijn drie formulieren (zie bijlage I) beschikbaar voor:
Voor het uitvoeren van de gedetailleerde inspectie zijn drie formulieren (zie bijlage I) beschikbaar voor:
- asfaltbetonverhardingen;
- elementenverhardingen;
- cementbetonverhardingen.
De formulieren hebben een algemeen informatiedeel en een inspectiedeel. De wijze van invulling van het inspectiedeel, waarop de afzonderlijke schades worden beoordeeld, is beschreven in een stappenplan (zie tabel 6).
Tabel 6. Stappenplan gedetailleerde inspectie
Stap | Actie | Toelichting |
1 | Bepaal per schade en perernstklasse de omvang vande schade | Op de formulieren worden de schades ingetekend. Het is aan te raden om per 10 m de schade in te tekenen en een omvang van de schade in de kantlijn bij te houden, zodat aan het einde van het inspectievak de totale omvang per ernstklasse van de schade kan worden bepaald. Het meetwiel wordt gebruikt voor de exacte plaatsbepaling. Bij de tabellen waarin de ernst van de schade wordt gedefinieerd, zijn voor een aantal schades per ernstklasse verschillende criteria opgenomen, gescheiden door gedachtestreepjes. In die gevallen geldt de regel dat als aan een van de criteria wordt voldaan, de schade daarmee dan in de desbetreffende klasse valt. Als aan criteria van verschil lende ernstklassen wordt voldaan, geldt de hoogste ernst klasse. |
2 | Vul per schade en perernst klasse de totaleomvang in op het formulier | Voor de drie ernstklassen wordt de omvang per ernstklasse gesommeerd(aantal m, %, stuks, aantal platen of m 2 ). |
3 | Geef een beoordeling voor‘diversen’ | De schades van ‘diversen’ zijn van belang in het kader van mogelijk uit tevoeren klein onderhoud. |
4 | Noteer de reparaties | Houd rekening met de omrekeningsbreedte naar m 2 |
5 | Noteer bij opmerkingen deeventuele opmerkingen | Aanvullende informatie invullen of tekst toevoegen op het formulier. |
6 | Geef aan welke metingengewenst zijn | Door aankruisen van de gewenste metingen op het formulier. |
In het algemene informatiedeel van de formulieren dient het volgende te worden ingevuld:
- wegnaam;
- wegnummer;
- wegvaknummer;
- lengte wegvak;
- van ... tot ... ‘informatie’;
- lengte wegvakonderdeel;
- oppervlakte wegvakonderdeel;
- type wegvakonderdeel;
- verhardingstype;
- verhardingssoort;
- datum;
- waarnemers (inspecteurs);
- weersomstandigheden. De onderdelen a tot en met j worden aangeleverd vanuit het gegevensbestand. De onderdelen k, l en m spreken voor zich.
Voor de notatie van het wegvakonderdeel zijn als voorbeeld de volgende afkortingen gebruikt:
- RB = rijbaan;
- FP = fietspad;
- VP = voetpad;
- PS = parkeerstrook.
Op het formulier is ruimte opengelaten voor eventuele afwijkende benamingen (bijvoorbeeld: VS = vluchtstrook, WE = woonerf). Voor de plaats van het weg- vakonderdeel in het dwarsprofiel van het wegvak zijn als voorbeeld de volgende afkortingen gebruikt:
- L = links;
- R = rechts.
Ook hier is enige ruimte om afwijkende aanduidingen aan te geven (bijvoorbeeld: M = midden). Voor een nadere toelichting van de codering van het wegvak- onderdeel wordt verwezen naar figuur 3.
De bij het schetsen van de schade te hanteren aanduidingen en arceringen zijn in figuur 10 aangegeven.
[ link ]
Figuur 10. Aanduidingen en arceringen voor schades
Stappenplan beoordeling schades
In tabel 6 is aangegeven volgens welke stappen de beoordeling van elke schade bij de gedetailleerde inspectie dient te worden uitgevoerd en genoteerd.
Als het wegvak uit meerdere wegvakonderdelen bestaat (rijbaan links, rijbaan rechts, voetpad, fietspad, enzovoort), dan moeten de stappen in tabel 6 voor ieder weg- vakonderdeel afzonderlijk worden doorlopen. Bij een gedetailleerde inspectie wordt de beoordeling voor ieder wegvakonderdeel op een apart formulier genoteerd.
Voorbeeld
Op de volgende pagina is een voorbeeld opgenomen van een ingevuld formulier voor de gedetailleerde inspectie.