Inspectiemethodiek
In dit hoofdstuk wordt de globale inspectie nader beschreven. Achtereenvolgens worden de volgende aspecten behandeld:
- schadegroepen en schades;
- toelichting op formulieren;
- stappenplan beoordeling schades;
- klein onderhoud;
- voorbeeld invulling inspectieformulier.
Schadegroepen en schades
In tabel 2 zijn de voor de globale inspectie relevante schadegroepen met de daarbij behorende schades weergegeven.
Randschade, voegwijdte en zetting behoren niet standaard tot de inspectie, maar kunnen door de beheerder naar eigen inzicht facultatief bij de inspectie worden betrokken. Voor andere schades geldt deze uitzondering niet. Afwateringsproblemen worden als opmerking genoteerd bij de inspectie, indien deze aanleiding geven tot hinder of gevaarlijke situaties.
In tabel 2 zijn de voor de globale inspectie relevante schadegroepen met de daarbij behorende schades weergegeven.
Randschade, voegwijdte en zetting behoren niet standaard tot de inspectie, maar kunnen door de beheerder naar eigen inzicht facultatief bij de inspectie worden betrokken. Voor andere schades geldt deze uitzondering niet. Afwateringsproblemen worden als opmerking genoteerd bij de inspectie, indien deze aanleiding geven tot hinder of gevaarlijke situaties.
Tabel 2. Relevante schadegroepen en schades bij de globale inspectie
Schadegroep | Schade | ||
Asfaltbetonverhardingen | Elementenverhardingen | Cementbetonverhardingen | |
Textuur | Rafeling | ||
Vlakheid | Dwarsonvlakheid | Dwarsonvlakheid | |
Oneffenheden | Oneffenheden | Oneffenheden | |
Samenhang | Scheurvorming | Scheurvorming | |
Waterdichtheid | Voegvulling |
Aanvullend bestaat er de mogelijkheid tijdens de inspectie de noodzaak tot klein onderhoud aan te geven en opmerkingen te plaatsen, bijvoorbeeld de wens tot het laten verrichten van metingen.
Schades kunnen optreden in onderling verband, bijvoorbeeld oneffenheden met dwarsonvlakheid of scheurvorming met dwarsonvlakheid. Elke schade wordt in dat geval afzonderlijk beoordeeld en genoteerd.
In de schadecatalogus zijn voor ieder verhardingstype per te inspecteren schade, de volgende aspecten beschreven:
In de schadecatalogus zijn voor ieder verhardingstype per te inspecteren schade, de volgende aspecten beschreven:
- definitie;
- ernst en omvang;
- toelichting.
Toelichting op de formulieren
Voor het uitvoeren van de globale inspectie zijn twee formulieren beschikbaar (zie bijlage I):
Voor het uitvoeren van de globale inspectie zijn twee formulieren beschikbaar (zie bijlage I):
- asfaltbeton/elementenverhardingen;
- asfaltbeton/elementenverhardingen
De formulieren hebben een algemeen informatiedeel en een inspectiedeel. De invulling van het inspectiedeel is beschreven in een stappenplan (zie tabel 3).
Tabel 3. Stappenplan globale inspectie
Stap | Actie | Toelichting |
1 | Bepaal per schade de maatgevende ernstklasse(E > M > L) of stel vast dat geen schade of geen schade van betekenis wordt geconstateerd (G). | Dit is de hoogst voorkomende ernstklasse. Als ernstige schade (E) als klein onderhoud wordt genoteerd (zie tabel 4), dan wordt de maatgevende ernstklasse de eerstvolgende aanwezige lichtere ernst klasse (dus M of L): E = ernstig, M = matig, L = licht. Bij de tabellen waarin de ernst van de schade wordt gedefinieerd, zijn voor een aantal schades per ernst- klasse verschillende criteria opgenomen, gescheiden door gedachtestreepjes. In die gevallen geldt de regel dat als aan een van de criteria wordt voldaan, de schade daarmee dan in de desbetreffende klasse valt. Als aan criteria van verschillende ernstklassen wordt voldaan, dan geldt de hoogste ernstklasse. G: geen schade of geen schade van betekenis. |
2 | Bepaal per schade de omvang in oppervlak, lengte of aantal van de maatgevende ernstklasse. | Houd er rekening mee dat ernstige schade soms als klein onderhoud dient te worden genoteerd (zie stap 5 en tabel 4). |
3 | Bepaal per schade de omvangklasse van de maat gevende schade. | De omvang van rafeling en voegwijdte wordt bepaald op basis van de totale oppervlakte van het wegvakonderdeel. De omvang van alle andere schades wordt uitgedrukt per 100 m wegvakonderdeellengte. |
4 | Markeer op het inspectieformulier het vakje dat behoort bij de vastgestelde ernst- en omvangklasse Als geen schade of geen schade van betekenis wordt geconstateerd, dan dient het meest linkervakje te worden aangekruist (G). | |
5 | Geef per schadegroep afzonderlijk aan of klein onderhoud noodzakelijk is, door het plaatsen van een ‘X’ in het desbetreffende hokje. | Alleen de noodzaak tot klein onderhoud wordt aangegeven; niet het soort klein onderhoud of de omvang. Voor een omschrijving van klein onderhoud zie tabel 4. Ernstige schade die wordt genoteerd onder klein onderhoud mag niet meer worden genoteerd zoals aangegeven in stap 4. |
6 | Noteer onder opmerkingen de eventuele opmerkingen. | Aanvullende informatie invullen of tekst toevoegen op het formulier. |
In het algemene informatiedeel van de formulieren dient het volgende te worden ingevuld:
- wegnaam;
- wegnummer;
- wegvaknummer;
- van ... tot ... ‘informatie’;
- lengte wegvak;
- wegvakonderdeel;
- verhardingstype;
- oppervlakte wegvakonderdeel;
- lengte wegvakonderdeel;
- datum;
- waarnemers (inspecteurs);
- weersomstandigheden.
De onderdelen a tot en met i komen uit het gegevensbestand. De onderdelen j, k en l spreken voor zich. Voor de notatie van het wegvakonderdeel zijn als voorbeeld de volgende afkortingen gebruikt:
- RB = rijbaan;
- FP = fietspad;
- VP = voetpad.
Op het formulier is ruimte opengelaten voor eventuele afwijkende benamingen (bijvoorbeeld: PS = parkeerstrook,VS = vluchtstrook, WE = woonerf).
Voor de plaats van het wegvakonderdeel in het dwarsprofiel van het wegvak zijn als voorbeeld de volgende afkortingen gebruikt:
- L = links;
- R = rechts.
Ook hier is enige ruimte om afwijkende aanduidingen aan te geven (bijvoorbeeld: M = midden). Voor een nadere toelichting van de codering van het wegvakonderdeel wordt verwezen naar figuur 2.
Stappenplan beoordeling schades
In tabel 3 is aangegeven volgens welke stappen de beoordeling van elke schade bij de globale inspectie dient te worden uitgevoerd en genoteerd. Als het wegvak uit meerdere wegvakonderdelen bestaat (rijbaan links, rijbaan rechts, voetpad, fietspad, enzovoort), dan dienen de stappen in tabel 3 voor ieder wegvakonderdeel afzonderlijk te worden doorlopen.
In tabel 3 is aangegeven volgens welke stappen de beoordeling van elke schade bij de globale inspectie dient te worden uitgevoerd en genoteerd. Als het wegvak uit meerdere wegvakonderdelen bestaat (rijbaan links, rijbaan rechts, voetpad, fietspad, enzovoort), dan dienen de stappen in tabel 3 voor ieder wegvakonderdeel afzonderlijk te worden doorlopen.
Klein onderhoud
Bij het aantreffen van ernstige schade in een omvang die valt in de kleinste omvangklasse (zeer gering) wordt klein onderhoud aangekruist (zie tabel 3). De aangegeven hoeveelheid in tabel 4 is een maximum per wegvakonderdeel en kan over enkele plaatsen zijn verdeeld.
Bij het aantreffen van ernstige schade in een omvang die valt in de kleinste omvangklasse (zeer gering) wordt klein onderhoud aangekruist (zie tabel 3). De aangegeven hoeveelheid in tabel 4 is een maximum per wegvakonderdeel en kan over enkele plaatsen zijn verdeeld.
Tabel 4. Relatie reparatiemaatregel - schade (hoeveelheden gebaseerd op een wegvaklengte van 500 m)
Reparatiemaatregel | Hoeveelheid | Eenheid | Schade/Schadegroep |
Asfaltbeton Emulsiebehandeling Plaatselijke oppervlakbehandeling laatselijk slemmen Gaten vullen Inlagen Micro deklaag/spoorvulling Uitvullen warm of koud Scheurvulling Randschade repareren | 50 50 50 alle 25 15 alle alle 15 | m 2 m 2 m 2 stuks m 2 m stuks m m | rafeling en/of scheurvorming dwarsonvlakheid dwarsonvlakheid/oneffenheden scheurvorming/lassen samenhang |
Elementen Plaatselijk herstraten Plaatselijk hertegelen | 50 25 | m 2 m 2 | dwarsonvlakheid/oneffenheden |
Cementbeton Gedeeltelijk plaat vervangen Geheel plaat vervangen Reparatie afbrokkeling Opspatting reparatie Plaathoek reparatie Krammen/verdeuvelen Voegvulling aanbrengen Scheurvulling aanbrengen Scheuren opzagen/vullen | 3 1 2 incidenteel 2 2 incidenteel alle 2 | stuks platen stuks platen stuks platen stuks stuks stuks platen m m stuks platen | oneffenheden scheurvorming voegvulling |
Bij het aankruisen van klein onderhoud gaat de inspecteur ervan uit dat de reparatie of conservering in het lopende begrotingsjaar wordt uitgevoerd. De ernstige schade wordt dus opgeheven. De eerstvolgend aanwezige schade (matig of licht) wordt als schade genoteerd naast klein onderhoud. Komt er geen andere schade voor in het wegvakonderdeel, dan wordt in het hokje geen schade een kruisje bij de desbetreffende schade ingevuld.
Voorbeeld
Op de volgende pagina is een voorbeeld opgenomen van een ingevuld formulier voor de globale inspectie.
Op de volgende pagina is een voorbeeld opgenomen van een ingevuld formulier voor de globale inspectie.