4.1. Toetsen aan de richtlijn
De actuele kwaliteit van een wegvakonderdeel wordt getoetst aan de richtlijn. Als de richtlijn is overschreden, plant de methode het wegvakonderdeel voor de korte termijn (1 - 2 jaar). De richtlijnen voor de afzonderlijke schades en die voor de combinaties van schades zijn weergegeven in tabellen A8 tot en met A11. De CROW-richtlijnen zijn de onderkant van verantwoord wegbeheer. Het is niet toegestaan de richtlijn minder streng te maken. Wel is het toegestaan om strengere richtlijnen en waarschuwingsgrenzen te hanteren. Het overzicht van de strengere richtlijnen en waarschuwingsgrenzen is opgenomen in bijlage II.
Tabel A8. Richtlijnen voor schade aan asfaltverhardingen (hoeveelheden gebaseerd op een wegvaklengte van 100 m)
ASFALT | ||||
Schade | Richtlijn | Toegestane schade | Klasse boven richtlijn | Wegtype |
Rafeling | 30% matige | - alle lichte - tot 30% matige | M2 | 1,2 |
50% matige | - alle lichte - tot 50% matige | M3 | 3 t/m 7 | |
Dwarsonvlakheid | 15 m matige | - alle lichte - tot 15 m matige | M2 | 1, 2, 3, 6, 7 |
5 m ernstige | - alle lichte - alle matige - tot 5 m ernstige | E1 | 4,5 | |
Oneffenheden | 15 stuks matige | - alle lichte - tot 15 stuks, matige | M3 | 1 t/m 6 |
15 stuks matige | - tot 15 stuks lichte + matige | M3 | 7 1) | |
Scheurvorming | 50 m matige | - alle lichte - tot 50 m matige | M3 | 1, 2, 6 |
25 m ernstige | - alle lichte - alle matige - tot 25 m ernstige | E2 | 3, 4, 5, 7 | |
Randschade | 50 matige | - alle lichte - tot 50 m matige | M3 | 1, 2, 6 |
25 m ernstige | - alle lichte - alle matige - tot 25 ernstige | E2 | 3, 4, 5, 7 | |
Spoorvorming | 18 mm | - meetwaarde tot 18 | n.v.t. | 1, 2, 6 |
25 mm | - meetwaarde tot 25 | n.v.t. | 3, 4, 5, 7 | |
Fietscomfort (Cv-waarde) | 2,5 | - meetwaarde tot 2,5 | n.v.t. | 7 |
Langsonvlakheid (IRI-waarde) | 3,5 | - meetwaarde tot 3,5 | n.v.t. | 1, 2 |
5,1 | - meetwaarde tot 5,1 | n.v.t. | 3, 4, 5, 6 | |
Zetting | E | - alle lichte - alle matige | E | 1 t/m 7 |
1) bij fietspaden (wegtype 7) worden lichte oneffenheden als matige genoteerd |
Tabel A9. Richtlijnen voor schade aan elementenverhardingen (hoeveelheden gebaseerd op een wegvaklengte van 100 m)
ELEMENTEN | ||||
Schade | Richtlijn | Toegestane schade | Klasse boven richtlijn | Wegtype |
Dwarsonvlakheid | 35 m matige | - alle lichte - tot 35 m matige | M3 | 6, 7 |
5 m ernstige | - alle lichte - alle matige - tot 5 m ernstige | E1 | 3, 4, 5 | |
Oneffenheden | 15 stuks matige | - alle lichte - tot 15 stuks matige | M3 | 3, 4, 5, 6 |
15 stuks matige | - tot 15 stuks lichte + matige | M3 | 7 1) | |
Voegwijdte | 15% matige | - alle lichte - tot 15% matige | M2 | 6, 7 |
30% matige | - alle lichte - tot 30% matige | M3 | 3, 4, 5 | |
Spoorvorming | 30 mm | - meetwaarde tot 30 | n.v.t. | 6 |
35 mm | - meetwaarde tot 35 | n.v.t. | 3, 4, 5, 7 | |
Fietscomfort (Cv-waarde) | 2,5 | - meetwaarde tot 2,5 | n.v.t. | 7 |
Langsonvlakheid (IRI-waarde) | 5,1 | - meetwaarde tot 5,1 | n.v.t. | 3, 4, 5, 6 |
Zetting | E | - alle lichte - alle matige | E | 3 t/m 7 |
1) bij fietspaden (wegtype 7) worden lichte oneffenheden als matige genoteerd |
Tabel A10. Richtlijnen voor schade aan cementbetonverhardingen (hoeveelheden gebaseerd op een wegvaklengte van 100 m)
CEMENTBETON | ||||
Schade | Richtlijn | Toegestane schade | Klasse boven richtlijn | Wegtype |
Oneffenheden | 10 stuks matige | - alle lichte - tot 10 stuks matige | M3 | 1 t/m 6 |
10 stuks matige | - tot 10 stuks lichte + matige | M3 | 7 1) | |
Scheurvorming | 8 stuks platen per 100 m matige | - alle lichte - tot 8 stuks platen per 100 m matige | M3 | 1 t/m 7 |
Voegvulling | 50 m ernstige | - alle lichte - tot 50 m matige | M3 | 1 t/m 7 |
Fietscomfort (Cv-waarde) | 2,5 | - meetwaarde tot 2,5 | n.v.t. | 7 |
Langsonvlakheid (IRI-waarde) | 3,5 | - meetwaarde tot 3,5 | n.v.t. | 1, 2 |
5,1 | - meetwaarde tot 5,1 | n.v.t. | 3, 4, 5, 6 | |
Zetting | E | - alle lichte - alle matige | E | 1 t/m 7 |
1) bij fietspaden (wegtype 7) worden lichte oneffenheden als matige genoteerd |
Tabel A11. Richtlijnen voor combinaties van schades (hoeveelheden gebaseerd op een wegvaklengte van 100 m)
Combinatie van schade en soort verharding | Richtlijn | Toegestane schade | Klasse boven richtlijn | Wegtype |
Dwarsonvlakheid + oneffenheden asfalt | 5 m matige dwarsonvlakheid én 8 stuks matige oneffenheden | alle lichte en tot 5 m matige dwarsonvlakheid én alle lichte en tot 8 stuks matige oneffenheden | M1 + M2 | 1, 2, 3, 6, 7 |
35 m matige dwarsonvlakheid én 8 stuks matige oneffenheden | alle lichte en tot 35 m matige dwarsonvlakheid én alle lichte en tot 8 stuks matige oneffenheden | M3 + M2 | 4, 5 | |
Dwarsonvlakheid + scheurvorming asfalt | 5 m matige dwarsonvlakheid én 25 m matige scheurvorming | alle lichte en tot 5 m matige dwarsonvlakheid én alle lichte en matige en tot 25 m ernstige scheurvorming | M1 + M2 | 1, 2, 6 |
5 m matige dwarsonvlakheid én 5 m ernstige scheurvorming | alle lichte en tot 5 m matige dwarsonvlakheid én alle lichte en matige en tot 5 m ernstige scheurvorming | M1 + E1 | 3, 7 | |
35 m matige dwarsonvlakheid én 5 m ernstige scheurvorming | alle lichte en tot 35 m matige dwarsonvlakheid én alle lichte en matige en tot 5 m ernstige scheurvorming | M3 + E1 | 4, 5 | |
Dwarsonvlakheid + oneffenheden elementen | 15 m matige dwarsonvlakheid én 8 stuks matige oneffenheden | alle lichte en tot 15 m matige dwarsonvlakheid én alle lichte en tot 8 stuks matige oneffenheden | M2 + M2 | 6, 7 |
35 m matige dwarsonvlakheid én 8 stuks matige oneffenheden | alle lichte en tot 35 m matige dwarsonvlakheid én alle lichte en tot 8 stuks matige oneffenheden | M3 + M2 | 3, 4, 5 |
Wordt de richtlijn niet overschreden, dan bepaalt de methode met de gedragsmodellen en waarschuwingsgrenzen de planperiode van onderhoud.
Van een aantal schades zijn geen gedragsmodellen beschikbaar. Voor deze schades zijn waarschuwingsgrenzen opgesteld. Ze worden weergegeven in de tabellen A12 tot en met A14.
Tabel A12. Waarschuwingsgrenzen voor schade aan asfaltverhardingen (hoeveelheden gebaseerd op een wegvaklengte van 100 m)
ASFALT | ||||
Schade | Waarschuwingsgrens | Toegestane schade | Klasse boven waarschuwingsgrens | Wegtype |
Oneffenheden | 8 stuks matige | - alle lichte - tot 8 stuks matige | M2 | 1 t/m 6 |
8 stuks matige | - tot 8 stuks lichte en matige | M2 | 7 1) | |
Randschade | 25 m matige | - alle lichte - tot 25 m matige | M2 | 1, 2, 6 |
5 m ernstige | - alle lichte - alle matige - tot 5 m ernstige | E1 | 3, 4, 5, 7 | |
Fietscomfort (Cv-waarde) | 2,1 | - meetwaarde tot 2,1 | n.v.t. | 7 |
Zetting | M | - alle lichte | M | 1 t/m 7 |
1) bij fietspaden (wegtype 7) worden lichte oneffenheden als matige genoteerd, overige lichte oneffenheden worden niet genoteerd |
Tabel A13. Waarschuwingsgrenzen voor schade aan elementenverhardingen (hoeveelheden gebaseerd op een wegvaklengte van 100 m)
ELEMENTEN | ||||
Schade | Waarschuwingsgrens | Toegestane schade | Klasse boven waarschuwingsgrens | Wegtype |
Dwarsonvlakheid | 15 m matige | - alle lichte - tot 35 m matige | M2 | 6, 7 |
35 m matige | - alle lichte - tot 35 m matige | M3 | 3, 4, 5 | |
Oneffenheden | 8 stuks matige | - alle lichte - tot 8 stuks matige | M2 | 3, 4, 5, 6 |
8 stuks matige | - tot 8 stuks lichte + matige | M2 | 7 1) | |
Voegwijdte | 5% matige | - alle lichte - tot 5% matige | M1 | 6, 7 |
15% matige | - alle lichte - tot 15% matige | M2 | 3, 4, 5 | |
Fietscomfort (Cv-waarde) | 2,1 | - meetwaarde tot 2,1 | n.v.t. | 7 |
Zetting | M | - alle lichte | M | 3 t/m 7 |
1) bij fietspaden (wegtype 7) worden lichte oneffenheden als matige genoteerd |
Tabel A14. Waarschuwingsgrenzen voor schade aan cementbetonverhardingen (hoeveelheden gebaseerd op een wegvaklengte van 100 m)
CEMENTBETON | ||||
Schade | Waarschuwingsgrens | Toegestane schade | Klasse boven waarschuwingsgrens | Wegtype |
Oneffenheden | 5 stuks matige | - alle lichte - tot 5 stuks matige | M2 | 1 t/m 6 |
5 stuks matige | - tot 5 stuks lichte + matige | M2 | 7 1) | |
Scheurvorming | 3 stuks platen per 100 m matige | - alle lichte - tot 3 stuks platen per 100 m matige | M2 | 1 t/m 7 |
Voegvulling | 30 m matige | - alle lichte - tot 30 m matige | M2 | 1 t/m 7 |
Fietscomfort (Cv-waarde) | 2,1 | - meetwaarde tot 2,1 | n.v.t. | 7 |
Zetting | M | - alle lichte | M | 1 t/m 7 |
1) bij fietspaden (wegtype 7) worden lichte oneffenheden als matige genoteerd |
Metingen
Voor spoorvorming, comfortwaarde en langsonvlakheid zijn richtlijnen opgesteld. Deze richtlijnen moeten worden getoetst aan de gemiddelde waarde die is gemeten over het gehele wegvakonderdeel.