Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

WIU 2020 – Specificaties voor materiaal en materieel
Deze tekst is gepubliceerd op 15-04-20

II. Tijdelijke informatieborden

Er worden twee typen tijdelijke informatieborden onderscheiden: voorwaarschuwingsborden en omleidingsborden. Voorwaarschuwingsborden worden toegepast langs het werkvak en in de inleidende bebakening voor het werkvak. Deze borden zijn bedoeld om met behulp van symbolen en figuraties een tijdelijke wegsituatie uit te beelden, bijvoorbeeld een rijbaanversmalling of -verlegging. Omleidingsborden worden toegepast in de inleidende bebakening bij werk in uitvoering. Op deze borden wordt bijvoorbeeld vermeld wat de aard en de duur van de werkzaamheden zijn of welke omleidingsroutes er zijn. Deze bijlage bevat een overzicht van de meest voorkomende tijdelijke informatieborden en de gangbare (hoofd) afmetingen van de borden. In deze bijlage wordt ook een toelichting gegeven op de systematiek van de nummering, waarbij met name wordt ingegaan op de nummering van de tijdelijke informatieborden.
Bordennummering
De nummering volgens het RVV 1990 is als basis gehanteerd voor de nummering van de tijdelijke informatieborden. Aan de in het RVV gehanteerde categorieen A (snelheid) tot en met L (bewegwijzering) is een aantal aanduidingen en categorieen toegevoegd om de overige veelvoorkomende borden in onder te brengen. De aanduiding ‘t’ achter het nummer van een permanent bord (wit op blauw) geeft bijvoorbeeld aan dat het bord ook in tijdelijke uitvoering (zwart op geel) beschikbaar is. In de categorie T zijn tijdelijke borden (zwarte tekst/symbolen op gele achtergrond) opgenomen die niet in permanente uitvoering beschikbaar zijn.
Er worden twee nummeringen aangehouden. De RVV-nummering is noodzakelijk vanwege de juridische basis. Daarnaast wordt een fabrieksnummering gehanteerd. Zo geeft de fabrieksnummering, met 13 posities, ook mogelijkheden om combinaties van borden aan te duiden. Hierdoor kan bij tijdelijke omleidingsborden waarin naast een pijlfiguratie ook een bord met een geslotenverklaring staat, naast het nummer van het gele bord ook het nummer van het RVV-bord dat daarin is opgenomen worden vermeld.
Voor de hoofdindeling vormen het RVV 1990 en de Richtlijn bewegwijzering 2014 (CROW-publicatie 322) de basis. Er is uitgegaan van maximaal twee letters per categorie om de hoeveelheid karakters in de nummering te beperken. De indeling met onderscheid naar RVV-categorieen en overige categorieen is als volgt:
RVV-categorieënOverige categorieën
A= snelheidBB= bebakening
B= voorrangBW= bewegwijzering (symbolen)
C= geslotenverklaringM= markering
D= rijrichtingN= namen
E= parkeren en stilstaanOB= onderborden
F= overige geboden en verbodenS= symbolen
G= verkeersregelsT= tijdelijk
H= bebouwde kom VR= verkeersregeling
J= waarschuwing
K= bewegwijzering
L= informatie
De fabrieksnummering van de borden begint met de categorieaanduiding plus het rangnummer van het bord binnen deze categorie. Zijn er meerdere uitvoeringen van het bord, dan wordt er naast het rangnummer een volgnummer toegekend (bijvoorbeeld L10-01 of L10-02). In verband met de digitale verwerking wordt bij rang- en volgnummers lager dan 10 een voorloopnul toegepast (bord C1 wordt dus aangegeven met bord C01).
Bij borden met meerdere pijlen naast elkaar wordt het onderscheid eerst aangeduid met het aantal pijlen (zonder voorloopnul), indien noodzakelijk gevolgd door een volgnummer (bijvoorbeeld L04-2-03: bord L04 met twee pijlen en volgnummer 03). Bij de borden met pijlen wordt de richting van de pijlen zoals de weggebruiker deze op het bord ziet aangeduid (naar boven, rechts, onder of links wijzend) en dus niet de feitelijke rijrichting (rechtdoor, rechtsaf of linksaf). In de fabrieksnummering worden voor de richtingen van de pijlen de bovenstaande aanduidingen gebruikt.
De opbouw van de fabrieksnummering voor de tijdelijke informatieborden wordt nader toegelicht aan de hand van twee veelvoorkomende tijdelijke informatieborden. De categorieaanduiding is altijd in hoofdletters en de overige met letters aangegeven codering wordt met kleine letters aangegeven (de richtingaanduidingen, de t van tijdelijke uitvoering enzovoort). Uit het oogpunt van de leesbaarheid wordt tussen twee met cijfers aangegeven aanduidingen het teken ‘-’ gebruikt (bijvoorbeeld L10-01 en L10-02). Bij combinaties van borden wordt het teken ‘_’ als scheiding gebruikt (bijvoorbeeld T303_D02lo_F05 = het actieraam T303 met het RVV-bord D02 met de pijl naar linksonder wijzend en het RVV-bord F5).
Het eerste voorbeeld betreft het omleidingsbord L10-11rC01t, dat wordt toegepast bij een viertakskruispunt waarbij de rechtdoorgaande rijrichting is afgesloten en de omleiding loopt via het rechts aansluitende wegvak. Dit bord is een variant van het permanente RVV-bord L10, maar dan in tijdelijke uitvoering (zwart op geel).
Het tweede voorbeeld betreft het informatiebord T11-2lC18-2-600, dat wordt toegepast bij een contraflowsysteem (4-0) op een autosnelweg; hierbij worden de twee rijstroken van de ene rijbaan naar de andere rijbaan verlegd en wordt op de linkerrijstrook een breedtebeperking ingesteld. Het bord is voorzien van een afstandsaanduiding en staat op circa 600 m voor het begin van de slinger. Dit bord is alleen in de tijdelijke uitvoering (zwart op geel) beschikbaar en valt dan ook in de categorie T.
Overzicht gangbare informatieborden
In de volgende tabel is een overzicht opgenomen van de meest voorkomende en gangbare tijdelijke informatieborden bij werken in uitvoering. Deze informatieborden worden gebruikt bij afzettingen van rijstroken en/of rijbanen om de rijstrookindeling en/of het verloop van de rijstroken aan te geven. Voor een compleet overzicht van de tijdelijke borden wordt verwezen naar de overzichten van de bordenleveranciers en -fabrikanten (de ‘bordenboekjes’ en ‘bordenposters’). De tijdelijke borden zijn aangegeven en gerubriceerd aan de hand van het fabrieksnummer. In het overzicht is in de informatieborden waarin een RVV-bord is opgenomen, het RVV-bord C1 of C18 als voorbeeld gebruikt; afhankelijk van de situatie kunnen ook andere RVV-borden worden gebruikt. De omleidingsborden uit de ‘L10...t - serie’ (zoals bord L10-11rC01t) en de ‘T10- en T20-serie’ zijn opgenomen in het hoofdstuk 'Omleidingen' in CROW-publicatie 527 'Maatregelen op niet-autosnelwegen' en CROW-publicatie 529 'Maatregelen op autosnelwegen'. Naast informatie over de gele borden met een pijlfiguratie en een geslotenverklaring wordt in dat deel ook informatie gegeven over de gangbare tijdelijke bewegwijzeringsborden en omleidingsborden (met plaatsnaam- of nummerverwijzingen).
L10 categorie + rangnummer (RVV-nummer) van bord in permanente uitvoering)
- koppelteken tussen cijfers (in verband met leesbaarheid)
11 volgnummer binnen de categorie
r aanduiding te volgen rijrichting (boven, rechts, onder, links en dergelijke)
C01 categorie + volgnummer RVV-bord dat in het bord is opgenomen
t tijdelijke uitvoering in zwart op geel
T11 categorie + rangnummer van tijdelijk bord
- koppelteken tussen cijfers (in verband met leesbaarheid)
2 aantal pijlen op het bord
l richting van de pijlen (afbuiging naar links of naar rechts)
C18 categorie + rangnummer RVV-bord dat in het bord is opgenomen
- koppelteken tussen cijfers (in verband met leesbaarheid)
2 breedtemaat van de breedtebeperking in meters
- koppelteken tussen cijfers (in verband met leesbaarheid)
600 afstandsaanduiding in meters
[ link ]

L07-2-01t

[ link ]

L11-2-01C18-2t

[ link ]

L07-3-01t

[ link ]

L11-3-01C18-2t

[ link ]

L07-4-01t

[ link ]

L11-4-03C18-2t

[ link ]

T01-2l

[ link ]

T01-2lC18-2

[ link ]

T01-2r

[ link ]

T01-2rC18-2

[ link ]

T02-2r

[ link ]

T03-2l

[ link ]

T04-1l

[ link ]

T04-1r

[ link ]

T04-2l

[ link ]

T04-2lC18-2

[ link ]

T04-2r

[ link ]

T04-2rC18-2

[ link ]

T05-1l

[ link ]

T05-1r

[ link ]

T05-2l

[ link ]

T05-2r

[ link ]

T05-3l

[ link ]

T05-3r

[ link ]

T11-1l

[ link ]

T11-1r

[ link ]

T11-2l

[ link ]

T11-2lC18-2

[ link ]

T11-2r

[ link ]

T11-2rC18-2

[ link ]

T12-2l

[ link ]

T12-2lC18-2

[ link ]

T13-3l

[ link ]

T14-3l

[ link ]

T15-1r

[ link ]

T21-1r

[ link ]

T21-1r

[ link ]

T21-2rC18-2

[ link ]

T44-1r

[ link ]

T22-2r

[ link ]

T22-2rC18-2

[ link ]

T23-3r

[ link ]

T23-3r-01C18-2

[ link ]

T24-3r

[ link ]

T24-3r-01C18-2

[ link ]

T25-1l

[ link ]

T25-2l

[ link ]

T25-2lC18-2

[ link ]

T26-2l

[ link ]

T26-2lC18-2

[ link ]

T26-3l

[ link ]

T26-3l-01C18-2

[ link ]

T27-3l

[ link ]

T27-3l-01C18-2

[ link ]

T28-3l

[ link ]

T28-3l-01C18-2

[ link ]

T31-2l

[ link ]

T31-2r

[ link ]

T32-2l

[ link ]

T32-2r

[ link ]

T32-3l

[ link ]

T32-3r

[ link ]

T41-1l

[ link ]

T41-1r

[ link ]

T41-2l

[ link ]

T41-2r

[ link ]

T43-L213

Hoofdafmetingen informatieborden
De hoofdafmetingen van de tijdelijke informatieborden worden bepaald door de figuratie, het aantal pijlen en het in het bord opgenomen verkeersteken (bijvoorbeeld RVV-bord C18). Net als bij de verkeersborden worden ook voor de informatieborden een aantal categorieën aangehouden voor de maatvoering. In onderstaande tabel worden voor de meest voorkomende en gangbare tijdelijke informatieborden de hoofdafmetingen (breedte en hoogte) aangegeven.
Afhankelijk van de plaats in de inleidende bebording worden informatieborden voorzien van een afstandsaanduiding. Deze afstandsaanduiding in meters, die aan de onderzijde van het bord wordt aangegeven, wordt bij voorkeur in het bord opgenomen, maar kan ook als een los onderbord onder het informatiebord worden geplaatst. In de tabel is tussen haakjes de hoogtemaat aangegeven voor borden waarbij de afstandsaanduiding in het bord is opgenomen. Een onderbord met een afstandsaanduiding heeft dezelfde breedte als het bord erboven.
In onderstaande tabel zijn de hoofdafmetingen gegeven voor de informatieborden die in het eerder gegeven overzicht zijn opgenomen.
Tabel II-1. Hoofdafmetingen informatieborden
V
max
130 km/h 60 km/h
120 km/h 80 km/h 50 km/h
100 km/h 70 km/h 30 km/h
bordnummer breedte x hoogte in mm
L07-2-01t 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 900)
L11-2-01C18-2t 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 900)
L07-3-01t 1.350 x 1.950 (x 2.350) 1.200 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 900)
L11-3-01C18-2t 1.350 x 1.950 (x 2.350) 1.200 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 900)
L07-4-01t 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
L11-4-02C18-2t 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 900)
T01-2l 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T01-2lC18-2 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T01-2r 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T01-2rC18-2 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T02-2r 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T02-3l 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T04-1l 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T04-1r 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T04-2l 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x 900)
T04-2lC18-2 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x 900)
T04-2r 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x 900)
T04-2rC18-2 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x 900)
T05-1l 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T05-1r 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T05-2l 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x900)
T05-2r 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x 900)
T05-3l 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T05-3r 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T11-1l 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T11-1r 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 700 (x 1.000)
T11-2l 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T11-2lC18-2 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T11-2r 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T11-2rC18-2 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T12-2l 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T12-2lC18-2 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T13-3l 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T14-3l 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T15-1r 1.350 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.300 (x 1.600) 600 x 900 (x 1.000) -
T21-1r 1.350 x 1.950 (x 2.350) - -
T21-2r 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T21-2rC18-2 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T22-2r 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T22-2rC18-2 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T23-3r 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T23-3r-01C18-2 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T24-3r 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T24-3r-01C18-2 2.000 x 1.950 (x 2.350) - -
T25-1l 1.350 x 1.950 (x 2.350) - -
T25-2l 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T26-2l xx 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T26-2lC18-2 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T26-3l 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T27-3l 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T27-3l-01C18-2 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T28-3l 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T28-3l-01C18-2 1.650 x 1.950 (x 2.350) - -
T31-2l 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x 900)
T31-2r 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x 900)
T32-2l 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x 900)
T32-2r 1.650 x 1.950 (x 2.350) 900 x 1.000 (x 1.400) 600 x 700 (x 900)
T32-3l 2.000 x 1.950 (x 2.350) 1.000 x 1.000 (x 1.400) 700 x 700 (x 900)
T32-3r 2.000 x 1.950 (x 2.350) 1.000 x 1.000 (x 1.400) 700 x 700 (x 900)
T41-1l 1.650 x 2.600 - -
T41-1r 1.650 x 2.600 - -
T41-2l 1.650 x 2.600 - -
T41-2r 1.650 x 2.600 - -
T42 1.650 x 2.600 - -
T44-1r 1.350 x 1.950 (x 2.350) - -
BB01t 1.130 x 1.480 - -