Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

WIU 2020 – Specificaties voor materiaal en materieel
Deze tekst is gepubliceerd op 15-04-20

Tijdelijke verkeerslichten

Bij wegwerkzaamheden kan het noodzakelijk zijn het verkeer te regelen met behulp van een verkeerslichtenregeling. Deze kan variëren van een eenvoudige regeling met een wisselstrook (rijstrook waarop het verkeer om en om wordt afgewikkeld) tot een complexe regeling voor wegwerkzaamheden op en nabij kruispunten.
Definitie
Een verkeerslichtenregeling of verkeersregelinstallatie (VRI) is het geheel van technische voorzieningen ten behoeve van een verkeersregeling met verkeerslichten.

De 'Regeling Verkeerslichten' (onderdeel van het BABW [A 04]) geeft de voorschriften die van toepassing zijn voor de inrichting, plaatsing en uitvoering van verkeerslichten. Daarin is ook aangegeven dat verkeersregelinstallaties moeten voldoen aan de veiligheidseisen zoals gesteld in de hierboven genoemde normen. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt in permanente, tijdelijke en mobiele installaties. Met andere woorden, tijdelijke verkeersregelinstallaties moeten voldoen aan de Regeling Verkeerslichten. Voor meer informatie over verkeerslichtenregelingen wordt verwezen naar CROW-publicatie 343 ‘Handboek verkeerslichtenregelingen’ (2014) [D 08].
In bijlage II van CROW-publicatie 527 'Werken op autosnelwegen' [D 01] wordt ingegaan op de berekeningsmethodiek en op de regeltechnische aspecten van een tijdelijke VRI.
De aanvullende eisen voor mobiele VRI’s maken het mogelijk om bij afzettingen met een wisselstrook (met een tijdelijke VRI met twee signaalgroepen) gebruik te maken van mobiele, draadloze VRI’s met twee signaalgroepen. Vanwege de eisen voor de bewaking van mobiele VRI’s, ook al zijn die wat ruimer dan die voor permanente installaties, kunnen alleen draadloze installaties worden gebruikt waarbij de signaalgroepen radiografisch met elkaar in verbinding staan. Installaties waarbij de ene signaalgroep niet kan reageren op fatale en niet-fatale storingen in de andere signaalgroep, zoals kwartsgestuurde installaties, voldoen niet aan de eisen. Het toepassen van mobiele, draadloze VRI’s kan alleen in overleg en met toestemming van de wegbeheerder.
Functie-eisen voor tijdelijke verkeerslichten
Eis-ID Eistitel Eistekst Toelichting
TVL-01- 01 Verkeersafwikkeling De tijdelijke verkeerslichtenregeling maakt de verkeersafwikkeling in de verkeersruimte bij wegwerkzaamheden mogelijk en/of verbetert deze. In sommige situaties is afwikkeling van het verkeer langs een werkvak alleen mogelijk met een tijdelijke verkeerslichtenregeling langs het werkvak.
TVL-01- 02 Verkeersveiligheid De tijdelijke verkeerslichtenregeling waarborgt een veilige verkeersafwikkeling. Dit is relevant bij wegwerkzaamheden waar onveilige situaties (kunnen) ontstaan als de afwikkeling niet met verkeerslichten wordt geregeld.
TVL-01- 03 Veiligheid wegwerker De tijdelijke verkeerslichtenregeling draagt bij aan een veilige werkplek voor de wegwerkers. Dit is relevant bij wegwerkzaamheden waar de veiligheid van de wegwerker in het geding is als de afwikkeling niet met verkeerslichten wordt geregeld.
TVL-01- 04 Doorstroming doelgroepen De tijdelijke verkeerslichtenregeling waarborgt de doorstroming van specifieke doelgroepen. Dit is relevant bij wegwerkzaamheden waar doelgroepen (zoals openbaar vervoer) te veel hinder ondervinden als de afwikkeling niet met verkeerslichten wordt geregeld.
Uitvoering tijdelijke verkeerslichten
Eis-ID Eistitel Eistekst Toelichting
TVL-02- 01 Regelgeving Tijdelijke verkeersregelinstallaties (VRI’s) voldoen aan de volgende wettelijke voorschriften:
- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);
- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);
- de Regeling Verkeerslichten (onderdeel van het BABW).
TVL-02- 02 Normen Tijdelijke verkeersregelinstallaties (VRI’s) voldoen aan de volgende normen:
- NEN 3384:2003 (verkeersregelinstallaties)
- NEN-EN 12368 en NEN 3322 (verkeerslantaarns);
- NEN-EN 12675 en NEN-EN 50293 (verkeersregelinstallaties).
TVL-02- 03 Handboek Tijdelijke verkeersregelinstallaties (VRI’s) voldoen aan het Handboek VRI 2014 (publicatie 343).
TVL-02- 04 Algemene eis tijdelijke VRI’s Tijdelijke en mobiele VRI’s voldoen aan de eisen en normen die gelden voor permanente VRI’s.
TVL-02- 05 Uitzondering voor reactietijd Bij tijdelijke en mobiele VRI’s (met twee signaalgroepen) voor het regelen van elkaar tegemoetkomende verkeersstromen op een wegvak waarover slechts verkeer in één richting is toegestaan, mag de maximale reactietijd van de ene signaalgroep op een fatale of niet-fatale storing in de andere signaalgroep 1.000 ms (= 1 s) langer zijn dan de desbetreffende waarden bij permanente installaties. Alleen voor deze tijdelijke en mobiele VRI’s gelden ruimere eisen voor de maximale reactietijd bij fatale en niet-fatale storingen. De lengte van de rijstrook waarover het verkeer in twee richtingen wordt afgewikkeld, moet dan minimaal 20 m zijn.
TVL-02- 06 Doorrijhoogte bij kabels boven de rijbaan Bij tijdelijke VRI’s met kabels over de rijbaan wordt rekening gehouden met voldoende doorrijhoogte voor het verkeer. Op wegen buiten de bebouwde kom is een doorrijhoogte vereist van minimaal 5,00 m en op wegen binnen de bebouwde kom van minimaal 4,50 m. Voor fietspaden geldt een doorrijhoogte van minimaal 2,50 m. Deze eisen zijn gelijk aan de minimale doorrijhoogte voor boven de rijbaan geplaatste verkeerslantaarns.
TVL-02- 07 Plaatsen VRI’s Het plaatsen van een tijdelijke VRI staat wat betreft de veiligheidsrisico’s in verhouding tot de aard en omvang van de wegwerkzaamheden.