Verzwaarde actiewagen
Deze paragraaf gaat in op de eisen aan een verzwaarde actiewagen. De verzwaarde actiewagen is een bijzondere vorm van een actiewagen en wordt ingezet bij rijdende wegafzettingen op wegen waarop het achteropkomende verkeer met hoge snelheid nadert.
De verzwaarde actiewagen dient ter bescherming van de wegwerkers in het werkvak en de bestuurder van het voertuig. De botsabsorber dient ter bescherming van de weggebruikers die op de verzwaarde actiewagen inrijden. In de volgende situaties moet de actiewagen in de nulpuntinrichting van rijdende afzettingen altijd uitgevoerd worden als verzwaarde actiewagen met botsabsorber:
- bij rijdende afzettingen op autosnelwegen, ongeacht Vmax en V85;
- bij rijdende afzettingen op enkel- of dubbelbaanswegen met Vmax = 100 km/h;
- bij rijdende afzettingen op dubbelbaanswegen met Vmax = 80 km/h en fysieke scheiding (middenberm of geleiderail).
In de volgende situaties moet de actiewagen in de nulpuntinrichting van rijdende afzettingen uitgevoerd worden als verzwaarde actiewagen met botsabsorber als de feitelijk snelheid (V85) gelijk of hoger is dan de reguliere maximum snelheid (Vmax):
- bij rijdende afzettingen op enkelbaanswegen met Vmax = 80 km/h en visuele scheiding (markering);
- bij rijdende afzettingen op dubbelbaanswegen met Vmax = 70 km/h en fysieke scheiding (middenberm of geleiderail) en twee of meer rijstroken per rijrichting.
Alleen als de feitelijke snelheid (V85) in deze situaties aantoonbaar lager is dan 80 km/h respectievelijk 70 km/h, kan de inzet van een verzwaarde actiewagen met botsabsorber achterwege blijven.
Tussen de nulpuntinrichting en het begin van het werkvak wordt een veiligheidsruimte aangehouden om de wegwerkers te beschermen tegen aanrijdende voertuigen of rondslingerend materiaal. De lengte van deze veiligheidsruimte is gebaseerd op de snelheid van het achteropkomend verkeer. Als het door omstandigheden niet mogelijk is om de volledige veiligheidsruimte te realiseren, mag bij stationaire afzettingen worden gekozen voor een verzwaarde actiewagen met botsabsorber in de nulpuntinrichting. In dat geval mag de veiligheidsruimte worden gehalveerd.
Definitie
Een verzwaarde actiewagen is een voertuig met een massa van ten minste 10.000 kg, dat aan de achterzijde is voorzien van een actieraam en een botsabsorber.
Uitvoering verzwaarde actiewagen
Eis-ID | Eistitel | Eistekst | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
VZA-01- | 01 | Uitvoering verzwaarde actiewagen | De verzwaarde actiewagen bestaat uit een rijdend voertuig in de categorie C (vrachtwagen zonder aanhanger of oplegger) met een totale massa (inclusief actieraam en botsabsorber) van minimaal 10.000 kg. | |
VZA-01- | 02 | Uitvoering als niet-rijdend | De verzwaarde actiewagen mag ook uitgevoerd zijn als een niet-rijdend voertuig of als skid-uitvoering, mits deze uitvoering dezelfde ‘botseigenschappen’ heeft als het rijdend en verzwaard voertuig. | Deze eis biedt de mogelijkheid om te kiezen voor een ‘onbemande’ uitvoering voor inzet bij stationaire afzettingen. |
VZA-01- | 03 | Kunstmatige verzwaring | Het toepassen van een kunstmatige verzwaring is enkel toegestaan als deze zo is uitgevoerd dat bij aanrijding van het voertuig geen extra gevaar voor chauffeur, weggebruikers en wegwerkers ontstaat. | De verzwaring moet altijd worden vastgezet aan het voertuig (dus geen zand of losse stenen in de laadbak). |
VZA-01- | 04 | Kunstmatige verzwaring | Het toepassen van een kunstmatige verzwaring is enkel toegestaan wanneer het gewicht staat opgenomen in het kentekenbewijs. | Het voertuig moet met verzwaring door RDW worden gekeurd en geregistreerd. De registratie van het gewicht op het kentekenbewijs maakt het mogelijk te controleren of er aan de eisen van de verzwaring wordt voldaan. |
VZA-01- | 05 | Maximaal gewicht | Het extra gewicht van een kunstmatige verzwaring mag het laadvermogen van het betreffende voertuig niet overschrijden. | Dit is een wettelijke eis voor belading van voertuigen. |
VZA-01- | 06 | Actieraam op achterzijde verzwaarde actiewagen | Een verzwaarde actiewagen is aan de achterzijde voorzien van een actieraam met verlichte pijlfiguratie. | Voor de eisen aan en specificaties van het actieraam, de daarop aanwezige afbeelding, pijlfiguraties en RVV-borden, wordt verwezen naar paragraaf 5.2.3. |
VZA-01- | 07 | Botsabsorber op verzwaarde actiewagen | Een verzwaarde actiewagen is aan de achterzijde voorzien van een botsabsorber. | |
VZA-01- | 08 | Voorzieningen veiligheid chauffeur | De verzwaarde actiewagen is voorzien van aanvullende voorzieningen voor de veiligheid van de chauffeur bij een aanrijding door achteropkomende voertuigen. | Deze voorziening bestaat uit eenvierpuntsgordel of dubbele driepuntsgordel. De chauffeur is verplicht deze aanvullende voorzieningen te gebruikentijdens het operationeel zijn van de verzwaarde actiewagen. |
VZA-01- | 09 | Aanwezigheid chauffeur | Als de verzwaarde actiewagen als nulpuntinrichting van een stationaire afzetting wordt gebruikt, mag de chauffeur gedurende de werkzaamheden niet in het voertuig blijven zitten. | |
VZA-01- | 10 | ‘Safe stop’ systeem | De verzwaarde actiewagen moeten worden voorzien van een ‘safe stop’ systeem. | Door het ‘safe stop’ systeem blokkeren de remmen van het voertuig wanneer het van achteren wordt aangereden. Het systeem wordt vanaf 1 januari 2021 verplicht gesteld. |
Overgangsregeling voor verzwaarde actiewagen
De eis aan het gewicht van verzwaarde actiewagens is aangepast. De combinatie van het voertuig met botskussen en actieraam moet vanaf 1 januari 2022 een massa van minimaal 10.000 kg bedragen. Deze combinatie dient te zijn getest en goedgekeurd door RDW voordat deze gebruikt mag worden.
De eis aan het gewicht van verzwaarde actiewagens is aangepast. De combinatie van het voertuig met botskussen en actieraam moet vanaf 1 januari 2022 een massa van minimaal 10.000 kg bedragen. Deze combinatie dient te zijn getest en goedgekeurd door RDW voordat deze gebruikt mag worden.