CROW-publicaties voor Werk in Uitvoering
Dit richtlijndeel, ‘Werken op autosnelwegen’, maakt deel uit van de CROW-richtlijnen voor Werk in Uitvoering. Deze richtlijnen zijn onderverdeeld naar autosnelwegen (96a) en het overig wegennet (96b). Voor een volledig correcte afzetting op de autosnelweg zijn minimaal drie delen nodig: ‘Beleid en proces’ [1], ‘Specificaties voor materiaal en materieel’ [4] en dit richtlijndeel ‘Werken op autosnelwegen’.
In figuur 1.1 is de indeling van de CROW-richtlijnen voor Werk in Uitvoering weergegeven. In de figuur is aangegeven of een deel behoort tot de publicatiereeks 96a, 96b of beide (96a/96b). Vaststelling van een maatregel wordt behandeld en beantwoord aan de hand van drie basisvragen:
- Doelvoorschriften: waarom is een verantwoorde verkeersmaatregel bij werk in uitvoering nodig?
- Maatregelen: hoe wordt een verantwoorde verkeersmaatregel ingedeeld en geplaatst?
- Middelen: waarmee wordt een verantwoorde verkeersmaatregel opgebouwd?
De delen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor de eisen aan materiaal of beleid zijn de overige delen van de CROW-richtlijnen voor Werk in Uitvoering nodig. Overige delen kunnen van belang zijn voor het omleiden van het verkeer en op aansluitingen met het niet-autosnelwegnet.
Dit richtlijndeel – ‘Werken op autosnelwegen’ – handelt in hoofdzaak over de opstelling van de maatregelen. Vanuit de werkzaamheden zijn vlakken gedefinieerd en materialen gepositioneerd. Op deze manier kent ieder werk zijn eigen, benodigde ruimte (werkruimte) en omringende maatregelen (aankondigingen, signalering, markering en afschermend materiaal).