Doel en gebruik van de richtlijnen
Het werken rond autosnelwegen brengt risico’s met zich mee voor zowel de weggebruiker als de wegwerker. Om het veiligheidsniveau acceptabel te houden, worden verkeersmaatregelen getroffen. Deze maatregelen vragen om coördinatie tussen betrokkenen. Afstemming, samenwerking en communicatie vormen de basis voor een optimaal resultaat in termen van tijd, kosten en veiligheid. De CROW-richtlijnen voor Werk in Uitvoering (zie figuur 1.1) geven kaders en eisen voor het ontwerpen en inrichten van tijdelijke verkeersmaatregelen op autosnelwegen, het overige wegennet en vaarwegen.
Sinds september 2022 is de CROW-publicatiereeks 96a/96b uitgebreid met Tijdelijke verkeersmaatregelen op vaarwegen, Werk in Uitvoering 96vw. Deze richtlijn 96vw heeft betrekking op de minimaal benodigde tijdelijke verkeersmaatregelen op vaarwegen.
De richtlijn 96vw bestaat in tegenstelling tot de richtlijnen voor autosnelwegen 96a en de richtlijn voor niet-autosnelwegen 96b slechts uit één deel. Onderwerpen die specifiek betrekking hebben op beleid en proces vaarwegen en specificaties voor materiaal en materieel op vaarwegen zijn in de richtlijn 96vw opgenomen.
[ link ]
Figuur 1-1 Indeling van de CROW-richtlijnen voor Werk in Uitvoering
Dit richtlijndeel beschrijft de benodigde maatregelen op autosnelwegen voor een geaccepteerd veiligheidsniveau. De beschreven maatregelen komen overeen met ‘de stand der techniek’, wat wil zeggen dat ze als acceptabel of geaccepteerd zijn beoordeeld.
De CROW-richtlijnen zijn van toepassing op alle planbare en niet-planbare werkzaamheden op, boven of naast de openbare weg waarvoor de wegbeheerder in zijn rol als bevoegd gezag verantwoordelijk is. De richtlijnen zijn niet van toepassing op niet-planbare werkzaamheden in situaties die een bedreiging vormen voor de veiligheid van de weggebruikers en/of de omwonenden en waarvoor direct maatregelen moeten worden genomen. Hiervoor zijn in het kader van incident management specifieke afspraken met betrokken hulpdiensten gemaakt en veiligheidsmaatregelen afgesproken (Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten [6]).
De in deze publicatie opgenomen principes stellen de gebruikers in staat het vigerende beleid en de daaruit voortvloeiende eisen te vertalen naar projectspecifieke maatregelen die voldoen aan het vereiste kwaliteitsniveau. Daarbij kan ook gebruik worden gemaakt van de standaardmaatregelen die beschikbaar zijn in de handboeken ‘Standaardmaatregelen op autosnelwegen 96a’ [20], ‘Standaardmaatregelen op niet-autosnelwegen 96b’ [24], de Online Kennismodule en de Online-tool 96a/96b.
De richtlijnen geven de kaders voor de verkeersmaatregelen; er kan, mits onderbouwd, worden afgeweken van de voorgeschreven principes, maar de uiteindelijke maatregel mag niet uitkomen onder het vereiste kwaliteitsniveau (van veiligheid, doorstroming, herkenbaarheid en uniformiteit). Gebruikers van deze publicatie kunnen ook alternatieve oplossingen uitwerken en deze vergelijken met de standaardmaatregelen. In alle gevallen geldt echter dat de tijdelijke situatie een zelfde veiligheidsniveau dient te hebben als de reguliere verkeerssituatie.