Asverspringing
Toepassingsgebied
◆ erftoegangsweg
◆ weg met recht tracé
◆ eenzijdig parkeren
◆ niet in hoofdfietsroute
◆ kan bij eenrichtingverkeer
Uitvoering
- herkenbaarheid en zichtbaarheid met verticale elementen en openbare verlichting waarborgen
- geen parkeren als w ≤ 3,25 m en tweerichtingsverkeer
- parkeerstroken onderbreken en van zijde wisselen
- eventueel witte vlakken als inleidende markering, met eventueel zwart-wit geblokte trottoirbanden bij z
- geschetste uitvoering heeft voorkeur boven uitvoering in spiegelbeeld
- zo nodig parkeerverbod tegenover parkeerhaven tegen klemrijden fietsers
- voorziening als geheel vergevingsgezind voor fietsers uitvoeren
Maatvoering
- L = afhankelijk van manoeuvreerruimte ontwerpvoertuig
- p ≥ 2,00 m
- w = 4,80 m (minimaal profiel) à 5,80 m (ideaal profiel), bij tweerichtingsverkeer
w ≥ 5,80 m, bij veel bus en/of vrachtverkeer
w ≥ 3,40 m, bij partieel eenrichtingsverkeer
Combinatiemogelijkheden
- fysieke ondersteuning, zie paragraaf 11.2.19
- visuele ondersteuning, zie paragraaf 11.2.17, 16.2.39, 16.3.11 [OS]
Positieve aspecten
- visuele onderbreking rechtstand
- matige snelheidsverlaging
Negatieve aspecten
- mogelijk klemrijden fietsers
- vermindering aantal parkeerplaatsen
Opmerkingen
Milieueffect: zie tabel 17.7/3
Verwijsbladen
SV 1, SV 2, SV 3, SV 4, SV 5, SV 6, SV 7, SV 8
OS 4