Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

ASVV 2021
Deze tekst is gepubliceerd op 28-10-12

C Geslotenverklaring - eenrichtingsweg

[ link ]

C2 Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

[ link ]

C3 Eenrichtingsweg

[ link ]

C4 Eenrichtingsweg

Toepassingsgebied

C2 niet toepassen bij T-kruispunten, waar toepassing van bord C4, D4 of D5 mogelijk is
[C2 ter verduidelijking van de verkeerssituatie op een weg met een middenberm die breder is dan 18 m]
C4 toepassen tegenover de zijweg van een T-kruispunt bij eenrichtingsverkeer op de doorgaande weg
[ter verhoging van de capaciteit]
[ter verruiming van de parkeergelegenheid of verbetering van het verblijfsklimaat, ten koste van de rijbaanbreedte]
[om een bus- of fietsstrook op een bestaande rijbaan te kunnen aanbrengen]
[ter vereenvoudiging van de verkeerssituatie op een onveilig kruispunt]
[ter wering van sluipverkeer]
[ter verbetering van de oversteekbaarheid]
[ter verwijzing van de intensiteitsverdeling in een stratennet
niet in een erf]
[ter verlaging van de rijsnelheden op een kruispunt]

Plaatsing

  • verkeersbesluit: ja, voor alle borden
  • zonaal toepasbaar: nee
Uitvoering

  • dient bij voorkeur deel uit te maken van een verkeersplan voor een groter gebied
  • keuze van rijrichting is afhankelijk van het doel
  • logisch en overzichtelijk
  • aandacht schenken aan bereikbaarheid en parkeermogelijkheden
  • voor verkeerstechnische aanpassingen zie paragraaf 11.2.1, 11.2.2, 11.2.3, 11.2.4 en 11.3.1
  • C2 in afwijking van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens [16.3] in gebogen uitvoering, ter verbetering van tijdige waarneembaarheid onder een kleine hoek
Maatvoering

  • C2 = 60 cm (diameter bij type I)
    = 80 cm (diameter bij type II)
  • C3 = 60 x 60 cm (type I)
    = 80 x 80 cm (type II)
  • C4 = 40 x 60 cm (type I)
    = 60 x 90 cm (type II)
  • zie ook paragraaf 16.1
Combinatiemogelijkheden

  • C2 met beperking van de geslotenverklaring naar tijd of uitgezonderde categorieën voertuigen
  • bij voorkeur uitzondering maken voor fietsers met onderbord 0101, of 0103 bij C2, C3, C4
Positieve aspecten

  • vlottere verkeersafwikkeling door minder conflicten
  • verbetering van het verblijfsklimaat
  • verbetering van oversteekbaarheid
Negatieve aspecten

  • minder voorzichtig rijgedrag, onder andere door hogere snelheid
  • beperking routekeuze
  • langere rijafstanden
  • gemiddeld hogere intensiteiten, ook in de omgeving
  • lager attentieniveau
  • indien over kortere lengte, veel kans op overtredingen
  • desoriëntatie
  • vermindering bereikbaarheid
Opmerkingen

Verwijsbladen

n.v.t.