Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

ASVV 2021
Deze tekst is gepubliceerd op 25-10-12

Gecoördineerde verkeersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Kenmerken

  • de verkeersafhankelijke regelingen op twee of meer kruispunten worden zodanig met elkaar verbonden, dat er koppelingen tussen bepaalde groenfasen ontstaan:
    • (1): een kruispunt treedt op als synchronisator
    • (2): kruispunten synchroniseren elkaar
    • (3): (1) of (2) ontstaan als bepaalde voorwaarden zijn vervuld (bijvoorbeeld ten aanzien van hoeveelheid verkeer, filevorming of aanvragen dwarsverkeer)
    • (4): het ene kruispunt zendt een signaal uit in de vorm van een groentijd zolang er verkeer is; door het ontvangende kruispunt wordt, afhankelijk van de stand van de eigen regeling, bepaald of dit signaal al of niet wordt omgezet in een effectieve koppeling

Toepassingsgebied

waar twee geregelde kruispunten relatief dicht bij elkaar liggen en er telkens pelotons voertuigen van het ene kruispunt naar het andere rijden; wenselijkheid van de koppeling wordt bepaald door kruispuntafstand, pelotonlengte en rijsnelheid
(1) (2) bij kruispuntafstanden < 150 m
in netwerken van geregelde kruispunten
op strengen geregelde kruispunten
als middel tot verkeersbeheersing, door niet meer verkeer toe te laten dan de volgende kruispunten kunnen verwerken; het zwaarst belaste kruispunt bepaalt de capaciteit van het hele netwerk
(3) bij regelingen met een wachtstand (rood of groen)

Uitvoering

  • (1) overige kruispunten worden op een punt in hun cyclus gesynchroniseerd; de synchronisator moet zwaar belast zijn (meestal het zwaarst belaste kruispunt)
  • (2) kruispunten wachten tot ze allemaal hetzelfde synchronisatiepunt hebben bereikt
  • (1) (2) gemeenschappelijke cyclustijd kan variëren
  • (4) in de spitsuren dient de structuur van de regelingen zo te zijn dat bij de verwachte cyclustijd een goede koppeling in beide rijrichtingen mogelijk is

Positieve aspecten (ten opzichte van niet-gecoördineerd)

  • aantal stops neemt sterk af
  • verliestijden in gekoppelde stromen nemen sterk af
  • rustiger verkeersbeeld
  • schijnbaar minder druk door geringere voertuigdichtheid
  • lager geluidsniveau door minder optrekkende voertuigen, vooral vrachtauto's
  • minder luchtverontreiniging
  • minder energieverbruik
  • meer comfort voor weggebruikers
  • verkeersafhankelijke afwikkeling op de afzonderlijke kruispunten kan worden gehandhaafd
  • voorkeursbehandeling openbaar vervoer goed mogelijk

Negatieve aspecten
  • verliestijden voor ondergeschikte stromen ten gevolge van synchronisatie
  • (2) voordelen van verkeersafhankelijke regeling vervallen grotendeels
  • verkeersafhankelijke afwikkeling op de afzonderlijke kruispunten kan strijdige wensen opleveren


Opmerkingen

Toepassing van FLEXSYT is mogelijk. Binnen een gecoördineerde regeling moet altijd worden gestreefd naar een combinatie van doelen zoals de minimalisatie van het aantal stops, verliestijden, luchtverontreiniging of energiegebruik, of het doorloodsen van pelotons voertuigen.

Verwijsbladen

n.v.t.