Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

ASVV 2021
Deze tekst is gepubliceerd op 26-10-12

Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie

Het bepalen van het benodigde of gewenste aantal parkeerplaatsen kan gebeuren op basis van parkeerkencijfers of op basis van parkeernormen. Parkeerkencijfers zijn op de praktijk gebaseerde cijfers die kunnen worden gebruikt als hulpmiddel bij het bepalen van het aantal parkeerplaatsen. Met de kencijfers verkeersgeneratie is een inschatting te maken van de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer die gegenereerd wordt als gevolg van een nieuwe ontwikkeling.
De in deze publicatie genoemde kencijfers zijn gebaseerd op (literatuur)onderzoek en praktijkervaringen van gemeenten. De kencijfers geven een gemiddeld beeld van de situatie die tijdens een onderzoek is aangetroffen. Ze kunnen meestal geen kant-en-klaar antwoord geven op de vraag hoeveel parkeerplaatsen in een bepaalde situatie moeten worden gerealiseerd of hoeveel gemotoriseerd verkeer er gegenereerd wordt. Houd bij het gebruik ervan rekening met de volgende invloeden:
  • bereikbaarheidskenmerken van de locatie;
  • specifieke eigenschappen van de functie;
  • mobiliteitskenmerken van de gebruikers/bezoekers van de functie;
  • het gemeentelijk parkeerbeleid of mobiliteitsbeleid.
Deze paragraaf gaat in op parkeerkencijfers en kencijfers verkeersgeneratie voor ongeveer honderd bestemmingen. Deze zijn onderverdeeld in de groepen wonen; werken; winkelen en boodschappen; sport, cultuur en ontspanning; horeca en (verblijfs)recreatie; gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen; en onderwijs.
Voor unieke leisurevoorzieningen en evenementen zijn geen kencijfers beschikbaar. Om inzicht te krijgen in de verkeersgeneratie en parkeerbehoefte is een stappenplan beschikbaar [6.21].
De paragraaf met fietsparkeerkencijfers geeft aan dat voldoende en goede fietsparkeervoorzieningen kunnen leiden tot minder autogebruik en dus tot een geringere behoefte aan parkeerplaatsen bij diverse bestemmingen.