Kruispunten
Bij kruispunten is er geen ideale of minimale inrichting. Niet alle typen kruispunten en aansluitingen komen bij alle wegcategorieën voor of zijn vanuit verkeersveiligheid gewenst. Daarnaast zijn kruispunten en kruisingen mogelijk met solitaire fietsroutes, bus- en trambanen en spoor- en metrolijnen. In tabel 10.2/9 staan voor alle mogelijke combinaties de voorkeursoplossing. Deze zijn overgenomen uit bestaande richtlijnen.
Tabel 10.2/9. Voorkeursoplossingen bij kruispunten tussen wegcategorieën
Van | Met | |||||
Hoofdfietsroute(bijvoorbeeld fietsstraat/solitair fietspad) | Vrijliggende ov-baan (bus/tram) | Spoor- en metrolijnen | ETW bibeko | GWO bibeko | ||
ETW bibeko | Vorm | Gelijkvloers met voorrangsregeling (fiets mag in de voorrang) | Gelijkvloers met voorrangsregeling (ov in de voorrang) | Ongelijkvloers of volledig bewaakte overgang (ov in de voorrang) | Gelijkvloers/rechts gaat voor/gelijkwaardig | Gelijkvloers met voorrangsregeling |
Optionele elementen | Snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen, eventueel voorrangsregeling voor ov | - | Plateau/attentieverhogende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | |
GOW bibeko | Vorm | Gelijkvloers met fiets uit de voorrang of onder strikte voorwaarde fiets in de voorrang | Gelijkvloers met voorrangsregeling (ov in de voorrang) | Ongelijkvloers of volledig bewaakte overweg (ov in de voorrang) | Gelijkvloers met uitritconstructie | Rotonde |
Optionele elementen | Attentieverhogende en/of snelheidsbeperkende maatregelen | Snelheidsbeperkende maatregelen | - | - | Snelheidsbeperkende maatregelen |