Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

ASVV 2021
Deze tekst is gepubliceerd op 26-10-12

Kruispunten

Bij kruispunten is er geen ideale of minimale inrichting. Niet alle typen kruispunten en aansluitingen komen bij alle wegcategorieën voor of zijn vanuit verkeersveiligheid gewenst. Daarnaast zijn kruispunten en kruisingen mogelijk met solitaire fietsroutes, bus- en trambanen en spoor- en metrolijnen. In tabel 10.2/9 staan voor alle mogelijke combinaties de voorkeursoplossing. Deze zijn overgenomen uit bestaande richtlijnen.
Tabel 10.2/9. Voorkeursoplossingen bij kruispunten tussen wegcategorieën
VanMet
Hoofdfietsroute(bijvoorbeeld fietsstraat/solitair fietspad)Vrijliggende ov-baan (bus/tram)Spoor- en metrolijnenETW bibekoGWO bibeko
ETW bibekoVormGelijkvloers met voorrangsregeling (fiets mag in de voorrang)Gelijkvloers met voorrangsregeling (ov in de voorrang)Ongelijkvloers of volledig bewaakte overgang (ov in de voorrang)Gelijkvloers/rechts gaat voor/gelijkwaardigGelijkvloers met voorrangsregeling
Optionele elementenSnelheidsbeperkende maatregelenSnelheidsbeperkende maatregelen, eventueel voorrangsregeling voor ov-Plateau/attentieverhogende maatregelenSnelheidsbeperkende maatregelen
GOW bibekoVormGelijkvloers met fiets uit de voorrang of onder strikte voorwaarde fiets in de voorrangGelijkvloers met voorrangsregeling (ov in de voorrang)Ongelijkvloers of volledig bewaakte overweg (ov in de voorrang)Gelijkvloers met uitritconstructieRotonde
Optionele elementenAttentieverhogende en/of snelheidsbeperkende maatregelenSnelheidsbeperkende maatregelen--Snelheidsbeperkende maatregelen