Overgangen in snelheid, functie en/of wegcategorie
Type A: overgang van stroomweg bubeko (130/120/100 km/h) naar gebiedsontsluitingsweg bibeko (70 km/h)
Hier is sprake van een functiewijziging. Deze overgang wordt uitgevoerd als kruispunt. De komgrens is onderdeel van het kruispunt en ligt, gezien van buiten naar binnen de kom, voor het kruispunt. Deze overgang samen met een groot snelheidsverschil (groter dan 30 km/h) is niet gewenst. De overgang moet in stappen verlopen.
Hier is sprake van een functiewijziging. Deze overgang wordt uitgevoerd als kruispunt. De komgrens is onderdeel van het kruispunt en ligt, gezien van buiten naar binnen de kom, voor het kruispunt. Deze overgang samen met een groot snelheidsverschil (groter dan 30 km/h) is niet gewenst. De overgang moet in stappen verlopen.
Type B: overgang van gebiedsontsluitingsweg bubeko (80 km/h) naar gebiedsontsluitingsweg bibeko (70/50 km/h)
Als het voor de weggebruikers duidelijk is dat ze de bebouwde kom inrijden, zal deze overgang, vanwege het relatief geringe snelheidsverschil, over het algemeen geen extra accentuering behoeven. Als snelheidsverlaging noodzakelijk is, is een rotonde een goede oplossing (zie paragraaf 13.1.9), gecombineerd met een versmalling van de beschikbare rijstrookbreedte. Denk voor een open gebied aan markering (ribbelstrepen), fysieke en visuele versmallingen. Afhankelijk van de hoogte van de ribbelstrepen, kan deze maatregel leiden tot geluidsoverlast in de omgeving. Als de snelheid binnen de bebouwde kom 50 km/h bedraagt, moeten, gezien vanuit buiten de bebouwde kom op de komgrens, bromfietsers naar de rijbaan worden geleid.
Als het voor de weggebruikers duidelijk is dat ze de bebouwde kom inrijden, zal deze overgang, vanwege het relatief geringe snelheidsverschil, over het algemeen geen extra accentuering behoeven. Als snelheidsverlaging noodzakelijk is, is een rotonde een goede oplossing (zie paragraaf 13.1.9), gecombineerd met een versmalling van de beschikbare rijstrookbreedte. Denk voor een open gebied aan markering (ribbelstrepen), fysieke en visuele versmallingen. Afhankelijk van de hoogte van de ribbelstrepen, kan deze maatregel leiden tot geluidsoverlast in de omgeving. Als de snelheid binnen de bebouwde kom 50 km/h bedraagt, moeten, gezien vanuit buiten de bebouwde kom op de komgrens, bromfietsers naar de rijbaan worden geleid.
Type C: overgang van gebiedsontsluitingsweg bubeko (80 km/h) naar erftoegangsweg bibeko (30 km/h)
Deze overgang in functie en snelheid is dermate groot, dat deze bij voorkeur niet wordt toegepast in een wegvak, maar ter plaatse van een kruispunt. In beide gevallen moet de verandering van 80 via 50 naar 30 km/h gaan (en vice versa).
Deze overgang in functie en snelheid is dermate groot, dat deze bij voorkeur niet wordt toegepast in een wegvak, maar ter plaatse van een kruispunt. In beide gevallen moet de verandering van 80 via 50 naar 30 km/h gaan (en vice versa).
Geschikte maatregelen zijn een wijziging van de verharding, toepassing van een plateau en visuele en fysieke versmallingen. De keuze voor een snelheidsremmende maatregel hangt nauw samen met de voertuigsamenstelling en de afstand van de komgrens tot woningen. Bij 50 km/h en 30 km/h maken bromfietsers gebruik van de rijbaan, tenzij de lengte waarover dit het geval is, korter is dan 500 meter. In dat geval kan worden overwogen de bromfietsers op het (brom)fietspad te laten rijden.
Type D: overgang van erftoegangsweg bubeko (60 km/h) naar gebiedsontsluitingsweg bibeko (50 km/h)
Deze overgang ligt bij voorkeur ter plaatse van een kruispunt. Een rotonde is een goede overgangsvorm, maar een plateau is ook mogelijk. Bij een gebiedsontsluitingsweg 50 km/h rijden de bromfietsers op de rijbaan.
Deze overgang ligt bij voorkeur ter plaatse van een kruispunt. Een rotonde is een goede overgangsvorm, maar een plateau is ook mogelijk. Bij een gebiedsontsluitingsweg 50 km/h rijden de bromfietsers op de rijbaan.
Type E: overgang van erftoegangsweg bubeko (60 km/h) naar erftoegangsweg bibeko (30 km/h)
Deze overgang is geen overgang in wegcategorie, maar in maximumsnelheid. Zowel binnen als buiten de kom, is er sprake van erfaansluitingen. De overgang kan op verscheidene manieren. Bij een kruispunt is een plateau een goede oplossing; op een wegvak zijn veel overgangen mogelijk (plateau, versmalling, asverschuiving). De keuze voor een snelheidsremmende maatregel hangt nauw samen met de voertuigsamenstelling en de afstand van de komgrens tot bebouwing.
Deze overgang is geen overgang in wegcategorie, maar in maximumsnelheid. Zowel binnen als buiten de kom, is er sprake van erfaansluitingen. De overgang kan op verscheidene manieren. Bij een kruispunt is een plateau een goede oplossing; op een wegvak zijn veel overgangen mogelijk (plateau, versmalling, asverschuiving). De keuze voor een snelheidsremmende maatregel hangt nauw samen met de voertuigsamenstelling en de afstand van de komgrens tot bebouwing.
Binnen de bebouwde kom is er functioneel gezien slechts een overgang mogelijk: van gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg (en erf) en vice versa. Deze overgang moet altijd duidelijk zijn gemarkeerd met een poortconstructie. Een in-/uitgang van een erf moet altijd als in-/uitrit zijn vormgegeven (zie paragraaf 10.3.3). In ieder geval moet het de verkeersdeelnemers uit de inrichting van de weg duidelijk zijn welk snelheidsgedrag van hen wordt verlangd.
Type F: overgang van gebiedsontsluitingsweg bibeko (70 km/h) naar gebiedsontsluitingsweg bibeko (50 km/h)
Deze overgang is geen overgang in wegcategorie, maar in maximumsnelheid. Voor de weggebruiker moet duidelijk zijn waarom de maximumsnelheid wordt verlaagd, bijvoorbeeld door een smaller wegprofiel of de aanwezigheid van aangrenzende trottoirs. Bij 50 km/h rijden bromfietsers op de rijbaan. De manier waarop bromfietsers bij de overgang in snelheid van en op de weg worden geleid, is hierbij van belang.
Deze overgang is geen overgang in wegcategorie, maar in maximumsnelheid. Voor de weggebruiker moet duidelijk zijn waarom de maximumsnelheid wordt verlaagd, bijvoorbeeld door een smaller wegprofiel of de aanwezigheid van aangrenzende trottoirs. Bij 50 km/h rijden bromfietsers op de rijbaan. De manier waarop bromfietsers bij de overgang in snelheid van en op de weg worden geleid, is hierbij van belang.
Type G: overgang van gebiedsontsluitingsweg bibeko (70/50 km/h) naar erftoegangsweg bibeko 30 km/h)
Dit is een overgang in maximumsnelheid en in wegfunctie.
De overgang van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 70 km/h naar een erftoegangsweg is vanwege het grote snelheidsverschil (meer dan 30 km/h) in principe niet aanvaardbaar. De verandering moet van 70 via 50 naar 30 km/h gaan (en vice versa). De wegbeheerder kan het juiste verkeersgedrag ondersteunen met borden.
Dit is een overgang in maximumsnelheid en in wegfunctie.
De overgang van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 70 km/h naar een erftoegangsweg is vanwege het grote snelheidsverschil (meer dan 30 km/h) in principe niet aanvaardbaar. De verandering moet van 70 via 50 naar 30 km/h gaan (en vice versa). De wegbeheerder kan het juiste verkeersgedrag ondersteunen met borden.
De overgang van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h naar een erftoegangsweg komt erg veel voor. Voor het vormgeven ervan bestaan verschillende mogelijkheden. Er zijn voorzieningenbladen met diverse poortconstructies opgenomen.
De overgang naar (particuliere) terreinen wordt vormgegeven met een inritconstructie (zie paragrafen 13.2.5 en 13.2.6). Volgens de inrichtingseisen moet de in-/uitgang van een erf ook met een in-/uitrit zijn uitgevoerd. Ligt de in-/uitgang van het erf niet direct aan een kruisende straat, dan kan een terugliggende poortconstructie worden toegepast.
De volgende voorzieningenbladen zijn opgenomen:
- voorzieningen op komgrenzen (zie paragraaf 13.1.3, 13.1.4, 13.1.5, 13.1.6, 13.1.7, 13.1.8, 13.1.9, 13.1.10, 13.1.11);
- poorten van 30 km/h-zones in zijstraten van 50 km/h-straten (zie paragraaf 13.2.1, 13.2.2, 13.2.3, 13.2.4);
- uitritconstructies (zie paragraaf 13.2.5, 13.2.6).
Houd vanuit het oogpunt van geluidsbelasting en trillingsoverlast bij de keuze van snelheidsremmende maatregelen ter hoogte van een overgang rekening met de voertuigsamenstelling en de afstand tot woningen.