Rijbaan voor autoverkeer 50 km/h - ideaal profiel
Toepassingsgebied
◆ gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h
◆ geen fietsers en voetgangers op de rijbaan
◆ bromfietsers op de rijbaan
◆ geen parkeerhavens/-stroken/-vakken
Uitvoering
- gesloten verharding
- 2x1 rijstrook of meer met fysieke rijrichtingscheiding
- opsluitbanden aanwezig
- openbare verlichting is aanwezig
- geen voorzieningen op de rijbaan voor fietsverkeer
- langzaam verkeer steekt niet (gelijkvloers) over op wegvakken
- geen parkeren op en/of langs de rijbaan
- openbaar vervoer halteert niet op de rijbaan
- b ≥ 1,50 m
- v (voetpad) ≥ 2,00 m
- f (afhankelijk van intensiteit)
fiets/uur f 0 – 150 2,00 m 150 – 750 2,50 – 3,00 m > 750 3,50 – 4,00 m - m ≥ 1,50 m
- s1 bij een rijstrook per richting 2,90 - 3,50 m
- s2 bij twee rijstroken of meer per richting 3,25 m
Combinatiemogelijkheden
- parallelweg
- eventueel vrije of aanliggende busbaan
- tweerichtingsfietspad
Positieve aspecten
- goede afwikkeling autoverkeer
- minder kans op frontale conflicten
- voorkomen massa- en snelheidsverschillen
Negatieve aspecten
- barrièrewerking
- breedte van de berm kan uitnodigen tot illegaal parkeren
- bij fysieke rijbaanscheiding (alleen bij 2x1) wordt bij autopech, file of opstoppingen de rijstrook versperd (onder andere belemmering hulpdiensten en ov)
Opmerkingen
Bij twee rijstroken per richting kan overwogen worden de linkerrijstrook smaller dan de rechterrijstrook uit te voeren.
Voor markering zie paragraaf 16.2.1.2
Verwijsbladen
BO 1