Rijbanen
In het algemeen geldt voor gebiedsontsluitingswegen een voorkeur voor asfalt- en betonverhardingen omdat daar een goede en blijvende vlakheid, stroefheid, afwatering en structurele conditie (draagkracht) worden vereist. De aanlegkosten van betonverhardingen zijn hoger dan van asfaltverhardingen, de onderhoudskosten daarentegen lager.
Voor erftoegangswegen, woon- en winkelstraten bestaat een voorkeur voor elementenverhardingen omdat aan deze wegen voor de vermelde eigenschappen minder hoge eisen worden gesteld. Verder heeft dit de voorkeur uit het oogpunt van herkenbaarheid van de wegcategorie. De elementenverhardingen werken snelheidsverlagend en de weggebruiker maakt sneller de associatie met 30 km/h. Deze verhardingssoort komt beter tegemoet aan de esthetica, aan de eisen voor het onderhoud van kabels en leidingen en aan de ontwerpwensen. Voor speciale situaties kan ook gebruik worden gemaakt van een asfalt- of betonverharding met een elementenprint. Hierbij worden de esthetica van de elementen en de draagkracht van het asfalt of beton verenigd.
De laatste jaren heeft er een grote ontwikkeling plaatsgevonden van allerlei producten met specifieke toepassingsgebieden. Een voorbeeld hiervan is infiltratiebestrating.
Stille wegdekken
Door de toenemende verkeersintensiteit is er op steeds meer plaatsen sprake van een te hoge geluidsbelasting door het verkeer. Door de toepassing van stille wegdekken kan de geluidsbelasting aan de bron worden aangepakt. Enkellaags zoab en tweelaag zoab worden vooral op rijkswegen en in mindere mate op provinciale wegen toegepast. Op binnenstedelijke wegen kunnen dunne asfaltdeklagen met geluidsreducerende eigenschappen worden toegepast. Uitgeborsteld beton is een relatief stille betonverharding, die wordt toegepast op relatief zwaar belaste wegen. Voorbeelden hiervan zijn provinciale wegen en vrijliggende busbanen. Ook stille elementen behoren tot de mogelijkheden.
Door de toenemende verkeersintensiteit is er op steeds meer plaatsen sprake van een te hoge geluidsbelasting door het verkeer. Door de toepassing van stille wegdekken kan de geluidsbelasting aan de bron worden aangepakt. Enkellaags zoab en tweelaag zoab worden vooral op rijkswegen en in mindere mate op provinciale wegen toegepast. Op binnenstedelijke wegen kunnen dunne asfaltdeklagen met geluidsreducerende eigenschappen worden toegepast. Uitgeborsteld beton is een relatief stille betonverharding, die wordt toegepast op relatief zwaar belaste wegen. Voorbeelden hiervan zijn provinciale wegen en vrijliggende busbanen. Ook stille elementen behoren tot de mogelijkheden.
Zwaar verkeer
Steeds vaker worden speciale doelgroepstroken aangelegd voor vrachtverkeer of bussen. Deze stroken kunnen goed in een hoog stabiel asfalt of beton worden aangelegd.
Steeds vaker worden speciale doelgroepstroken aangelegd voor vrachtverkeer of bussen. Deze stroken kunnen goed in een hoog stabiel asfalt of beton worden aangelegd.
Opstelstroken voor verkeerslichten
Door remmend en optrekkend verkeer ontstaat voor verkeerslichten vaak ribbelvorming. Daarnaast veroorzaakt het langzaam rijdend en stilstaande verkeer spoorvorming. Door toepassing van een combinatiedeklaag, een open asfaltmengsel gevuld met een slurry, kan dit worden tegengegaan. Bij betonwegen bestaan deze problemen niet.
Door remmend en optrekkend verkeer ontstaat voor verkeerslichten vaak ribbelvorming. Daarnaast veroorzaakt het langzaam rijdend en stilstaande verkeer spoorvorming. Door toepassing van een combinatiedeklaag, een open asfaltmengsel gevuld met een slurry, kan dit worden tegengegaan. Bij betonwegen bestaan deze problemen niet.
Kleur
Ter accentuering van bepaalde weggedeelten kunnen andere kleuren worden toegepast. De veelgebruikte rode fietsstrook is hiervan een goed voorbeeld. Asfalt, beton en elementen kunnen in kleur worden uitgevoerd. Bij toepassing van reflecterende straatstenen is minder straatverlichting nodig. Meer informatie over de toepassingsmogelijkheden hiervan is te verkrijgen bij de productleveranciers.
Ter accentuering van bepaalde weggedeelten kunnen andere kleuren worden toegepast. De veelgebruikte rode fietsstrook is hiervan een goed voorbeeld. Asfalt, beton en elementen kunnen in kleur worden uitgevoerd. Bij toepassing van reflecterende straatstenen is minder straatverlichting nodig. Meer informatie over de toepassingsmogelijkheden hiervan is te verkrijgen bij de productleveranciers.
Stille banden
De banden van voertuigen en voertuigen zelf kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van geluid op de rijkswegen. Voor wegen binnen de bebouwde kom is het effect op de geluidsreductie van stillere banden lager. Als alle personen- en vrachtauto’s op stillere banden zouden rijden, dan is de geluidproductie 2 tot 3 dB lager. Ook levert dit een aanzienlijke besparing op omdat er minder geld hoeft te worden uitgegeven aan geluidsmaatregelen aan en bij de wegen.
De rijbaanverhardingen staan in paragraaf 17.3.3, 17.3.4, 17.3.5 en 17.3.6.
De banden van voertuigen en voertuigen zelf kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van geluid op de rijkswegen. Voor wegen binnen de bebouwde kom is het effect op de geluidsreductie van stillere banden lager. Als alle personen- en vrachtauto’s op stillere banden zouden rijden, dan is de geluidproductie 2 tot 3 dB lager. Ook levert dit een aanzienlijke besparing op omdat er minder geld hoeft te worden uitgegeven aan geluidsmaatregelen aan en bij de wegen.
De rijbaanverhardingen staan in paragraaf 17.3.3, 17.3.4, 17.3.5 en 17.3.6.