Terreinindeling bij visgraatopstelling - (parkeerhoek 60°)
Toepassingsgebied
◆ eenrichtingsverkeer in dezelfde richting op de parkeerwegen
Uitvoering
- parkeerstroken en parkeerwegen in van elkaar afwijkende verharding
- openbare verlichting noodzakelijk
- op terrein voor kortparkeren voorzieningen voor voetgangers aanbrengen (looplijnen naar attractiepunten)
- in- en uitgang parkeerterrein buiten looproute voetgangers houden
- afwatering bij voorkeur naar het midden van dubbele parkeerstroken
- voor markering zie paragraaf 16.2.3
- in plaats van markering, voor parkeervakken een andere kleur verhardingsmateriaal toepassen
- verhardingstype uitgevoerd in (waterpasserende en geluidsreducerende) bestrating/klinkers
- bij minder intensief gebruik: semiverharde parkeerplaatsen
Maatvoering
- a1 = 2,50 m
- a2 = 2,89 m
- B1 ≥ 13,90 m
- B2 ≥ 14,60 m
- p1 = 10,10 m
- p2 = 10,80 m
- w ≥ 3,80 m
- parkeervakken naast verhoging 0,30 à 0,45 m breder
- oppervlakte parkeereenheid:
- (1) 40,2 m2
- (2) 42,1 m2
Positieve aspecten
- eenrichtingsverkeer wordt als veiliger beoordeeld dan tweerichtingsverkeer
- parkeermanoeuvre eenvoudiger dan bij haaks parkeren
Negatieve aspecten
- oppervlakte per parkeereenheid groter dan bij opstelling achter elkaar
- beperkt zicht op naderend rijverkeer bij uitparkeren
- meer ruimteverlies aan begin en eind van de parkeerstroken dan bij haaks parkeren
- verplichte verkeerscirculatie zorgt voor omrijdbewegingen
Opmerkingen
Zie ook [15.1] Verwijsbladen
n.v.t.