Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

ASVV 2021
Deze tekst is gepubliceerd op 24-10-12

Terreinindeling bij visgraatopstelling - (parkeerhoek 60°)

Toepassingsgebied

eenrichtingsverkeer in dezelfde richting op de parkeerwegen

Uitvoering
  • parkeerstroken en parkeerwegen in van elkaar afwijkende verharding
  • openbare verlichting noodzakelijk
  • op terrein voor kortparkeren voorzieningen voor voetgangers aanbrengen (looplijnen naar attractiepunten)
  • in- en uitgang parkeerterrein buiten looproute voetgangers houden
  • afwatering bij voorkeur naar het midden van dubbele parkeerstroken
  • voor markering zie paragraaf 16.2.3
  • in plaats van markering, voor parkeervakken een andere kleur verhardingsmateriaal toepassen
  • verhardingstype uitgevoerd in (waterpasserende en geluidsreducerende) bestrating/klinkers
  • bij minder intensief gebruik: semiverharde parkeerplaatsen

Maatvoering
  • a1 = 2,50 m
  • a2 = 2,89 m
  • B1 ≥ 13,90 m
  • B2 ≥ 14,60 m
  • p1 = 10,10 m
  • p2 = 10,80 m
  • w ≥ 3,80 m
  • parkeervakken naast verhoging 0,30 à 0,45 m breder
  • oppervlakte parkeereenheid:
    • (1) 40,2 m2
    • (2) 42,1 m2

Positieve aspecten
  • eenrichtingsverkeer wordt als veiliger beoordeeld dan tweerichtingsverkeer
  • parkeermanoeuvre eenvoudiger dan bij haaks parkeren

Negatieve aspecten
  • oppervlakte per parkeereenheid groter dan bij opstelling achter elkaar
  • beperkt zicht op naderend rijverkeer bij uitparkeren
  • meer ruimteverlies aan begin en eind van de parkeerstroken dan bij haaks parkeren
  • verplichte verkeerscirculatie zorgt voor omrijdbewegingen


Opmerkingen
Zie ook [15.1]

Verwijsbladen

n.v.t.