Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

ASVV 2021
Deze tekst is gepubliceerd op 18-10-12

Versmalling (algemeen)

Versmallingen, eventueel gecombineerd met asverschuivingen, zijn op veel manieren uit te voeren. Het effect van een versmalling op de snelheid, zonder overige voorzieningen, is afhankelijk van de grootte van de versmalling (de breedte van de resterende rijstrook/rijstroken) en de intensiteit op de betreffende weg. Bij etmaalintensiteiten tot 4000 mvt geeft een versmalling nauwelijks verliestijd en is het effect hoogstens attentieverhogend. Indien de breedte van de rijloper in de versmalling wordt afgestemd op grote voertuigen (bijvoorbeeld vuilniswagen en bus), is het effect voor personenauto's (en zeker voor motoren) gering. Ditzelfde geldt voor asverschuivingen. De benodigde manoeuvreerruimte voor grote voertuigen leidt ertoe dat personenauto's een asverschuiving veelal vloeiend kunnen doorrijden. Dit nadelig effect kan enigszins worden voorkomen door de rijbaanbreedte af te stemmen op de breedte van de personenauto en voor grote voertuigen een (moeilijk of oncomfortabel) overrijdbaar gedeelte te maken. Het snelheidsremmend effect van versmallingen is minder dan van verticale snelheidsremmers.

Toepassingsgebied

erftoegangswegen
op plek waar veel wordt overgestoken
op wegvak, om snelheid te remmen
als attentieverhogend element

Uitvoering
  • herkenbaarheid en zichtbaarheid met verticale elementen en openbare verlichting waarborgen
  • goed zicht op tegemoetkomend verkeer garanderen
  • eventueel meerdere versmallingen, alternerend uitvoeren
  • ter plaatse van oversteek in de versmalling: verlaagde trottoirband
  • rijstrook eventueel voor een deel moeilijk overrijdbaar
Maatvoering
  • wegbreedte in versmalling: 3,10 m bij versmalling over lengte van 5,00 à 10,00 m
    3,40 m indien lengte versmalling > 10,00 m
  • bij aanwezigheid van openbaar vervoer controleren op manoeuvreerbaarheid
  • breedte fietspad (indien aanwezig ter plaatse van versmalling) ≥ 1,70 m
  • bij herhaalde toepassing op wegvak, zodanige tussenafstand dat twee vrachtauto's elkaar kunnen passeren

Combinatiemogelijkheden

Positieve aspecten
  • verkleining oversteeklengte
  • attentieverhoging
  • vereenvoudiging oversteeksituatie
  • goede snelheidsverlaging mogelijk (bij kleine wegbreedte en/of sterke asverspringing en/of hoge intensiteit)

Negatieve aspecten
  • beperkte snelheidsremming
  • mogelijk beïnvloeding routekeuze
  • mogelijk snelheidsverhoging bij naderen tegenligger
  • vermindering aantal parkeerplaatsen
  • kans op klemrijden fietsers


Opmerkingen

Verwijsbladen

n.v.t.