Zichtbaarheid op straat en stoep
Een veel voorkomende toedracht van een ongeval met kinderen is het onverwachts oversteken vanachter een obstakel (zie ongevallenanalyse, paragraaf 1.1). Los van de vraag of het kind al spelenderwijs de straat op rende of geconcentreerd bezig was met het oversteken, maar helaas de verkeerde beslissing op het verkeerde moment heeft genomen, blijft de constatering dat de bestuurder van het voertuig het kind niet zag aankomen. Vrij uitzicht tussenstraat en stoep is een belangrijke voorwaarde om te kunnen constateren of er wel of niet kinderen spelen. Een lange rij geparkeerde auto’s ontneemt het zicht op jonge kinderen volledig (zie paragraaf 2.1).
Een ‘transparante indeling’ gaat noodgedwongen ten kosten van parkeerruimte. Uiteindelijk moet een politieke afweging tussen de leefbaarheid in de wijk en het ter beschikking stellen van - voor ieder - afdoende parkeerruimte plaatsvinden.
Een ‘transparante indeling’ gaat noodgedwongen ten kosten van parkeerruimte. Uiteindelijk moet een politieke afweging tussen de leefbaarheid in de wijk en het ter beschikking stellen van - voor ieder - afdoende parkeerruimte plaatsvinden.
Enkele mogelijkheden voor transparante inrichting zijn:
- het voorkomen van lange rijen geparkeerde voertuigen, van het plaatsen van (hoge) bloembakken, vuilnisbakken, reclameborden en dergelijke;
- inrichting van verzamelparkeerplaatsen aan de rand van de buurt/ wijk en het drastisch verminderen van parkeerplaatsen langs de kant van de straat;
- gegroepeerd gestoken of haaks parkeren in plaats van langsparkeren1)Gestoken of haaks parkeren heeft tot nadeel dat bij het achteruit rijden het zicht voor automobilisten op aankomend verkeer slecht is (zie ook paragraaf 5.1). levert iets meer parkeerplaats op dan langsparkeren; het verminderen van het aantal parkeerplaatsen in de straat kan daardoor minder rigoureus zijn dan bij het opheffen van langsparkeerplaatsen;
- bij concentraties van groepen kinderen (school, speelplaats en dergelijke) moet ter plaatse gezorgd worden voor een niet onderbroken zichtlijn van 30 tot 40 m rechts en links van de voorzieningen (ervan uitgaande dat die aan een erftoegangsweg ligt);
- op erftoegangswegen zorgen voor zichtopeningen om de 50 m (regelmatig het trottoir verbreden zodat oversteken niet achter maar in de lijn van geparkeerde auto’s mogelijk is);
- goede zichtbaarheid werkt vaak hard rijden in de hand. Dit dilemma is op te lossen door fysieke maatregelen te plaatsen die hard rijden min of meer onmogelijk maken.
Gestoken parkeren
Hilversum - Langsparkeren in blokken van twee
Haaks parkeren aan de rand van de buurt
‘zo niet’