Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Handboek Verkeersveiligheid
Deze tekst is gepubliceerd op 13-04-16

Beleid

In 1999 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat het beleid voor Incident Management op het hoofdwegennet vastgelegd. Later zijn er aanvullingen verschenen.
  • 2003: het verhalen van kosten op de eigenaar/houder van het voertuig van het wegslepen van vrachtwagens met pech op zowel de rijbaan als de vluchtstrook.
  • 2004: veiligheidsmaatregelen bij incidenten op (auto)snelwegen
  • 2007: er is een aanvulling gekomen voor versnelde en uitgestelde berging van vrachtauto’s
  • 2010: de herziening van de richtlijn 1e Veiligheidsmaatregelen op auto(snel)wegen (“Eenzijdig aanrijdgevaar”) is van kracht geworden en er is een aanvulling voor wegen met tweezijdig aanrijdgevaar toegevoegd.
Meer informatie hierover is terug te vinden op [ link ]
Incident Management wordt doorontwikkeld. Het gaat om het verbeteren van de informatie rondom incidenten en de multidisciplinaire samenwerking. Daarnaast gaat het om het versnellen van de afhandeling van een ongeval, bijvoorbeeld door een berger op hot spots stand-by te hebben staan, de weginspecteur op de motor te laten rijden en technisch onderzoek door politie sneller uit te laten voeren.