Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Ontwerpwijzer bruggen voor langzaam verkeer
Deze tekst is gepubliceerd op 19-03-14

Hulpdiensten

Afhankelijk van de situatie, moeten hulpdiensten als brandweer, politie en ambulance mogelijk gebruik kunnen maken van de nieuwe brug. Dit heeft meestal te maken met het aantal minimaal vereiste toegangsroutes tot een locatie of situatie. Met name belasting door brandweervoertuigen kan maatgevend zijn voor een brugconstructie.
Voor de hulpdiensten tezamen is de fictieve branpolance als ontwerpvoertuig in het leven geroepen (zie figuur 3.26) zodat er standaardafmetingen zijn om mee te rekenen. In werkelijkheid zal niet ieder hulpdienstvoertuig voldoen aan deze afmetingen. Daarom is het essentieel om een en ander af te stemmen met lokale hulpdiensten. Moet de brandweer bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de brug? Hoe ziet het wagenpark van de hulpdiensten er uit en wijken de kenmerken van de auto’s af van de standaardbranpolance? Ook voor bochtstralen kan dit van belang zijn.
[ link ]

Figuur 3.26. Branpolance

Let op! Voor het hulpdienstvoertuig geldt volgens de eurocodes dezelfde belasting als voor het standaardonderhoudsvoertuig. Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever om uit te zoeken of met dit standaardvoertuig gerekend mag worden of met een afwijkend voertuig.
Voor een brandweervoertuig is de minimale breedte van het brugdek 3,5 m. Aan beide zijden kunnen de portieren dan nog geopend worden.