Woord vooraf
CROW heeft in het verleden al publicaties en rapporten uitgegeven op het gebied van de bewegwijzering. In 2005 is CROW-publicatie 222 ‘Richtlijn bewegwijzering’ verschenen.
In die richtlijn is aangegeven aan welke eisen de bewegwijzering in Nederland moet voldoen en hoe deze moet worden uitgevoerd. Een goede bewegwijzering is bepalend voor een veilige, vlotte en efficiënte verkeersafwikkeling en helpt de weggebruiker zijn weg te vinden op het netwerk.
In die richtlijn is aangegeven aan welke eisen de bewegwijzering in Nederland moet voldoen en hoe deze moet worden uitgevoerd. Een goede bewegwijzering is bepalend voor een veilige, vlotte en efficiënte verkeersafwikkeling en helpt de weggebruiker zijn weg te vinden op het netwerk.
In 2008 heeft Rijkswaterstaat de systematiek van de bewegwijzering op autosnelwegen in Nederland aangepast. In deze nieuwe systematiek staat de netwerkgedachte centraal en worden richtingen aangeduid in plaats van hoofd- en eindbestemmingen.
Het nieuwe denken heeft ertoe geleid dat de ‘Richtlijn bewegwijzering’ uit 2005 geactualiseerd moest worden. De nieuwe systematiek van bewegwijzering werkt namelijk ook door op het onderliggende wegennet. Bovendien is in 2008 de CROW-richtlijn over toeristische bewegwijzering uitgebracht. Deze is in de herziene richtlijn over bewegwijzering opgenomen zodat een richtlijn ontstaat waarin alle relevante kennis bij elkaar staat.
Aan deze publicatie is meegewerkt door vertegenwoordigers van diverse wegbeheerders en organisaties op het gebied van bewegwijzering. Dankzij hun inzet en deskundigheid is een compleet document tot stand gebracht, dat wegbeheerders op praktische wijze ondersteunt bij een eenduidige bewegwijzering. Graag bedank ik iedereen die aan deze publicatie heeft meegewerkt. Een speciaal woord van dank gaat uit naar de leden van de werkgroep en naar Rijkswaterstaat en het Fonds Collectieve Kennis: zonder hun bijdragen zou deze uitgave niet tot stand zijn gekomen.
dr.ir. I.W. Koster
directeur CROW
directeur CROW
Bij de totstandkoming van de publicatie was de werkgroep als volgt samengesteld:
jhr. N.A. van Geen, Van Geen Consultancy (voorzitter)
W. Abels, Unie van Waterschappen, corresponderend lid
ing. J.P. Bergmans, Rijkswaterstaat Utrecht
R. Borhem, Gemeente Amsterdam
J.H.R. Both, Gemeente Barneveld (tot 1-4-2013)
R. van den Bree, HR Groep Traffic & Signing
J.J.E. Dijkers, Royal HaskoningDHV
F. Drenth, Provincie Noord Holland (tot 1-6-2012)
H. Groenewegen, Gemeente Amsterdam
C. Prins, Gemeente Breda
ir. W.A. Ram, Provincie Noord-Holland (vanaf 1-3-2012)
ing. W.F. Seiler, ANWB (tot 1-1-2013)
ir. B.A. Schenk, Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart
ir. M. Soetens, Tebodin Netherlands BV
jhr. N.A. van Geen, Van Geen Consultancy (voorzitter)
W. Abels, Unie van Waterschappen, corresponderend lid
ing. J.P. Bergmans, Rijkswaterstaat Utrecht
R. Borhem, Gemeente Amsterdam
J.H.R. Both, Gemeente Barneveld (tot 1-4-2013)
R. van den Bree, HR Groep Traffic & Signing
J.J.E. Dijkers, Royal HaskoningDHV
F. Drenth, Provincie Noord Holland (tot 1-6-2012)
H. Groenewegen, Gemeente Amsterdam
C. Prins, Gemeente Breda
ir. W.A. Ram, Provincie Noord-Holland (vanaf 1-3-2012)
ing. W.F. Seiler, ANWB (tot 1-1-2013)
ir. B.A. Schenk, Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart
ir. M. Soetens, Tebodin Netherlands BV
De begeleiding vanuit CROW werd verzorgd door drs. ing. F.F.M. Heijnis, projectmanager en ing. Y. Gerards, consulent. ing. D.L. de Baan van Royal HaskoningDHV heeft de tekst van de publicatie opgesteld. Het Fonds Collectieve Kennis, CROW en Rijkswaterstaat hebben de totstandkoming van deze publicatie gefinancierd.
Richtlijn op orde
In de periode 2020-2023 is gewerkt aan het proces ‘Richtlijn op orde’. Hiervoor zijn diverse themagroepen samengekomen om zich te buigen over onderdelen van de ‘Richtlijn bewegwijzering 2014’. Hierin hadden vertegenwoordigers van diverse wegbeheerders en organisaties op het gebied van bewegwijzering zitting. Niet alle themagroepen hebben (al) tot aanpassingen geleid. Ook buiten de formele themagroepen zijn er bijeenkomsten geweest die hebben geleid en naar verwachting in de toekomst nog zullen leiden tot aanpassing of uitbreiding van de bestaande richtlijn.
Alle deelnemers aan de themagroepen en overige overleggen om de richtlijn op orde te krijgen willen we graag via deze weg bedanken voor hun inzet.
Nu het proces van de ‘Richtlijn op orde’ er bijna op zit, zijn we nog niet klaar. In de loop van de tijd zullen er op onderdelen nog verbeteringen worden doorgevoerd. Ook werken we de komende jaren gezamenlijk toe naar een nieuw ‘Nationaal Kader Bewegwijzering Nederland’, dat de 'Richtlijn bewegwijzering 2014' uiteindelijk zal vervangen. Ook hiervoor maken we weer graag gebruik van de kennis en ervaring uit de relevante interessegebieden.
In de periode 2020-2023 is gewerkt aan het proces ‘Richtlijn op orde’. Hiervoor zijn diverse themagroepen samengekomen om zich te buigen over onderdelen van de ‘Richtlijn bewegwijzering 2014’. Hierin hadden vertegenwoordigers van diverse wegbeheerders en organisaties op het gebied van bewegwijzering zitting. Niet alle themagroepen hebben (al) tot aanpassingen geleid. Ook buiten de formele themagroepen zijn er bijeenkomsten geweest die hebben geleid en naar verwachting in de toekomst nog zullen leiden tot aanpassing of uitbreiding van de bestaande richtlijn.
Alle deelnemers aan de themagroepen en overige overleggen om de richtlijn op orde te krijgen willen we graag via deze weg bedanken voor hun inzet.
Nu het proces van de ‘Richtlijn op orde’ er bijna op zit, zijn we nog niet klaar. In de loop van de tijd zullen er op onderdelen nog verbeteringen worden doorgevoerd. Ook werken we de komende jaren gezamenlijk toe naar een nieuw ‘Nationaal Kader Bewegwijzering Nederland’, dat de 'Richtlijn bewegwijzering 2014' uiteindelijk zal vervangen. Ook hiervoor maken we weer graag gebruik van de kennis en ervaring uit de relevante interessegebieden.