Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Richtlijn inpassing tram in stedelijke omgeving
Deze tekst is gepubliceerd op 09-11-22

Afslaande beweging tram

Een tram kan zowel op, nabij of buiten een kruispunt afslaan.Figuur 13-28 toont het basisontwerp wanneer een trambaan in middenligging (ruim) voor een kruispunt met een boog overgaat in een vrijliggende trambaan. De tweekleurige verkeerslichten regelen de voorrang voor de tram.
[ link ]

Figuur 13-28. Basisontwerp afslaande trambaan in middenligging naar vrijliggende trambaan [34]

[ link ]

Figuur 13-29. Voorbeeld afslaande trambaan van gemengd profiel naar vrijliggende trambaan [f5]

Figuur 13-30 toont het basisontwerp wanneer een trambaan in middenligging op een kruispunt met een boog overgaat naar een trambaan in middenligging op de kruisende weg. Verkeerslichten regelen hier een veilige verkeersafwikkeling op het kruispunt.
[ link ]

Figuur 13-30. Basisontwerp afslaande trambaan in middenligging naar trambaan in middenligging [34]

Een trambaan in middenligging kan op een kruispunt ook met een boog overgaan naar een trambaan in zijligging op de kruisende weg. Verkeerslichten regelen in dat geval een veilige verkeersafwikkeling op het kruispunt. Figuur 13-31 toont de situatie als de trambaan in zijligging zich voor de kruisende weg bevindt: tweekleurige verkeerslichten volstaan om de situatie veilig te regelen. Vervang deze door reguliere verkeerslichten als de verkeerssituatie op het achterliggende kruispunt daar om vraagt. Figuur 13-32 toont de situatie als de trambaan in zijligging zich voorbij de kruisende weg bevindt: verkeerslichten zorgen voor een veilige regeling van het verkeer.
[ link ]

Figuur 13-31. Basisontwerp afslaande trambaan in middenligging naar trambaan in zijligging voor de kruisende weg [34]

[ link ]

Figuur 13-32. Basisontwerp afslaande trambaan in middenligging naar trambaan in zijligging voorbij de kruisende weg [34]