Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Turborotondes
Deze tekst is gepubliceerd op 10-10-11

Bebording en bebakening

Een turborotonde is een kruispunt waarop de voorrang via RVV-borden en haaientanden wordt geregeld. De bebording en bebakening zullen ook op een turborotonde moeten voldoen aan de ‘Richtlijnen voor bebakening en markering van wegen’ [24]. Op de website www.verkeerstekens.nl is alle informatie te vinden over de plaatsing, locaties en afstanden van de RVV-bebording. Karakteristiek voor een turborotonde zijn de waarschuwingsborden om de weggebruiker te attenderen op de verhoogde rijstrookscheiding.
Wat betreft bebording en bebakening kunnen turborotondes worden ingedeeld in drie groepen:
  • turborotondes buiten de bebouwde kom zonder of met (brom)fietsers (altijd uit de voorrang);
  • turborotondes binnen de bebouwde kom met fietsers uit de voorrang;
  • turborotondes binnen de bebouwde kom met fietsers in de voorrang.
[ link ]

Figuur 105. Bebordingsplannenmet afstanden voor de drie onderscheiden situaties

Voor elke groep is een eigen bebordingsplan opgenomen in figuur 105. Voor turborotondes in 70-km/h-wegen binnen de bebouwde kom moeten dezelfde configuratie en bebording worden toegepast als voor turborotondes in 50-km/h-wegen binnen de bebouwde kom met fietsers uit de voorrang.
Overige borden die nodig zijn om weggebruikers de juiste informatie te geven en keuzen te laten maken, betreffen onder meer de voorwaarschuwing (figuur 106), de rijstrookindeling (figuur 107) en de aanduidingen van fietspaden, voorrang en geslotenverklaring (figuur 92).

Figuren 106 en 107. Heldere informatie bij nadering van een turborotonde voor de juiste keuze van de rijstrook is belangrijk omonzeker gedrag te voorkomen

Aanbevolen wordt om bord J9 (figuur 106) als vooraanduiding alleen te plaatsen in situaties waar de rotonde moeilijk herkenbaar is (bijvoorbeeld omdat deze na een bocht ligt) of bij afwezigheid van voorwegwijzers.