Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Turborotondes
Deze tekst is gepubliceerd op 10-10-11

Bromfietsers

Kunnen bromfietsers op de rijbaan rijden als zij in hun route ook turborotondes tegenkomen? Voor het antwoord op die vraag is niet de eventuele aanwezigheid van turborotondes op het traject belangrijk, maar de snelheid van het gemotoriseerde verkeer. De bromfiets rijdt op de rijbaan, tenzij de maximumsnelheid voor het autoverkeer 70 km/h of hoger is [5]. Binnen de bebouwde kom kan de bromfiets dus ook op turborotondes rijden, mits de toegestane maximumsnelheid daar niet hoger is dan 50 km/h. Bedenk dat bromfietsers ook op de rijbaan rijden op routes met verkeerslichten, waarbij de kruispunten veelal zijn voorzien van opstelvakken. Als in die situatie de aanwezigheid van bromfietsers op de rijbaan acceptabel is, kunnen bromfietsers ook voorsorteren voor een turborotonde.
Bij het voorsorteren voor een turborotonde is het wel van belang dat de snelheidsverschillen niet te groot zijn. Als automobilisten op de trajecten tussen de kruispunten/turborotondes veel sneller rijden dan 50 km/h (V85 ≤ 70 km/h), horen er geen bromfietsen op de rijbaan [5].
Om te voorkomen dat de bromfietser kan worden gesneden door de afslaande auto, moet de bromfietser niet helemaal rechts op de rotondestrook rijden, maar zo ver naar links dat auto's hem niet kunnen inhalen. De bromfietser moet zich min of meer als motorrijder gedragen. Dit geldt trouwens ook voor bromfietsers op enkelstrooksrotondes. Niet het snelheidsverschil tussen bromfietser en motorvoertuig vormt in deze situaties het grootste probleem voor de veiligheid, maar het gedrag van autobestuurders; dat wil zeggen in het geval dat autobestuurders proberen om, vlak voordat zij de rotonde gaan verlaten, bij een beperkt snelheidsverschil nog een bromfietser in te halen. Door een juiste positie te kiezen op de rotondestrook, kan de bromfietser de automobilist helpen om gevaarlijke situaties uit te sluiten.
Als op een van de takken bromfietsers niet gewenst zijn, bijvoorbeeld omdat het een oprit naar een autosnelweg betreft of omdat er op de betreffende (provinciale) weg een geslotenverklaring geldt, dan dient de bromfietser vóór het bereiken van de turborotonde van de rijbaan te worden geleid. Er kunnen namelijk gemakkelijk onveilige situaties ontstaan als de bromfietser er pas op de turborotonde achter komt dat hij een aftakkende weg niet in mag rijden. Voorbeelden van de manier waarop bromfietsers van en naar een fiets/bromfietspad worden geleid, zijn opgenomen in paragraaf 14.2 van ASVV [1] en in de handleiding Bromfiets op de Rijbaan [5].