Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Turborotondes
Deze tekst is gepubliceerd op 10-10-11

Elementen op het middeneiland

De inrichting van het middeneiland is van invloed op het doorzicht op de turborotonde en de overzichtelijkheid ervan. Weggebruikers moeten ter plaatse van de rotonde het overige verkeer op tijd kunnen waarnemen en de rotonde verantwoord kunnen berijden. De aanbeveling uit CROW-publicatie 126 ‘Eenheid in rotondes’ [9] om een verhoogd middeneiland aan te brengen zodat doorzicht wordt voorkomen, is voor turborotondes niet van toepassing. Ook een aarden wal op het middeneiland is ongewenst. Deze zou voor oprijdend verkeer het overzicht te veel beperken, waardoor de hiaatacceptatie en daarmee de capaciteit negatief worden beïnvloed.
Voor verkeer dat de turborotonde op afstand nadert, moet het doorzicht overigens wel worden beperkt. Dit wordt gedaan door het rotondebord precies in de rijlijn van de aantakkende rijstrook te plaatsen. Constructief moet het rotondeschild zo worden uitgevoerd dat bij aanrijding de kans op letselschade klein is.
Plaatsing van grote obstakels, zoals kunst- en reclameobjecten, bomen en zware (licht)masten, op het middeneiland moet worden voorkomen. Voor zover borden, kunstobjecten en andere elementen worden aangebracht, moeten deze botsvriendelijk worden uitgevoerd [11] en bij voorkeur worden aangelicht. Plaatsing in de rijlijn moet zo veel mogelijk worden voorkomen (met uitzondering van het rotondebord, dat zoals vermeld juist wel in de rijlijn wordt geplaatst).