Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Verbeteren veiligheid AHOB-spoorwegovergangen
Deze tekst is gepubliceerd op 05-10-20

Automatische Halve OverwegBomen (AHOB)

[ link ]

Afbeelding 1 Ahob met vrijliggende fiets- en voetpaden

Toepassingsgebied
  • Toepasbaar op hoofdspoorlijnen met doorgaande treindetectie en treinbeveiliging.
  • Toepasbaar op alle openbare wegen met een rijbaanbreedte vanaf 5 meter tot maximaal 9 meter.
  • Afhankelijk van de aansluitende wegsituatie kan de standaard Ahob op vele wijzen worden uitgebreid.
  • Er kan sprake zijn van eenrichtingverkeer met één rijstrook, meerdere rijstroken, gescheiden rijbanen (middengeleider) met één of meer rijstroken, parallelwegen, vrij- of aanliggende voetpaden, vrij- of aanliggende fietspaden en eenzijdig of tweezijdig, in één- of in twee richting te berijden fietspaden.
  • Ook kan het een overweg voor alleen langzaam verkeer zijn (uitsluitend voetgangers en (brom)fietsers, dus geen tractoren etc.).
Positieve aspecten
  • De overweg wordt actief beveiligd met licht- en geluidssignalen.
  • Verkeersdeelnemers worden letterlijk tegengehouden met behulp van overwegbomen.
  • Vrijliggende fiets- en voetpaden worden bij treinpassage aan beide kanten van de overweg volledig afgesloten, waardoor slalommen niet mogelijk is.
Negatieve aspecten
  • In de nabijheid van een station of halte kan de sluitingstijd van een overweg langer zijn, waardoor de wachttijd voor het wegverkeer langer kan zijn.
  • Een overweg die lang gesloten is, kan voor een ongeloofwaardig verkeersbeeld zorgen en daarmee voor ongewenst verkeersgedrag in de vorm van roodlichtnegatie en slalommen.
  • Kans op opsluiting van voetgangers en fietsers tussen de gesloten overwegbomen.