Automatische Halve OverwegBomen (AHOB)
[ link ]
Afbeelding 1 Ahob met vrijliggende fiets- en voetpaden
Toepassingsgebied
- Toepasbaar op hoofdspoorlijnen met doorgaande treindetectie en treinbeveiliging.
- Toepasbaar op alle openbare wegen met een rijbaanbreedte vanaf 5 meter tot maximaal 9 meter.
- Afhankelijk van de aansluitende wegsituatie kan de standaard Ahob op vele wijzen worden uitgebreid.
- Er kan sprake zijn van eenrichtingverkeer met één rijstrook, meerdere rijstroken, gescheiden rijbanen (middengeleider) met één of meer rijstroken, parallelwegen, vrij- of aanliggende voetpaden, vrij- of aanliggende fietspaden en eenzijdig of tweezijdig, in één- of in twee richting te berijden fietspaden.
- Ook kan het een overweg voor alleen langzaam verkeer zijn (uitsluitend voetgangers en (brom)fietsers, dus geen tractoren etc.).
Positieve aspecten
- De overweg wordt actief beveiligd met licht- en geluidssignalen.
- Verkeersdeelnemers worden letterlijk tegengehouden met behulp van overwegbomen.
- Vrijliggende fiets- en voetpaden worden bij treinpassage aan beide kanten van de overweg volledig afgesloten, waardoor slalommen niet mogelijk is.
Negatieve aspecten
- In de nabijheid van een station of halte kan de sluitingstijd van een overweg langer zijn, waardoor de wachttijd voor het wegverkeer langer kan zijn.
- Een overweg die lang gesloten is, kan voor een ongeloofwaardig verkeersbeeld zorgen en daarmee voor ongewenst verkeersgedrag in de vorm van roodlichtnegatie en slalommen.
- Kans op opsluiting van voetgangers en fietsers tussen de gesloten overwegbomen.