Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Wegontwerp voor openbaar vervoer
Deze tekst is gepubliceerd op 31-07-19

Ontwerprichtlijn alignement


Minimale boogstralen per snelheidscategorie voor een busnetwerk: voor HOV en overige categorieën
SnelheidMinimale boogstraal HOVMinimale boogstraal overige categorieën
5 km/h 8 m (draaicirkel bus is maatgevend)
10 km/h 10 m (draaicirkel bus is maatgevend)
15 km/h 12 m (draaicirkel bus is maatgevend)
20 km/h 15 m (draaicirkel bus is maatgevend)
25 km/h 16 m
30 km/h60 m25 m
35 km/h 38 m
40 km/h100 m55 m
50 km/h150 m110 m
60 km/h235 m
70 km/h300 m
80 km/h400 m290 m
90 km/h500 m
100 km/h600 m

Benodigde bochtverbreding voor de verschillende boogstralen
BochtstraalBochtverbreding
< 15 mToetsen met behulp van rijcurvesimulatieprogramma
16 < 20 m2,30 m
20 < 25 m2,00 m
25 < 30 m1,60 m
30 < 35 m1,35 m
35 < 40 m1,15 m
40 < 45 m1,00 m
45 < 50 m0,85 m
50 < 60 m0,75 m
60 < 70 m0,65 m
70 < 80 m0,55 m
80 < 100 m0,50 m
100 < 150 m0,40 m
150 < 300 m0,25 m
> 300 m0,00 m
Maatvoering voor het verticaal alignement van een weg waarover bussen rijden
MaatvoeringStandaardmaatOpmerking
Maximale helling rechtstanden doorgaande weg4%
Maximale helling korte rechtstanden12,5%
Maximale helling in bochten3,5%
Minimale dalboog500 m
Minimale topboog250 m
Maximale verkanting2,5% - 5,0%HOV