10 Opbouw en draagkracht van de berm
De schouders van de weg, draagkracht van de berm, rand- en bermschade | |
Illustratie | |
Basisinformatie | |
Schouders van de weg Afhankelijk van het gebied waar de weg is aangelegd, vindt de constructie plaats ‘in ophoging’, ‘in ingraving’, of ‘op maaiveld’. Op de natuurlijke ondergrond wordt een funderingslaag gelegd, waarop vervolgens de rijstroken worden aangebracht. De berm van de weg wordt vaak aangevuld met (ophoog)zand en afgedekt met een grondlaag waarop gras of heesters groeien. Draagkracht van de berm De benodigde draagkracht van de berm is gekoppeld aan de functies die deze berm heeft. Staat er alleen groen in of wordt er ook geparkeerd? Moeten er zware onderhoudsmachines in de berm kunnen werken of wordt het onderhoudswerk vanaf de rijbaan uitgevoerd? Het deel van de berm dat dient als vlucht- en bergingszone dient altijd voldoende draagkracht te hebben. Als de draagkracht van de berm te gering is, kan dit leiden tot bermschade (insporing) en tot onveiligheid voor de weggebruikers. Het is voor hen dan lastiger om het voertuig veilig terug te sturen naar de weg of tot stilstand te brengen. De draagkracht van de berm kan onder andere verbeterd worden door:
Randschade Zeker bij erftoegangswegen (ETW) die worden gebruikt door zware landbouwvoertuigen is de kans op randschade groot. Dit komt onder andere doordat de funderingslaag van een ETW regelmatig smaller is dan het wegdek dat erop ligt. Het wegdek is met de tijd verbreed, zonder dat de onderliggende fundering is aangepast. Daardoor is de rand extra kwetsbaar als er zware voertuigen overheen rijden. Bermschade Manieren om bermschade (en randschade) te voorkomen zijn:
| |
Samenhang | Aandachtspunten |
|
|
Afbeeldingen | |
Bermschade | Berm- en randschade |
Werkzaamheden kunnen leiden tot extra bermschade, het is belangrijk dat deze na afloop wordt hersteld. | Bermschade kan leiden tot verkeersonveilige situaties. |
Meer informatie | |
Voor meer informatie zie de Literatuurlijst. |