Masten en veiligheid Openbare verlichting, borden en verkeersregelinstallaties worden geplaatst om de weg veiliger te maken. Doordat ze vrijwel altijd op een mast gemonteerd zijn, wordt echter tegelijkertijd de kans op een aanrijding groter. Als de snelheid van het voertuig hoog is, kan een dergelijke aanrijding ernstige gevolgen hebben. Om het risico op ernstige ongevallen zo klein mogelijk te houden, is het belangrijk om op wegen waar de toegestane snelheid hoger is dan 50 km/h: - masten niet binnen de obstakelvrije zone te plaatsen (zie factsheet Obstakelvrije zone)
- als deze er al staan, ze dan indien mogelijk te verplaatsen naar buiten deze zone
- als er masten geplaatst worden in de obstakelvrije zone, te kiezen voor botsvriendelijke masten
- indien de masten niet botsvriendelijk zijn, deze af te schermen met een geleiderail of een rimpelbuisobstakelbeveiliger (RIMOB)
Botsvriendelijke masten Botsvriendelijke masten worden ook wel botsveilig of vergevingsgezind genoemd. Ze moeten de risico’s voor de weggebruiker in geval van een aanrijding zo veel mogelijk beperken en ernstig letsel voorkomen. Masten die als obstakel getoetst en geclassificeerd zijn volgens de NEN-EN 2767 zijn als botsveilig aan te merken. Botsvriendelijke masten kunnen zowel van aluminium als van staal worden gemaakt. De veiligheid is niet gekoppeld aan het materiaal, maar aan hoe de mast op de aanrijding reageert. Technieken De NEN-norm onderscheidt drie categorieën: High energy absorbing (HE), Low energy absorbing (LE) en Non energy absorbing (NE). Als de mast het voertuig op een veilige manier afremt is de mast HE. Gebruikte technieken hierbij zijn onder andere: - De mast blijft verankerd, krult zich om het voertuig heen en remt zo het voertuig af.
- De mast blijft verankerd en beweegt met de auto mee doordat de klinknagels van de mast één voor één losspringen (ritswerking). De auto remt af en de mast komt onder de auto terecht (afbeelding 1).
Als het voertuig na aanrijding snelheid houdt, is de mast NE. Gebruikte technieken hierbij zijn onder andere: - De mast breekt af door de aanrijding, waarbij de botsing minder ernstige gevolgen heeft. Aandachtspunt hierbij is dat de weggebruiker ruimte moet hebben om te kunnen uitrijden en dat de mast niet op andere weggebruikers valt.
- De mast schuift direct los van de voet en de stroomafvoer wordt afgesloten. Hierbij gelden dezelfde aandachtspunten als bij het afbreekmechanisme.
Aanleg Bij alle soorten wegmeubilair is goede plaatsing een aandachtspunt. Dit geldt extra bij botsvriendelijke masten. Indien deze verkeerd worden geplaatst en de voorschriften van de fabrikant niet worden gevolgd, zijn ze niet meer veilig. Bij masten die afbreken of losschuiven is het van belang dat de mast op de goede hoogte is geplaatst, zodat het voertuig de mast op de juiste plek raakt. Ook is het van belang bij de plaatsing een goede inschatting te maken van de risico’s voor andere weggebruikers. Bij masten die meebewegen met de auto moet de mast heel stevig verankerd zijn, zodat deze niet loskomt bij de aanrijding. |